Tietääkö joku mitä materiaalia prisma on? Lähinnä alapinta peiliä vastapäätä? Tai onko siinä joku erikoinen pinnoite? Mun pitäs saada se pinta kuitenki puhtaaks. Siinä on jotain en-tiedä-mitä-lie-kakkamujua, joka ei irtoo rauhanomaisin menetelmin. Tai irtoo se sen verran, että vaihtaa paikkaa jos puhaltelee tai huiskii kevyesti harjalla. Ihan kun muju ois jotenki magneettisesti kii siinä. Mitään puhdistusaineita, ees vedellä kostutettuu liinaa, en oo uskaltanu käyttää kun en tiiä jääkö vielä pahemmat jäljet. Mitään virallista haittaahan siitä ei ole, mutta ärsyttää kirkkaissa olosuhteissa kuvates kun erottuu niin kivasti etsinnäkymässä.
Ei tuohon tähyslasiin oikein uskalla koskea millään työvälineellä, tuo on kuitenkin niin pehmoista materiaalia että pienet naarmut syntyvät todella helposti. Itse puhdistelin pari päivää sitten D70:n tähyslasin saman ongelman takia, käytin tuollaista isoa "pumpettia" jolla sen lian saa näppärästi puhalleltua irti tähyslasista.
Pumpulipuikolla olen joskus kokeillut puhdistamista ja onnistuin olemaan naarmuttamatta (apteekista ostettuja puuvartisia todella pehmeitä puikkoja). Ikävä kyllä noista irtoaa kuitenkin sitä pumpulikuitua samalla kun pintaa koskee, eli pahimmassa tapauksessa likaa tulee tähyslasille vielä enemmän.
Veikkaan, että siinä on joku ihme päällyste kun näyttäs, että noi tarkennuspisteiden kuviot ja apuviivat piirtyisi just tohon alapintaan. Paikallisen kameraliikkeen mies suhautteli sinne paineilmaakin, mutta ei ne kaikki lähde mihkään. Sai niitä kuitenkin siirtymään enempi reunoille, ettei ihan hermot pala. Eipä kamerakauppiaskaan ollu oikein halukas koskemaan siihen pintaan. Täytyyhän se nyt jollain saada pois, muutenhan siitä ei nää läpi parin vuoden päästä ollenkaan. Enkä viittis laittaa maahantuojan puuhattavaksikaan mokoman takii. Ainakaan vielä.
Yksi vaihtoehto on ns. "ionisaattorin" käyttäminen tuossa puhdistamisessa. Kyseisellä vekottimella saadaan poistettua pinnasta tuo varaus joka pitää noita pölypalleroita kiinni tähyslasin pinnassa. Noita löytyy ainakin kännyköitä korjaavista firmoista ja oletettavasti myös kamerahuolloista.
Jaaaaa, tommosesta en oo kuullukaan. Pitäskin varmaan käydä kyselemässä jostain. En kyllä oikeen mielellään antais kameraa mihkää kännykkäkorjaamolle. Eikä nyt pahalla jos tätä lukee joku kännykkäkorjaaja, mut kestää ne kuitenkin aika lujaa kyytiä verrattuna yliherkkään kameraan. Eipä ollu mitään puhetta ionisaattoreista tässä paikallisessa kameraliikkeessä. Johkuu se pöly ois hyvä saada tartutettu ja viskattuu roskiin. Ilmatuhnuttelu levittää sen kuitenkin mun tuurilla kennon päälle.
Joo, no jos sen saa ilmaan, niin esim imurilla voi pitää pientä ilmavirtaa siellä peilikammiossa (kädellä ohjailee imuvirran niin, että ilma kiertää peilikammion kautta. Tuskin ihan kameraliikkeestä noita ionisaattoreita löytyy, mutta huoltoliikkeistä kaiken järjen mukaan pitäisi löytyä. On meinaan näppäriä pelejä, ilma tulee täysin puhdistettuna kaikesta pölystä & hiukkasista. Jaajoo muuten, kun puhaltelemalla yrität tuota tähyslasia puhdistella, niin pidätkö kameraa bajonetti alaspäin suunnattuna. Painovoima auttaa myös tuossa pölyn pudottamisessa kamerasta pois.
Pyrin pitämään kameran aina alassuin kun objektiivi on irti. Puhdistaessa runkotulppa on tiukasti kii, otan auki vasta puhdistuksen lopuksi kun puhdistelen bajonetin pintoja ja silloinkin aukko on alaspäin. Imurijuttuu vois kyllä kokeilla ja imasta vaikka peilin talteen. No ei kai, mutta vois se tosiaan auttaa. Jotenkin vaan vierastan kaikkee "tulenarkaa" rassaamista liian arvokkaiden vehkeiden kans jos en oo ihan varma mitä oon tekemäs.
Niin... tarkoitatko "prismalla" primaa vai peilikotelon ja prisman välissä olevaa tähyslasia (mattalasi/muovi). Se mattalasi lähtee helposti irti, pienellä klipsillä kiinni. Klipsin "koukku" näkyy kontaktinastojen kohdalla, heti vaahtomuovipehmikkeen takana. Ja sen jälkeen näkyy itse prisma, jonka pinnassa on ne rajausmerkit yms. muut informatiivinen osa etsimestä. Mattalasia ei ole mitenkään pölysuojattu, joten sinne väliin menee helposti pölyä... Matta/tähyslasin ja prisman välissä on semmonen ohkanen messinki"prikka" jota kannattaa käsitellä varoen, on aikas ohutta materiaalia. Kun tähyslasin on pois, niin puhdistaminen on aikas helppoa... pumpulla vaan ilmaa ja pehmeällä siveltimellä ensin isommat roskat pois. Sivellin on myös hyvä siitä, että se irrottaa kiinninäisen roskan joka sitten lähtee puhaltamalla pois. Imurointikaan ei ole huono ratkaisu...kunhan pitää pientä imuvoimaa ja rakoa, jottei sisuskalut lähde imuroidessa mukaan Toi tähyslasi on vaihdettava, D70:iin voi tehdä mikroprisman manuaalilasien tarkennusta helpottamaan.
Nonnii, kamerapiolokia syvenee. Ilmeisesti kyse on nyt sitte siitä tähyslasista tän selvityksen perusteella. Mitään en oo irrottanu ja pyyhin pensselillä sitä pintaa, joka on alinna ennen peilisysteemiä. Täytyy siis olla tähyslasin alapinta. En kyllä ikinä uskalla irrottaa sitä vaikka ois miten yksinkertasta. Mulla on sellaset nakkisormet, ettei sitä saa kukaan kasaan mun huollon jäljiltä. Täytyy varmaan tyytyä siirtelemään pölyy sivummalle sudin kanssa kun ei se siitä irtookaan. Taidanpa nyt kuitenki kurkata uudestaa sinne sisään kun oon sivistyny taas vähäsen. Hmmmmmmm......
Niin prismaahan tuossa ei taida ollakaan, vaan kuvan kääntää pentapeili. Leikko- tai ,mikroprismatähyslasin hyödyllisyys D70:ssä sen sijaan on vähän niin ja näin. Käsitarkennus kyllä helpottuu, mutta tärkein automaattitarkennuksen piste lakkaa toimimasta.
Prisma... ainakin manuaalin mukaan. (Optinen, kiinteä pentaprisma, s.210) Miten se lakkaa toimimasta ?
Jaa niin, eihän se tarkennukseen vaikuta, kun sinne valo kääntyy suoraan apupeilistä. Valonmittausta se vaan sotkee, se kun mitataan tähyslasin toiselta puolelta. Okei, on sitten prisma. Muistelin vaan niiltä ajoilta kun malleja tutkailin, että tuossakin olisi puhuttu pentapeilistä, mutta oli sitten vissiin vain Canonissa.
Taitaa manuaalissa olla virhe. Monessa muussa paikassa todetaan sen olevan Loiton mainitsema pentapeili. AF-anturit on kameran alaosassa joten mattalasi ei ole missään tekemisissä automaattitarkennuksen kanssa. Ottakaa linssi irti ja nostakaa varovasti peiliä ylöspäin. Alta paljastuu toinen pienempi peili mikä heijastaa pääpeilin läpi menevää valoa kameran alaosaan tarkennusantureille. Siispä etsinkuva olisi kirkkaampi jos AF jutut olisi siellä "yläkerrassa" mattalasin takana. Sepe
Juuh.. tosin testailin originaalilla ja tolla modatulla mattalasilla valotusta, ja eroa ei ollut...ainakaan mainittavaa. Joten ainakin FE2:n modatun mattalasin kanssa se tuntuu toimivan.
Niin oletin itsekkin ennen kameran ostoa...mutta aikankin huollossa sanoivat sen olevan pentaprisma... tiä sitten. Toi mun kysymys oli aika retorista luokkaa... tiedän sen anturin sijainnin Tuo pentapeili/prisma juttu onkin mielenkiintoisempi. Sinällään ei merkitystä kameran "tämänhetkiseen" toimintaan, mutta huollossa asiaa tiedustelin ja sanoivat että prisma ja monessa eri lähteissä sen sanotaan olevan pentapeili. Noh.... en nyt ala tuontakia purkamaan runkoa.
Prisma tai peili, samanhan tuo tekee. Eli kääntää kuvan oikein päin etsimeen. Ai sulla on semmoinen modattu tähyslasi? Mielenkiintoista. Kai siihen joku syy on, miksi noissa ei vakiona ole leikkoa. Eihän sen prässääminen tähyslasiin maksa mitään kumminkaan. Minä olen ymmärtänyt olevan valotusmittrarin takia parempi käyttää pelkkää mattaa. Jos viitsit joskus kokeilla, niin kuvaapa jotain, missä on keskellä leikon sisään mahtuva kirkkaampi kohde, ja katso ylivalottuuko.
Leikko ei ole etsimen keskellä...vaan keskimmäisen ja ylemmän "haarukan" välissä. Vahinko...mutta toimiva semmonen. D70:n mattalasi ei ole keskellä ja sen kuvasuhde ei ole 3:2 vaan enempi 3:4, josta johtuen kun leikkasin leikkolasin oikeeseen kokoon, niin se leikkohan ei sit osunut kohdilleen Mutta onni onnettomuudessa..tää toimii vallan mainiosti, jopa niin etten ole toista ryhtynyt tekemään.