Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

D5100 vai D90 ?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Arikultsi, 28 Tammikuu 2013.

    Tuli ostettua pari viikkoa sitten D5100 kit Rajalan Sanomatalon muuttomyynnistä hintaan 399. Perjantaina se lopulta tuli, olivat ylibuukanneet tuon tarjouksen myynnin ja kun soitin toista kertaa niin kertoivat että Nikonilta tulee uusi erä loppuviikosta. No, tuli ja tarjous on taas voimassa. Aika erikoista "muuttomyyntiä"

    Nyt sitten laskivat myös himoitsemani D90 hintaa, samaan 399 kuin D5100 kittilinssillä.Olen nyt kahden vaiheilla, josko siirtäisi D5100 kitin tyttären perheen eka järkkäriksi, siinä tuli aloittelijalle hyvät tykötarpeetkin mukana, normaalit check&clean, Nikon-koulu ja liekö ollut hyvitystä odotusajasta, että Nikon-kassikin (kitti+ esim. 55-200 mahtuvat hyvin) jota ei mainittu nettimyynnissä.
    Minulle riittäisi tuo pelkkä D90 runko koska normaalialueen zoomeja minulla on vähän liikaakin (Sigma 17-70, Nikkor 18-70).
    D90 edut meikäläiselle:
    - paljon enemmän käsisäätömahdollisuuksia, kaksi rullasäädintä
    - mahdollisuus käyttää vanhempia AF-D-sarjan objektiiveja, joissa ei ole omaa tarkennusmoottoria (minulla on 50 mm 1,8 AF-D) ja voisi myydä (dumpata) D80 veks
    - vankempi, ”ammattimaisempi fiilis”

    D5100 puolestaan näiden asioiden puolesta etevämpi:
    - uudempi malli, d90 markkinoille 2008 ja D5100 2011
    - kuten Ken Rockwell kirjoittaa: ”NEW, May 2011: The new Nikon D5100 exceeds the performance of this old D90 in almost every way, and costs less, too.”
    - uudempi, siis parempi(herkkyys, kuvanlaatu) kenno, sama kenno kuin D7000
    - kevyempi, pienempi koko
    - kääntyvä näyttö

    Mitä tekisi? Ilmoitanko tyttärelle että menkäs ostamaan se D90-runko, niin vaihdetaan päikseen, vai suosittelisi heille että ostavat myös D5100 kitin ja minä olen myös tyytyväinen heräteostokseeni?

    Jos siis tarjoukset ovat vielä maanantaina voimassa, bannerit niistä ovat hävinneet etusivulta, mutta hinnat, 399 kummellekin, löytyvät vielä nettikaupan syövereistä.
     
  1. Jusnu

    Jusnu Member

    120
    2
    16
    Vs: D5100 vai D90 ?

    Itte tykkään siitä, että kamerassa on kokoa. Ei nuo pikkujärkkärit istu käteen yhtään kun on tämmöset melat käsinä.  Alkujaan itse valitsin silloisista vaihtoehdoista isomman kun sopi käteen paremmin, vaikka toisessa ominaisuuksia olikin enemmän.

    tuossa aika hyvä vertailu noiden kesken.
    Compare the Nikon D5100 vs the Nikon D90
     
  2. Vs: D5100 vai D90 ?

    Kiitos hyvästä linkistä!. Minä en kaipaa kameralta möhkömäistä olemusta, saati sitten jotain lisäpatterikahvoja. Kuvaustarpeet ovat reissukuvausta, esim. projektien ikuistusta töissä jossa joutuu kameralaukun lisäksi raahaamaan vähintään läppärikassin.

    Itte tykkään siitä että kännyköissä on kokoa :) ja sen kokoiset näppylät että töpposormella voi osua oikeaan. Kameroiden suhteen en ole samaa ongelmaa tavannut, pienien kameroiden ongelmat ovat jossain aivan muualla, pääosin pienessä kennon pinta-alassa. Kännykällä ei ole vielä tarvinnut kuvata yhtään mitään.

    Kuvalaatu ja kennon herkkyys painavat kovasti vaakaa D5100 puolelle, D90 akunkestosta tykkään (850 laakia) muttei 660 myöskään ihan onneton ole. Ruuvitarkennuksen puute rajoittaa hankittavien objektiivien määrää (tele/telezoom olisi lisähankintoja), mutta 50 mm ja lyhyemmillä menee suht hyvin vanhasta tottumuksesta myös käsitarkennus, vaikka D5100 etsin taitaa olla heikompi kuin D90? Ja voihan sen D80:n pitää vara- ja ruuvirunkona. Tai myydä pois runko ja D-linssi, ostaa tilalle 50 (tai 35) mm a-fs G objektiivi.

    Videota en tarvitse kummassakaan.

    Tälläistä epäoleellista välineasiaa, kun pimeys ja mahatauti vallitsee (siksi yöllä hereillä :(
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: D5100 vai D90 ?

    Taitaa olla Rajalan nykytyyliä. Minulla kävi samalla tavalla ennen joulua yhden objektiivitarjouksen kanssa. Se lasi tuli perille vasta joulun ja matkojen jälkeen :-/

    AF-D tuki on D90:sen merkittävin ero. Ja eikös etsinkin ole huomattavasti parempi? Molempien tarkennusjärjestelmä on Nikonin vanhempaa sarjaa. Kuvanlaadultaan D5100 on sukupolvea uudempi.
     
  4. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: D5100 vai D90 ?

    Käytettävyys ja AF-D: pisteet D90. Kuvanlaatu hämärässä: D5100.

    Higg
     
  5. zecan

    zecan Member

    42
    3
    8
    Vs: D5100 vai D90 ?

    Kummassa on nopeampi ja tarkempi tarkennus liikkuviin kohteisiin, esim. lapset ja koirat? Entä Nikonin 1 V1 verrattuna D5100/D90?
     
  6. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: D5100 vai D90 ?

    V1 ehdottomasti. Haluaisinpa nähdä mikä kamera (ja objektiivi) tarkentaa nopeammin. On se ainakin nopeampi kuin D700 ja 24-70mm. Heikossa valossa V1:n tarkennus tosin hidastuu huomattavasti.
     
  7. Vs: D5100 vai D90 ?

    Uudempi voitti eli D5100 jäi minulle ja tyttärelle tuli kans.

    Heh, nyt sitten hokasin että Tokinan 12-24 millinen on mk1 eli ruuvitarkenteinen, samoin sigman 17-70/2.8 sen 50 mm Nikkorin lisäksi.

    Ei kehtaisi kuitenkaan ruveta tavaraa keräämään, kameralaukunhan piti keventyä. Pitänee siis laittaa D80 myyntiin (miten se laukaisumäärä katsottiin?), ja samoin ruuvitarkenteiset lasit. Ja ostaa pitäisi AF-S Nikkor 35 tai 50 mm ja laajakantti (Sigma 8-16 tai 10-20, Tokina 11-16 tai 12-24 mk2)

    Tätä voi siis jo pitää osto/myynti-ilmoituksena, anteeksi väärä foorumi mutta yvtä saa lähettää sekä ostaja että myyjä vaikka tämä pähkäilyasteella onkin.

    Mitä arvoa noilla wanhoilla, eli paljonko pyydän?
    D80 150€ (vai 100?), Nikkor 50/1,8 80€ (maksan 50 euroa vaihdossa 35 tai 50 mm AF-S Nikkoriin), Sigma 17-70/2,8 200€, Tokina 12-24/4 250 €

    Hinta-arvioitani saa kommentoida, ovatko ne kohdallaan jos tarkoitus on myydä eikä vetkutella palstoilla?
     
  8. Vs: D5100 vai D90 ?

    Kiitokset Turolle myshuttercount.com vinkistä! Tulokset olivat vaan mielenkiintoisia, mittaria ruuvattu!
    Viimeisestä kuvasta nimittäin tuli tulos 2284 eikä tuo tuntunut oikealta. En vajaa pari vuotta sitten ostaessa käytettynä kysellyt laukaisumääriä, mutta nyt tsekkasin ekan kuvani kohdalta laukaisumäärän, se oli 16575, ja kun metsästin nollauskohtaa niin vuodenvaihteessa vuosi sitten se tapahtui: 26.12. -11 laukaisuja 18607 ja 1.1. -12 - 1

    Mutta kun en ole autotrokari, niin kerrotaan laukaisumääräksi 20891 eikä mittarilukemaa 2284 ;)

    Mitenkäs tuon olen saanut aikaan? :-o

    Turo teki myös asiallisen tarjouksen Tokinasta, mutta minun kannaltani en viisisi jäädä ilman laajista, sillä pärjää nimittäin ihan kohtalaisesti käsitarkennuksellakin vaikkakin etäisyyslukemien puuttuminen tarkennusrenkaasta ja Nikonin suht. surkea etsin vaativat totuttelua alkuun. Sen suhteen jatkan siis pähkäilyä, aika hyvä laajiszoom kuiteskin ja korvaava pitäisi löytää ennen luopumista.