Vs: D-76 kehitteen tekeminen.... Tämä on hintaisekseen aivan erinomainen vaaka: http://www.dealextreme.com/p/precision-digital-pocket-scale-300g-max-0-01g-resolution-15004 Olen ostanut kaksi ja käyttänyt noita aika ahkerasti, tarkkuus on hyvä ja ei vaella ajankaan kanssa. Vaikka painovoiman eroista johtuvat muutaman prosentin heitot eivät jonkun D-76:n tapauksessa paljon merkitsekään, ja kalibroimattomalla vaa'allakin saat aina keskenään samat tulokset, niin suosittelen silti ottamaan mukaan kalibrointipunnuksen kun senkin saa halvalla: http://www.dealextreme.com/p/digital-scale-calibration-weight-100-grams-15761 D-76-johdannaisia ja sen kaltaisia reseptejä on vaikka kuinka, ks. Boston Photographer for Corporations & Individuals Noudata sekoitusjärjestystä, koska metoli ei liukene jos sulfiittia on jo liemessä paljon.
Vs: D-76 kehitteen tekeminen.... Jos ja kun ottaa askeleen hankkia vaaka ja tarvittavia kemioita, tässä olisi muutama kaava: Tomppa "rapidwinder" Abrahamssonin suosikkilitku "Dr Blood`s soup" C-vitamiinikehite. A) Ascorbic acid/VitaminC 10 grams Phenidone 1 gram (dilute in propylene glycol/rubbing alcohol 20ml first) Water to 1000ml B) Kodalk (sodium metaborate) 87,5 grams water to 1000ml Use as 1 part A + 1 part B + 8parts of water = 10 parts development: Tri -X 13-15min agit once in a minute neopan 400/1600 Double X (eastman 5222) 12-14 min kehite tekee loistavan kirkasta ja ääriviivaterävää jälkeä ja säilyy määrättömästi kahtena "varastoliuoksena" En ole vielä ehtinyt kokeilla, mutta Tomppa suosittelee ja kuvat näytävät erinomaisilta. Jos joku on kiinnostunut Rodinalin (alkuperäinen )tai Acufinen kaavoista, löytyy nekin.
Vs: D-76 kehitteen tekeminen.... D-76 on (kuten moni muukin) mukava tehdä kuten ehdotettiin, litran pulloihin valmiiksi. Tai vielä paremmin puolen litran pulloihin. Ei ole niin paljoa vajaana kerrallaan.. Mutta jos ollaan todella tarkkoja, niin D-76 ei ehkä sovellu parhaiten suuren erän tekoon ja hitaaseen käyttöön johtuen sen ikävästä piirteestä muuttua jyrkemmäksi säilytysajan pidentyessä. Ero ei välttämättä ole dramaattinen, mutta on kuvaajia joille yli 3vko vanha D-76 on liikaa etenkin suht suoran vasteen omaavien filmien kanssa koska se nostaa yläpään vaikeaksi vedostettavaksi. Kun tulin palanneeksi kaikesta huolimatta D-76:seen pitkältä XTOL-vierailulta, niin olen myös päätymässä tuohon että tekee kehitteen kokonaan itse, jolloin saa tehtyä sellaisia eriä kuin kulloinkin tarvitsee. Sen jälkeen mulla ei olekkaan enään oikein valmiiksi tehtyjä kehitteitä käytössä.
Vs: D-76 kehitteen tekeminen.... Nämä jauhekehitteiden suurehkot pakkauskoot, niistä liuosten valmistaminen yhtenä eränä ja siitä seuraava liuosten säilyvyysongelma näyttävät aina tuon tuosta nousevan täällä keskustelun aiheeksi. Olen jo jonkin aikaa suunnitellut, että Hopeavedos voisi ottaa listalle joitakin peruskehitteitä jauhemuodossa pieninä annoksina. Lähinnä olen ajatellut kahta D-76:n muunnosta: D-76b:tä, joka on puskuroitu versio perusformulasta (joka poikkeaa jonkin verran alkuperäisestä koostumuksesta, mutta lienee lähinnä nykyistä D-76/ID-11:n myyntiversiota) ja toista D-76:n muunnosta, DS-8:aa, josta hydrokinoni on jätetty kokonaan pois: Boston Photographer for Corporations & Individuals Lisäksi valikoimassa voisi olla peruspaperikehite D-72, joka on koostumukseltaan Kodakin Dektolin kaltainen neutraalisävyinen kehite, kultainen standardi, johon muita verrataan. Aikomukseni on, että myisin kehitteet 5 litran satseina niin, kemikaalit olisivat pakattuna annospusseihin 1 litran eriin. Näin ei koituisi huolta liuosten säilyvyydestä, koska liuosta olisi tarvittaessa vain litra kerrallaan, jauheina pusseissa kemikaalit säilyvät vuosia. Vaikka perustuotteissa hinnalla kilpailu suurten valmistejien kanssa on vähintään haastavaa, niin luulen saavani hinnat siedettäviksi. Lisäksi lähetyskustannukset jäisivät kohtuullisiksi liuoksia vähäisemmän painon vuoksi. Mahtaisikohan tällaisiin tuotteisiin olla kiinnostusta? Otan myös milelläni vastaan ehdotuksia muista kemikaalitarpeista. t. Olli
Vs: D-76 kehitteen tekeminen.... [QUOTE> [/QUOTE] Rodinal, ks. esim. http://www.digitaltruth.com/data/parodinal.php Panadol on siis kyseinen lääke. Värikemikaaleja voi toki myös miksailla itse, mutta värikehitteiden aktiivinen ainesosa on aina erikoinen orgaaninen yhdiste jolle ei ole muita käyttötarkoituksia, eli niitä valmistaa Kodak ja saatavuus ei ole niin hyvä kuin mustavalkoaineissa jotka taas ovat kaikki perus "labrakemikaaleja". Nämä aineet ovat CD-3 jota käytetään E6:ssa ja RA-4:ssä, sekä CD-4 jota käytetään C-41:ssä. Jenkeistä (ks. esim. ebay) löytyy yleensä joku myyjä joka lähettää Suomeenkin. Muutenkin värikemikaaleissa on enemmän ainesosia joista osa on vähän erikoisempia. Toinen ongelma värikemikaaleissa on se, että kaavat ovat tarkempia, ja oikeita virallisia kaavoja ei ole julkaistu täsmälleen oikeassa muodossaan, tai ainakaan helposti löytyvillä, joten tulokset voivat hieman vaihdella optimaalisesta.
Vs: D-76 kehitteen tekeminen.... Apteekista saa askorbiinihappoa ja sitä kannattaa ostaa muutenkin ihan syötäväksi. Halvemmalla saattaa saada isoja määriä hevosille tarkoitettua kamaa jostain. OlliJ:ltä saa oikein hyvän valikoiman kemikaaleja ja ihan kohtuulliseen hintaan tarvittavan kokoisissa erissä. Esim. Kodakin hintaoptimoituja tuotteita on silti vaikea päihittää hinnassa. On joitain aineita joita saa ihan normaalikaupasta suuria määriä muihin tarkoituksiin halvalla, mutta näitä on kovin vähän, etenkin Suomessa. Lähinnä tulee mieleen natriumkarbonaatti ja sitäkin joutuu vähän metsästämään.