Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Isojen tulosteiden tekeminen (kuvien koon muuttaminen)?

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana kb, 24 Syyskuu 2007.

1. kb

kb

2 235
    0
    0
    Moikka,

Harkitsen isojen tulosteiden tekemistä kuvistani. Kuvat ovat digikuvia, tyypillisesti kai välillä 5-10 megapikseliä. Maksimikoko mihin noita meinasin tulostella olisi semmoinen että pidempi sivu olisi 1,5-2 metriä pitkä. Tämä tehtänee sublimaatiotulostuksena kankaalle.

Tartteeko tästä nyt silleen erityisesti huolehtia, vai riittääkö että Photoshopissa vedän kuvat printtiresoluution Bicubic Smoother -algoritmilla?

Viimeksi kun tarkistin niin tää isojen printtejä varten digikuvien koon muuttaminen meni jotenkin silleen että asetetaan vuohen spermasta tehtyjä kynttilöitä pentagrammin muotoon palamaan ja mennään keskelle lootusasentoon ja sanotaan "ommmmmm", tai jotain muuta vastaavaa.

Sellasta kikkaa kyllä aattelin tyypittää näytöltä katsottuna (hirveen montaa koevedosta ei viittis tehä) että miltä näyttäis jos lisäis sen koon muuttamisen jälkeen hentoisesti raetta, josko se vähän läheltä kattottuna tekis kuvaan sellaista... jonkinlaista... niin.

2. Vs: Isojen tulosteiden tekeminen (kuvien koon muuttaminen)?

Enpa tieda onko hyva tai huono ratkaisu mut yleensa ite vaannan isot kuvat suoraan RAW:Sta upscalettaen 25mpixiin tai about; mita se ACR ny tarjookin. (Tai skannaan negat tarpeeks isoksi) Sit editoi ja pienentelee, tulee ehka snadisti parempaa jalkee ku fotarilla skaalaillen, mut ei taida se pelkastaan riittaa tohon mittakaavaan. Kankaasta en myoskaa tiia mediana, mut luulisin et siina ei paljo tarkkuutta ole joten kohinalle yms yksityiskohdille voi varmaan sanoa pitkalti hyvasti jo sen puolesta. Teravoida saa jo sit aika reippaasti tohon kokoon, en lahtis edes yritteleen mitaan noise reductionia viemaan niita vahiakin detaljeja.

3. Vs: Isojen tulosteiden tekeminen (kuvien koon muuttaminen)?

Juu ACR:ssä on se mahis, että suurentaa jo siellä, mutta jos on koneelle asti kerennyt kuva niin sitten suurentelee aina 110% kerrallaan kunnes koko alkaa riittää. Noin ei tule porrastuksia kalteviin pintoihin tai kaarroksiin.

4. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Isojen tulosteiden tekeminen (kuvien koon muuttaminen)?

Mä käytän genuine fractals nimistä ohjelmaa. Tekee ihan kohtuullista jälkeä, mielestäni parempaa kuin photoshopin bicubicit. Mutta ohjelma on kyllä saatanan  hidas käyttää, jos meinaat kahteen metriin huitaista, niin siinä ajassa juoksee kympin, käy saunassa ja juo kaljan ennen kuin kone on tehnyt interpoloinnin.
    T Jukkis

5. Vs: Isojen tulosteiden tekeminen (kuvien koon muuttaminen)?

Mulla oli joskus tuosta fractaalista demoversio milla sai tehdä muutaman suurennoksen ilman maksua. Kävishän sekin tollaseen yhden kuvan tekemiseen ihan kätevästi. Pitäähän sitä ihmisen saunoakin :)

6. PKivireki

PKivireki Active Member

729
    31
    28

Täältä ääni Genuine Fractalssillssille!

http://www.ononesoftware.com/detail.php?prodLine_id=2

Joskus Lahden aikoihin neuvottiin kuvaa suurentamaan kymmenen prossaa kerrallaan Bicubic Smootherilla..

7. kb

kb

2 235
    0
    0

Juu, tuosta joku väitti, että tuo "110% kerrallaan" on joku myytti-jäänne jostain vanhasta Photoshopin versiosta jossa piti joku bugi kiertää tuolla tavoin. Joku toinen (internet-sivusto) taas kertoin että Photoshop CS:n Bicubic Smoother:lla suoraan kohdekokoon vetämällä saadaan parempi tulos aikaiseksi kuin portaittaisella suurentelulla. Mut ehkä mä testaan ja arvioin itse, tai etsin lisää tietoa.

Sellaisessa rakeisessa kuvassa tulee jänniä kuvioita kun suurentaa 5 megapikselin kuvan "kaksimetriseksi" ja katsoo 100% zoomilla (EDIT: tämä siis Bicubic Smoother:lla). Siitä rakeesta tulee sellaista... no, kuviotekstuuria. En osaa selittää, postaan ehkä jossain vaiheessa kuvia. Sen sijana kun valitsee "print size"-zoomauksen niin silloin näyttää mielestäni oikeinkin hyvältä, jos siitä siis kuvittelisi näkevänsä että mitä se tulee olemaan tulostettuna.

8. Vs: Isojen tulosteiden tekeminen (kuvien koon muuttaminen)?

Juu, jotain tuollaista itsekin pähkäilin:
    Jos sinulla on pikkutulostin niin sillä niitä osakuvia eri tekniikalla, ja sitten seinälle ja kahdesta metristä tarkastelua.

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Ei se fractalskaan ihmeitä pysty tekemään,itse olen suurentanut noin 200% alkuperäisistä pikseleistä eli 6 mp aps-kennosta a3+ kokoon. Ppi:nä käytän jo lähtiessä 240, jolloin alkuperäinen kuva on noin 30*20 cm. Fractalsiä käytettäessä ei tarvitse lopullista kokoa terävöittää niin paljon kuin bicubic-smootheria käytettäessä. Fractalsin 5 versiossa on oma terävöitystoimintokin + pari muuta. Olen niitä kokeillut ja toimivat aika hyvin. ei tule kontrastikkaisiin reunoihin niin paljoa halo-efektiä kuin photoshopia käytettäessä. Fractals ohjelma on vain toivottoman hidas, varsikin, jos käyttää siinä olevaa terävöitystoimintoa. Olen suurentanut kuvat sen oletusasetuksilla ja terävöittänyt kuitenkin photoshopilla.
    Olen ollut tyytyväinen tuloksiin.
    Kannattaa kokeilla myös seuraavaa neuvoa kirjasta (Scott Kelby). Käytä ohjeitten vastaisesti bicubic sharperia ja laita tarkkuudeksi 360 ppi. Itse olen suurentanut sillä asetuksella joitain kuvia
    T Jukka

10. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Myytti-jäänne liittyy portaattaiseen pienentämiseen: ilmeisesti vanhat PS:t käyttivät kehnoa pienennysalgoritmia, jos pienennys oli kovin suuri.

Suurentamiseen tuo portaittaisuus on tullut varmaan joko pienentämisen analogiana tai sitten vain Internetin kuvankäsittelygurujen yleisestä pyrkimyksestä tehdä asiat vaikeasti... Ennen vanhaan näkyi silloin tällöin lehtijuttuja, joissa ko. tekniikan hyöty kumottiin, mutta ei enää: nykyään alkaa olla yleistietoa, ettei siitä ole hyötyä. (Ja sitten vakavissa käytöissä kenties käytetään PS:ää parempia ohjelmia.)

11. kb

kb

2 235
    0
    0

Viittikkö vääntää rautalangasta ton osuuden että miten toi 360 PPI vaikuttaa asiaan? Ja oliko siellä DPI:n lisäksi tuommoinenkin (kurkkaan kotosalla)... [EDIT: eikun joo, PPI tietty, eikä mikään DPI]

12. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kokeilitko eri konsteja ja mihin päädyit?
    T Jukkis

13. kb

kb

2 235
    0
    0

En vielä ehtiny. Ehkä v-loppuna ehdin. Tai junassa.

Muutaman mielenkiintoisen sivun asiaa koskien löysin, tuossa yksi, joka tuntuisi puhuvan siitä 10% kerrallaan suurentamisesta (Stair Interpolation):

Stair Interpolation (SI)

[QUOTE>
    [/QUOTE]

Eipä tätä nyt niin mahottomasti tartte optimoida, mutta olisi kiva saada sellainen tulos joka läheltäkin katsottuna näyttää jossain määrin luonnolliselta. Kuva mistä ajattelin ekan kaksimetrisen vedoksen tehdä on tuo: Best Party Planning Tips -
    Toi on siinä mielessä hyvä, että se on niin räkänen ja rakeinen, ettei siinä edes kannata minkään terävyyden perään itkeä. Ekan kokeilun perusteella (bicubic smoother suoraan printtikokoon yhtenä askeleena) se mikä tosiaan tuottaa eniten päävaivaa on se että rae ei menisi sellaiseksi omituiseksi läiskäviidakoksi (pitää tosiaan se screenshotti näyttää sitten kun ehtii). Eli että se "raetekstuuri" näyttäisi kivalta läheltäkin katsottuna (vaikka ei noita niin läheltä olekaan tarkoitus katsoa). Mut pitää sit tosiaan testata A4:n osaprinttiä kuten ehdotettiin.