Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

D200, SB-600, Tokina AT-X 124 AF PRO DX 12-24mm f/4

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana melankolina, 25 Joulukuu 2008.

    Moro,

    Voisiko joku kertoa näin yleisesti ottaen, että mitä menettää olemalla merkkiuskoton? Nimim. Nikonismiin hiljalleen taipuvainen.

    Itsellä on otsikon mukainen kokoonpano ja täytyy sanoa, että niin kuvissa kuin kokoonpanon yleisessä toiminnallisuudessa on eroja, kun vaihtaa Tokinan tilalle esim. 20v vanhan Nikonin.

    SB alkaa heti reissaamaan asetuksia polttovälille sopivaksi, kun lyö Nikonin nokalle. Tokinan kanssa se on vaan "tyytyväinen" siihen mitä saa. Luulin ainakin, että Tokinasta välittyisi tietoja salamalle asti, mutta ilmeisesti näin ei ole. Vai onko tässä nyt vaan se ongelma, että sb-600 spesifikaation mukaan se on polttovälille 24-85mm ja sisäänrakennetun levittimen avulla 14mm, jolloin periaatteessa tokinan 12-24mm polttoväliä ei pysty lukemaan kuin toisesta ääripäästä eli 24mm ja toisaalta vain vetämällä levittimen ulos, jolloin oletettava polttoväli on 14mm?

    Lisäksi kuulisin mielelläni hieman salamavalokuvauksen periaatteista, yleisesti toimiviksi todetuista toimintamalleista ja kamera/salama-asetuksista. Jos joku voisi hieman "valottaa" esim.TTL(trough the lens) ym?

    Mikä juju siinä on, että jos asetan salaman ja kameran ja kaikki muut vermeet "täysautomagia" tilaan, niin silti valotusaika on aina vakio? Eikö salamakuvauksessa oteta huomioon vallitsevaa valoa lainkaan, muuten kuin kuvattavan kohteen osalta? Eli salamavalonteho määräytyy pisteen perusteella ja kokonaisvaltaista valotuksen mittausta ei muodosteta kuvattavalta alueelta? Vai löytyykö tällaiset ominaisuudet vain jostain D3:sta?

    Lukemisiin...
     
  1. Vs: D200, SB-600, Tokina AT-X 124 AF PRO DX 12-24mm f/4

    SB600 ei vaan pysty toteuttamaan Tokinan vaatimuksia.
    TTL on vaan nimitys nykyiselle menettelylle missä kamera mittaa valotuksen (linssin kautta saatavan niformaation perusteella). Ennen tuota salaman teho määräytyi yleisimmin sen oman valonmittauksen perusteella.
    Kun valonmittaus on TTL-BL niin kamera yrittää ottaa huomioon vallitsevan valon. Pistemittauksella tuo BL tippuu pois ja kamera käyttää salamaa "ainoana" valonlähteenä. Tuossa on iso ero esim D70 kanssa, mutta D80 eroa on vaikea havaita. D200 on kai lähempänä D80 tuon kanssa? Jos haluat itse vaikuttaa enemmän kameran käyttäytymiseen salaman kanssa niin laita salaman mode rear curtain. Silloin se on pelissä mukana, mutta kamera valitsee valotusajan aivan kuin salamaa ei olisikaan.
    Hallitus vaatii ulos kävelemään. Katsotaas mitä muut kommentoi tähän väliin sillä aikaa ->
     
  2. Vs: D200, SB-600, Tokina AT-X 124 AF PRO DX 12-24mm f/4

    Seppo se on setä mieheksi!

    Kuten edellä, aloituksessa ja sepon sepityksissä, todettua, että TTL on vain nimitys, Trough The Lens.

    Takaverhontäsmäyksellä saa vaikka mukavat vauhtiraidat ohi kiitävään urheiluautoon. Mites tässä tilanteessa kameran säädöt? En nyt tarkalleen muista mitä säädin, mutta ilmeisesti flash compensation/value tms. pistin +1 ja vauhtiraidoista sekä autosta tuli komeammat? Aiemmin auto jäi aika mitään sanomattomaksi takaverhon täsmäyksessä.

    "SB600 ei vaan pysty toteuttamaan Tokinan vaatimuksia." Tähän kaipaisin hieman lisää tarkennusta? Seppo?

    En nyt tarkalleen muista, mutta pystyykö sb-600 käyttämään strobo-tilassa sb-800 avulla vai vaatiiko tämä su-800?
     
  3. Vs: D200, SB-600, Tokina AT-X 124 AF PRO DX 12-24mm f/4

    Tuosta autokuvauksesta en osaa kuin arvailla ja näin se menee:
    -salaman kompensointi nostaa sen osan valotusta mihin salama vaikuttaa ja ilmeisesti auto on sillä alueella kuvaa. Niinpä se on korostuu hieman taustaan nähden. Itse vauhtiraitoihin se ei käsittääkseni vaikuta, ne kun on vallitsevaa valoa. Sikäli kun salaman tehon nostaminen ei vaikuta itse vallitsevan valon tallennukseen niin muu osa kuvasta ei pimene vaikka salaman tehoa nostaisikin.


    SB-600 manual. Page 40.
    "The zoom-head position is automatically adjusted to match focal lenhgts of 24mm, 28mm, 35mm, 50mm, 70mm and 86mm when the power zoom function is activated. When the lens focal lenght is not one of those indicated above, the zoom head adjust to the closest wide-angle setting of the lens in use."
    Siispä kun Tokinan 12-24 kertoo kameralle missä mennään ja kamera välittää tiedon SB-600:lle niin lähin mihin se taipuu on 24mm. Näinpä se ei suorita ylimääräisiä zoomailuja kun Tokina on kamerassa kiinni. Tuota tarkoitin niillä Tokinan vaatimuksilla.

    Kun laittaa SB-800 strobo-tilaan niin sepä ei voi olla samaan aikaan commanderina. Sama koskee kameran omaa salamaan. Molempia ei voi valita samanaikaisesti eli jos toimii SU-800 kanssa niin hyvä niin, mutta käsitääkseni SB-600:sta ei voi käyttää etänä strobo-tilassa SB-800 toimiessa commanderina.

    Mitä kuvaamiseen yleisesti salaman kanssa tulee niin siihen olen huono vastaamaan. Se riippuu niin paljon tilanteesta ja yleisohje on yleisohje eikä sitä voi soveltaa joka paikkaan. Tietysti voisi kehitellä nipun yleisohjeita mitä soveltamalla voisi päästä eteenpäin, mutta ne on jo valmiiksi siellä kamerassa. Pitää vaan ostaa sellainen kamera minkä valintakiekosta löytyy, kukka, maisema, juokseva henkilö, talo ja kuu, mies ja tähti ja kukkahattutäti :D
     
  4. Vs: D200, SB-600, Tokina AT-X 124 AF PRO DX 12-24mm f/4

    Tokinan suhteen juttu meni niin kuin jo edellä selvitin. Sepon vahvistamana...Edelleenkin epätietoisuus valotusajan pituudesta ihmetyttää? Tai pikemminkin sen vakioaika?

    Tässä nyt lähinnä hain vastaavia juttuja kuten kivivellin artikkeleissa voi todeta, että käytetään +.3 salaman kanssa, jotta saavutetaan esim. optimaalinen ihonväri. D200 toisto ihonvärin suhteen on ollut aika arvostettua...Ainakin Kaanoniiin verrattuna.

    Nämä maisema, potretti, yö-kuvaustilat on tuttuja jostain Kaanonin ajoilta. Ja nyt on tuo D200 tullut taloon, niin en taida ihan heti olla katselemassa mitään "point'n'shoot" Kaanonia.

    Ja se mitä tulee yleisesti ottaen salamakuvaukseen, niin esimerkiksi suora valo on "suoraan" sanottuna percstä, joten yleensä se kannattaa heijastaa esim seinän kautta. Mites nämä läpiammuttavat, softboxit ja sateenvarjot yleensä ottaen toimivat? Mikä on mihinkin tilanteeseen? Studiossahan näitä enimmäkseen käytetään, mutta esim jotain kultaista heijastinta hyödynnetään ulkosalla.

    Entäs sitten jos korvataan sb-800 900:lla? Saavutetaanko su:n edut vai onko su SU ja sb SB?
     
  5. Vs: D200, SB-600, Tokina AT-X 124 AF PRO DX 12-24mm f/4

    Vakioaika on aseteltava parametri. D80 menusta se löytyy nimellä Flash shutter speed. Luulisi olevan samalla nimella D200 kynämenussa. Tuo ei siis ole kiveen kirjoitettu. Lähinnä kuvittelisin käytettävän kun kuvailee A-modella ja välillä siirrytään sisälle/ulos ja salamaa käytetään tarpeen mukaan.
    [QUOTE>
    [/QUOTE]Kivivelli tuntuu välillä arvostavan hieman eri asioita mitä muut foorumeille kirjoittavat henkilöt (tai minä). Valmiiksi terävöitetty karkkiväri jpg:nä ei ole enemmistön tavoite. Tuo +.3 voi vaihdella valonmittauksen mukaan. Oliko mainittuna päteekö tuo matriisilla, keskustapainotteisella vai pistemittauksella?
    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    No lähinnä tuo oli vitsiksi tarkoitettu. Tuossa omassa nuo valmisohjelmat löytyy vaikka ovat jääneet ilman käyttöä. Seuraavassa rungossa ei moisia hienouksia ole.
    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Suora salama on /C:stä. Sen allekirjoitan. Jos pitää kuvata tilassa mikä on liian iso tai seinät/katto väärän väriset niin mikä tahansa iso vaalea pinta on avuksi. Erilaisten varjojen käytöstä eri tilanteisiin en osaa sanoa paljoakaan. Tottakai niitä voi käyttää myös ulkona, missä ne käyttäytyvät ehkä enemmän samalla tavalla kuin sisätiloissa. Läpiammuttava varjo valaisee ympäristöä enemmän ja vaaleaseinäisessä sisätilassa tuosta saattaa olla haittaa kun hajavalosta pyritään eroon. Omat varjot on tarkoitettu alunperin vain vettä vastaan eli ei passaa puhua aiheesta sen enempää, tietämys kun on mitä on :]
    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    En osaa kommentoida. Meinaatko edelleen stroboa commander-slave tyyliin vai mitä etuja tarkoitat? SB-800 saa toimimaan SU-4-modessa eli kameran oman salaman ohjaamana tuon saa toimimaan strobo-orjana. SB-900 on niin kallis, etten kehtaa lukea sen manuaalia tähän hätään :)
     
  6. _Petteri_

    _Petteri_ Member

    345
    0
    16
    Vs: D200, SB-600, Tokina AT-X 124 AF PRO DX 12-24mm f/4

    Terve, kyselet olennaisia salamakuvaukseen liittyviä kysymyksiä. Yksi parhaita ja johdonmukaisimpia tutoja aiheeseen löytyy täältä:

    http://nikonclspracticalguide.blogspot.com/2008/01/nikon-flash-two-separate-metering.html

    Kaikki löytyy - yleiset periaatteet, tekniikkaa ja pikku harjoituksia. Mene rauhassa 14 steppiä läpi ja siirry seuraavaan vasta kun ymmärrät edellisen.

    Petteri
     
  7. Vs: D200, SB-600, Tokina AT-X 124 AF PRO DX 12-24mm f/4

    Myös kameran ohjekirja kannattaisi lukaista, myös salamalaitteen. (sieltä löytyy vastauksia moneen kysymykseen) Niin ja nikonin kotisivuilta löytyy myös suomeksi kaikenlaista vinkkiä salaman käyttöön.
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: D200, SB-600, Tokina AT-X 124 AF PRO DX 12-24mm f/4

    Just kuvasin aika pitkän session yllä mainitulla kombinaatiolla. Valo oli erittäin kirkas ja käytin salamaa täytevalona. Kameraa pidin A-moodilla, herkkyys ISO100 ja aukkoa rukkasin sen verran pieneksi että valotusaika säilyy riittävän pitkänä (luokkaa f/11-13).

    Mitäköhän olen tehnyt väärin kun kaikki toimi erinomaisesti, valotus toivottua täytevaloa eikä 12mm polttovälikään ole iso ongelma? Toisanaan säätelen salaman voimaa kolmannesaukon välein (yleensä pienemmälle). Tällä kertaa keskeisin manuaalinen toimenpide on muistaa irroittaa vastavalosuoja objektiivista kun meni oikein lähelle kohdetta.

    Mitään havaittavaa eroa Tokinan ja Nikkorien välillä en ole huomannut. En myöskään AF ja AF-D Nikkorien (tai muiden uudempien) välillä.

    On tämä Nikonin TTL-automagia vaan ihmeellistä ;-)
     
  9. Vs: D200, SB-600, Tokina AT-X 124 AF PRO DX 12-24mm f/4

    [QUOTE>
    [/QUOTE] Et yrittänyt riittävän ponnekkaasti :)
    Tulipa tuo Petterin linkki luettua aika tarkkaan läpi ja osin tein itse kenttäkokeita todetakseni asian myös käytännössä. Aika vaikea tuota systeemiä on huijata vaikka oli tuo 12-24 keulilla, mutta ehkä se johtuu kamerasta. Tuo D80 ei ole niin hyvin parametroitavissa kuin D200 :p     
    FL:ää on tullut käytettyä jo aikaisemmin, joskin olin siinä luulossa, että se on enemmän sen keskimmäisen tarkennuspisteen (se on yleensä käytössä) painotus kuin keskialueen painotus. Tuntuu jotenkin omituiselta, että jos kuvaajan valitsemasta valonmittaustavasta riippumatta salamalle kerrotaan keskialuepainotetun valonmittauksen tulos. Tein joskus kokeita suht pienellä tasaharmaalla pläntillä mistä mittasin keskimmäisellä tarkennuspisteellä matriisilla FL:n ja mielestäni valotus osui melko hyvin kohdalleen, mutta ehkä se menee testin epätarkkuuden piikkiin?