Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

D200 ja kahva

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Heli, 3 Kesäkuu 2006.

    Juu, mulla on GP-laturi ja nippu akkuja, menevät salamiin ja F4:een ja varalla toiset.
    Huonona puolena: eivät pidä latausta, vaan ne pitää muistaa ladata ennen keikkaa kaikki.

    Silti, olisi kiva kuulla muiden kokemuksista D200:sta AA-akuilla, että kannattaako..
     
  1. Heli

    Heli Active Member

    6 689
    0
    36
    Kyl ne varmaan hätävarana menis. Se oma akkuhan latautuu tosi nopeasti, jos ajattelee että akut vain siksi aikaa...
     
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 321
    1 222
    113
    Oliskohan se D200:kin Aa-pidin yhtä turha ja haitallinen kuin muidenkin vastaavat?

    Mun D100 ei kauaa toiminut pattereilla, akkujen jännite on liian alhainen joten paljon parempi ei niilläkään kauaa posrkuta.


    Kuinka tukeva D200:n kahvan pohja on? Näissä muissa jalustalle ruuvattuna pohja antaa periksi ja koko hökötys väpättää. D100:ssa pohja antoi sormilla painelemalla periksi ja lopputuloksen saattaa arvata:(.
     
  3. Heli

    Heli Active Member

    6 689
    0
    36
    Enpä tiiä. En hokannu kokeilla. Muovisen ja hentoisen oloinenhan se kahva on mutta täytyy painella kotona enemmän. Sitä kyllä jo kaupassa koputtelin ja hetkutin paikallaan kun halusin nähdä pysyykö se siinä vai heiluuko. Kyllä se kohtuullisesti on pohjassa kii vaikka valo läpi siitä välistä paistaaki :)

    Muuten, outoa ostaa kamera ihan tunteettomasti :-o... Eikä se päässy edes hiplattavaks mun viereen yöks...
     
  4. Mun pääsi viime yöksi, kun koitin etsiä että eikä jumakekka löydy keinoa tallentaa useampia mf-objektiiveja sinne dataan..
     
  5. Heli

    Heli Active Member

    6 689
    0
    36
    Mitäs se tallentaminen auttaa? Ei, en oo vielä ees avannu manuaalia. Tällä kertaa kyllä ajattelin lukea sen kokonaan läpi.

    Ai niin, jotenki näyttää kuin D200:lla jos antaa jonkun pienen osan palaa puhki, se ei näytä ollenkaan niin pahalta kuin D70:n puhkipalanut. Onko se mahdollista?

    Ja toinen juttu. Autovalkotasapaino tuottaa yllättävän hyvää ja miellyttävää jälkee verrattuna D70:een...

    Ja kolmas. Se iso lcd-näyttö on kyl hyvä.

    Yks huono puoli iski heti käteen. Se rullausnappi näytön oikealla, mikä sen nimi sitten lieneekään virallisesti, se painuu liian alas, sen pitäis olla vähän enemmän ylhäällä jotta se painallus sujus paremmin. Vai onko mulla maanantaiversio ton takia?
     
  6. 4x5

    4x5

    1 986
    0
    0
    Hmmm... tuon perusteella ei odottaisi lopputulokseksi tätä:
    : D
     
  7. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Jaahas, olen ehkä vähän jälkijunassa, mutta kerronpa miksi itse koen kahvan tärkeäksi. Kuvailen konsertteja, joskus yleisön seasta jos ei Herra Artisti ole antanut lupaa mennä siihen turva-aidan eteen. Kokeilkaapa pidellä kameraa ilman kahvaa pystykuvausasennossa siten, että se kyynärpää ei ole siinä oletetun yleisön edustajan ohimossa. On meinaan 1,5 tunnin jälkeen melkoisen kipeänä toinen ranne. Onneksi sillä yhdellä keikalla ennen kahvan ostoa oli sen verran lyhyt tyttö että kyynärpää oli pään yläpuolella (ite oon pitkä). Aika jännä tunne kun naisihminen piiskaa hiuksilla kättä samalla kun kuvaa (oli siis metallikonsertti kyseessä).
     
  8. RB

    RB Well-Known Member

    9 321
    1 222
    113
    Silti 100%
     
  9. Heli

    Heli Active Member

    6 689
    0
    36
    Piti kattoa tuo valonläpipaistamisjuttu. Siis se valo paistaaki ei rungon ja kahvan välistä vaan tosta kieritysjutusta, jolla kiinnitetään tuo kahva runkoon... Silti, kyllä se tukevoittaa otetta tosi paljon.
     
  10. Jostain luin, että ton kaksisatasen etsin olisi seiskakymppistä parempi. Onko näin, vai valehtelevatko markkinamiehet (taas) ?
     
  11. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Olen kuullut, että monien kameramerkkien kanssa valovuodot korjataan teippaamalla ottamatta niistä stressiä... miksei siis Nikoninkin.
     
  12. Jos on, niin 70:n etsin on jo aika lapsellinen esitys..

    Loistava kameralehti Tietokone arvioi uudessa numerossaan kameroita ja väitti että kallis, mutta Canonin D30:n verrattuna ammattimaisempi D200 ... ;-)
     
  13. Se auttaa sikäli että se kertoo etsimessä mikä aukko on valittuna, eikä vain aukko 1 aukko 2 jne. idioottimaista.
    Kas kun ei olla vaivauduttu laittamaan sitä aukkoikkunaa tämmöiseen halpakameraan.
    Lisäksi jos tallentaa tiedot niin kamera osaa käyttää sitä llloistavaa colormatrix superhyper3dpaskamitausta, jonka tekemisistä ei ota mitään tolokkua. Paitsi että ainakin valkoinen seinä on se 18% harmaa kuin ennenkin, siihen voi onneksi luottaa ;-)
     
  14. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Tähänastisessa maailmanhistoriassa on aina ollut niin, että kamerat eivät toimi pattereilla kuin hetken, mutta Ni-MH-akuilla paljon kauemmin, vaikka niiden nimellisjännite on alhaisempi.

    D200:n tilannetta voi laskea:

    Normaaliakun energiamäärä = 7,4 V * 1500 mAh = 11,1 mWh

    Kuudella AA-kokoisella NiMH-akulla, joiden koko on nykyään tavallinen 2500 mAh:
    * Jännite = 7,2 V eli ihan sama.
    * Energiamäärä 1,2 V * 2500 mAh * 6 = 18 Wh

    Toisinsanoen virtaa riittää periaatteessa noin puolentoista D200:n akun verran. Mikseipä siis käytännössäkin (ja NiMH-akuilla ei yleensä vielä ekalla latauskerralla).
     
  15. Heli

    Heli Active Member

    6 689
    0
    36
    Kyyyllä muuten taitaa olla. Joo, kun kysyt niin kyllä se on. Mut toisaalta, mulla ei ollu ongelmia D70:sen etsimenkään kans.

    Matti V, teippaus on hyvä idea, mutta tässä tapauksessa sillä ei ole kuvan kannalta väliä... ;-)
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 321
    1 222
    113
    Niinhän se yleensä, mutta juuri näissä järkkäri-akkupidikkeissä kun tökätään 6 kpl AA-akkuja sarjaan (?) niin niiden yhteenlaskettu jännite on niin paljon pienempi kuin 6x AA-patterin että luonnonlait kääntyvät päänlaelleen, vaikkakin milliamppeereita oliskin riittävasti.
    Se pidikehärdelli on ihan turha kapistus, olisivat tehneet noiden tavallisten akkujen väliin väliseinän niinkuin D60:n kahvassa on, olisvat saaneet siitä tukevampipohjaisen.