Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

D200 ja kahva

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Heli, 3 Kesäkuu 2006.

    Niin minustakin ja vielä vapauttaa lukitus. Tai siin en tiedä onko tuossa kahvassa lukitusta. Jos ei niin sitten tulee vielä tahattomiakin laukaisuja.
     
  1. aika outoa että monet väittää pystykuvauksen ilman kahvaa oleva hankalaa.. minusta se toimii varsin näppärästi ilman kahvaakin jos rungon koko ja ergonomia on hyvät.
     
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 321
    1 222
    113
    Mun rungoissa ei ominaisuudet riitä pystykuviin ilman kahvaa. Monesti pystykuvia tulee otettua useampia kymmeniä (tai toistasataa) kuvauksen aikana ja saattaa vain muutama vaakakuva mahtua väliin. Ihmettelenkin usein sen laukaisimen sijoitusta sille pitkälle sivulle ;)
     
  3. Minulla ei ole koskaan ollut edes ajatusta siitä, että pitäisi vaihtaa otetta pystykuvia varten.
     
  4. niin, kai se on sit siitä kiinni, että onko lähtökohtana se että kameralla otetaan pääasiassa pystyjä vaiko vaakoja. Jos kuvauksesta valtaosa on pystyjä niin kahva on tietysti järkevä vaihtoehto ja silloin myös ote on syytä vaihtaa.. eihän siinä muuten olis mitää järkeä.
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 321
    1 222
    113

    Juu. Tänään tuli studiokuvia otettua kolmisensataa noista valkolakeista, ja vähempi oli mukana noita vaakakuvia, pystykuvia ja pahasti kallellaanolevia suurin osa.


    Toki tulee noita keikkakuvia otettua enempi vaakaan, mutta se on toinen juttu.
     
  6. Heli

    Heli Active Member

    6 689
    0
    36
    No mutta, kuinka se kahva kallellaanoloon vaikuttaa? Kyllä mä osaan kuvata ihan suoria kuvia ilman kahvaakin...
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 321
    1 222
    113
    Siis kallellaanolevia, ei suoraan pysty-eikä vaakasuuntaisia vaan siitä väliltä. Yleensä näitä on parempi ottaa käsi pystykahvasta kiinni pitäen.
     
  8. Ehkä kahvasta on iloa, kun kuvaa pitkää sarjaa pelkkää pystyä. Mulle ei ole koskaan iskenyt sellainen tarve. Mulla löytyy kyllä asentoarsenaalista semmoinen kerettiläinen pystyasento, missä kamera on väärin päin ja laukaisinta painetaan peukalon ensimmäisellä nivelellä. Se on hyvä, jos joutuu pitkään tähtäämään. Ei käsi väsy edes niin paljon kuin vaaka-asennossa.
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 321
    1 222
    113
    Sama asento mullakin oli muinoin Nikonin FM2:lla ja moottoriperällä. Ote oli tukeva kahvan muotoilun ansiosta.

    Mulla käsi menee lähes huomaamattomasti vaakakahvalta pystykahvalle digijärkässä ja ote on aina hyvä, en koe mitään ongelmaa otteen vaihdossa.
     
  10. Sinäkö se jäykkäniska olet joka kiilasi moottoritien rampilta eteen? ;-)

    Kyllähän tuo kahva mukava on pystykuvia ottaessa, mutta kun tottuu ilman kuvaamaan niin ei sitä kaipaa.
     
  11. RB

    RB Well-Known Member

    9 321
    1 222
    113
    Ihan vaan oon ollu kotona koko päivän pystykuvia ottamas ;) en ainaskaan mmoottoriteillä oo käyny.

    Emmä totu. (siihen toiseen)
     
  12. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Etkö käytä valkolakki-studiossakaan jalustaa?
     
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 321
    1 222
    113
    Aina välillä käytän jalustaakin, studiosellaista. Siitä olis tosipaljon hyötyä mallinohjauksessa kun voi kameran ohi pitää kontaktia yllä malliin. Kuvista tulee kuitenkin kuivahkoja ja kaavoihin kangistuneita ja muunmuassa kameran käänteleminen kalleleen vaikeutuu. Kun kuvaa käsivaralta niin oikean kuvakulman etsiminen helpottuu.
    Nuorempi sukupolvi tuntuu pitävän vähän vauhrikkaammista kuvista ja vanhat perinteisistä tasantarkkaan pystyynotetuista pystykuvista.

    _________________

    Niin vielä lisäyksenä:

    Studiojalustalla kuvatessa käytän Manfroton kinopäätä ja ehdottomasti pystykahva pitää olla paikoillaan. Kamera on tasapainossa ja kinopää on sopivan jäykkä ja kättä saa lepuuttaa pystykahvan laukaisimella ja tarkennuspisteeksi valitaan kulloinkin lähinnä tärkeintä kohtaa oleva piste niin homma sujuu todella mallikkaasti. Ilman kahvaa tämäkin homma menee kauheeksi ranteentaivuttelemiseksi. Siis-kun studiossa otetaan niitä tavallisia pystykuvia.
     
  14. Heli

    Heli Active Member

    6 689
    0
    36
    Juu, mä hokasin kyllä mitä tarkotit heti kerralla mut en silti käsitä vieläkään. Kallistutko itsekin kun käännät kameran pystyyn ;-)?
     
  15. RB

    RB Well-Known Member

    9 321
    1 222
    113
    Aina välillä;)

    (sen huomaa myös laskusta)
     
  16. Kyllä mä pidän tuota pystykahvaa aivan erinomaisena vekottimena. Kamera menee vieläpä noiden himpun parempien kakkuloiden kanssa hienosti balanssiin ja pienellä liikkeellä se siinä pyörähtää. Kun sitä kahvaa ei ole, niin kyllä kuvaaminen on yhtä helvettiä...

    Nooh, tottumuskysymys lienee tämäkin, sillä mulla on ollut järkässä se aina.
    Noi LX:t jne. on erikseen, mutten niillä ns. pääasiallisesti edes kuvaa, enemmän ne on kirjahyllytavaraa.

    RZ:ssa kahva on taas aivan pakollinen kapistus, jos meinaa käsivaralta kuvata.

    KAHVAT RULEZ !!!
     
  17. Heli

    Heli Active Member

    6 689
    0
    36
    Öh, no onko siinä D200:n kahvassa se lukitus vai ei? Kertokaas ny kahvan omistavat.
     
  18. MJK

    MJK

    1 436
    0
    0
    Kahva ja pikakiinnityslevy on veikeä kombo meikäläisen pikkutassuilla, menetin sekunnin elämästäni kun ihmettelin miksi en saa otetta pystykuvaa ottaessa.
     
  19. peet

    peet Member

    764
    0
    16
    Kahvattomat pääsevät taivaaseen sillä heillä on helvetti ollut jo maan päällä.
    Ikuna ei ole kahvaa ollut, retvakka ranne riittää.