Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

D300 +/-

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jus_si, 30 Toukokuu 2011.

  1. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Valotuksen kompensaatio ei manuaali komennossa vaikuta valotukseen, kuten ei kuulukaan.

    Ongelma on että D300:ssa kompensaatio vaikuttaa mittarin lukemaan. Ärsyttävää, koska aukon esivalinnasta manuaalille hypätessä kompensaatio jää voimaan mittarilukemiin.

    D70/200:ssa moista ei ollut. Saako tuota shittiä pois päältä? En itse löytänyt.
     
  2. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: D300 +/-

    Niinhän se taitaa vaikuttaa de-facto -tyyliin melkein kaikissa (järjestelmä)kameroissa. Noi muinaiset mekaaniset/esi-af -aikalaiset mukaan luettuna...
     
  3. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: D300 +/-

    Noniinpä onkin, piti pistää linssi kakssatkun nokalle ja kokeilla. Onpas penaalista.
     
  4. Vs: D300 +/-

    Näinpä, Aikoinaan valotuksenkorjaus järjestettiin usein Asa-säätimen yhteyteen, eli huijattiin kameraa filmiherkkyyden muutoksena. Tuo siis näkyy mittarilla joka "moodissa"
     
  5. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: D300 +/-

    Valotuskorjailuahan käytetään muuhunkin (ehkä eniten juuri muuhun) kuin tumman/vaalean hallitsevan pinnan kompensoimiseen.
    Usein varsinkin filmillä haluaa ylivalottaa 'aina kun mahdollista', jolloin laittaa korjailuun vain sen +2/3 aukkoa vaikka. Sama menisi suoraan herkkyyssäätimellä, mutta silloin kamera ei varoita asiasta.

    Digilläkin tuntuu vähän siltä (varsinkin nikon), että usein on hyvä pitää varmuuden vuoksi -1/3 tai -1/2 aukkoa alivalotusta ja sitten ottaa korjailu pois niissä tilanteissa joissa todella ehtii keskittymään valotukseen.

    Mun pistemittarissakin on valotuksen korjailu/kompensointi - vaikka sehän on manuaalimittausta suorimmillaan.
     
  6. JPQ

    JPQ Member

    376
    5
    18
    Vs: D300 +/-

    Itse säätelen Nikoneissanivalotusta -/+ 2/3 aukkoa useinkin. kuvaan jpegiä kunnes saan raw käsittelijän jolla jaksaa puuhata et alustavasti uusimman kameran kuvien kanssa inhimillisen nopean koneen kun susi otoksetkin pitää muuntaa johonkin asti ja aina ei sitä kuvatessa näe.