Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

D60 pimeni

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana fangio, 3 Kesäkuu 2005.

Niin, että ei oo valoo. Kamera on täysin dead. Mitään pilkettä ei näy.

Kuvasin. Laitoin kameran pussiin. Juoksin vähän matkaa ehtiäkseni kuvaamaan erästä pelottavaa sotajoukkoa sen saapuessa eräälle sillalle. Siellä sillalla sitten ihmettelin, että ei tule virtaa. Sen jälkeen olen moneen kertaa väännellyt virtaa päälle ja pois, vaihdellut akkuja ja kortteja, ihmetellyt alla olevaa "perusvirtaparistoa". Tätä tosin en ole vaihtanut, mutta luulisin, että toimii vaikka ilman tätä. Olenkohan väärässä?

Mitä teen? Onko hyviä ehdotuksia? JAS on tietty yksi, mutta mahtaako olla jotain, mitä voisi kotona vielä kokeilla.

Viimeiset kuvat, jotka otin ennen pimenemistä onnistuivat normaalisti.

1. Mikähän sen peruspariston tarkoitus mahtaa olla? Yhtään kameraa en ole ikuna purannut, mutta muita sähkövehkeitä kyllä. Ekana tulis mieleen, että peruspatterin tarkoitus on pitää yllä kameran ohjelmistoa ja muutamien releiden jännitteitä varsinaista käyttöjännitettä varten, joka saadaan akusta. Jos peruspatteri kuolee, se ei kykene ohjaamaan jotain käyttöjännitteeseen liittyvää relettä eikä tarvittava suurempi jännite näin ollen pääse akun napoja pitemmälle ja kamera ei käynnisty. Tämä ihan heittona vaan.

2. Mun käsitys on se, että se vaan pitää kellon ajassa ja päivämäärät kohdallaan, mutta saattaahan se olla tärkeämpikin. Olisi tietty sikahienoa, jos vika olisi vaan tyhjässä patterissa.

3. spege

spege

77
    0
    0
    Valoa pimeyteen, heitä jo viimein se D60 mereen.

4. ja osta leica! :D

5. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83
    Mulla runko pimeni jokinaika sitten totaalisesti... vein huoltoon ja vaihtoivat sinne aivot. Ainakin niin sanoivat. Eli koko ns. emolevy prosessoreineen meni vaihtoon.

Tosin ekana tulee mieleen että olisko akun kontaktit hapettunu... ja sit virtakytkin olis mahdollisten listalla. Vai onko D60:n näytössä esim. jäljellä olevien kuvien määrä näkyvissä ilman virtoja...jos on ja runko on kokoajan pimee, niin sit ei noi edellä mainitsemani vikaehdotukset päde.

Soitto JAS:lle ja puhelimessa jo kysymys että mikä vois olla vikana...kandeeko huoltaa. Onko vastaavanlaista ilmennyt D60:llä paljonkin...kartoitusta.

6. Enpä usko releitä kamerassa olevan. Eiköhän se patteri ole vaan kelloa ja päivyriä varten. Muut asetukset kyllä pysyy tallessa vaikak ilman virtaa, mutta kello ei "edistä" ilman sähköä. Jos on mekaaninen niin sitten se virtakytkin tai paristokotelosta lähtevä piuha lähtenyt tärinästä irti. Jos huoltoarvio menee lähellekään vastaavan käytetyn hintaa niin purkaisin itse sen verran, että voi tarkistaa meneekö sähkö edes "aivoihin" asti. Hajallisenakin siitä saa jonkin euron. Joku ostaa varaosiksi jos ei muuten.

Sepe

7. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Eihän canonit hajoa? ;D

8. Ruoho ei taida olla vehreämpää toisella puolen aitaakaan... Olen useista eri lähteistä kuullut useistakin hajonneista Nikoneista joita on jouduttu huollattamaan ;D

9. Mä oon kanssa kuullut juttua hajonneista nikoneista ja canoneista ;)

10. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83
    Niin...mainitsemani "runko" on NIKON. Mutta asia on aika universaali....huoh.
    Jaksakaa nyt vääntää jotain merkkikiihkoilua.

11. Teemu Laine

4 725
    125
    63
    Ei jaksa tänään.
    Jos fangio meinaat ottaa tuota auki ja katsoa onko just toi powerinappulan piuha tms irronnut, niin multa saat räjäytyskuvat pdf muodossa. Näetpä ainakin mistä kohtaa kameraa pitää alkaa purkamaan. Toinen mikä tuli mieleen on akkukontaktien varmistaminen (pystykahvasta jos sellainen on ja rungosta).

Noissa "vekotin ei käynnisty" vioissa syynä voi kyllä olla niin monta eri asiaa, että hyvin todennäköisesti tuota ei toimimaan saa ilman huoltoreissua. Mutta aina kannattaa kuitenkin yrittää. Tuo, että runko ei herää tärinän jälkeen (juoksuaskelet) viittaa kyllä kosketushäiriöön, eli jos akun/virtanappulan kontaktit on kunnossa niin joku pätevä elektroniikka-alalla työskentelevä ihminen voisi tarkastaa muut juotokset.

12. MJK

MJK

1 436
    0
    0
    Alalla työskentelevänä allekirjoitan väitteen. Kylmäjuotoksia ja kontaktivikoja on vain joskus tuskastuttavan vaikea löytää kun silmällä katsottuna kaikki näyttää usein olevan kunnossa. Onneksi on käytössä mikroskooppi jossa lukee Leica :)
    En ole koskaan kameraa purkanut ja kasannut niin en lähde sen enempää arvailemaan.

13. Teemu Laine

4 725
    125
    63
    Joo, leicoja olis tuolla työpaikalla käytössä, mutta eipä kuulu tehtäviini noiden kanssa räplääminen ainakaan vielä. Mahtaakohan olla sama firma kyseessä (salossa)?

14. MJK

MJK

1 436
    0
    0
    Jos olisi niin kävisin kanssanne kaljalla. Pääkaupunkiseudulla majailee meikäläinen työpaikkoineni. Kaivoin arkistoista esiin pokkarinräpsyn:

MBnet

Punainen L ja Leica. Muutaman vuoden taustalla seuranneena voisi jo melkein luulla, että nyt on Spege täpinöissä ;)

15. Teemu Laine

4 725
    125
    63
    Jes, leicalaica! Hyviä vekottimia, on noita tullut testailtua. Samoin Nikonin mikroskoopit.

16. Olipas hyvä, ainakin minun kannaltani, ettemme päätyneet vaihtokauppoihin. :)

Ylioppilasjuhlaviikonloppu ja kamera ois täysin dead, niin johan vituttais ja voisi jo katsella sopivaa narua... No eipä sillä väliä meni just tärkeimmät kuvat osittain vituiksi (lakin anto, kättely) 300d:n huipputarkennuksen takia. Eipä silti d60:ssä se ei ole ainakaan parempi. Noh, onnistuivatpahan muut kuvat loistavasti 300d:stä ja Laudatureista huolimatta. :D

17. camera

camera

46
    0
    0
    fangio, otan osaa. toivottavasti saat huippurungon pian virkoamaan.

18. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    62
    48
    Älkää surko, kyllä 100% mekaanisetkin rungot hajoilevat :)))))

kerran on wanhasta järkkäristä suljin jämähtänyt, ja naapurin lahjasta, Києв -kamerakin (eli kiev) tuhosi kaksi kuvausreissua, ensimmäisellä ilmeni valovuoto, toisella ko. ukrainan-ihme päätti opetella päällekkäisvalotuksen ja puolittaisen filminsiirron...

19. Minun käsitykseni kestävyydestä on se, että lasikaapissa olevat kamerat kestavät parhaiten.

Minä en kameroita säilö, vaan kuritan aika kovasti, kuten olen johonkin toiseen ketjuunkin täällä kirjoitellut. Viimeksi rysäytin kamat repusta maahan Ruotsinpyhtäällä viime viikonloppuna. Ravintoloissa härvelit kolahtelee milloin mihinkin. Kohta mennään taas.

Eilen oli sentään siisti keikka. Janne Ahonen poseeraamassa sairaalan lastenosastolla ja vain minä kuvaamassa. Se oli aika leppoisaa, hygienistä ja kalustoystävällistä.