Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Rullapaperi

Discussion in 'Kuvankäsittelynurkkaus' started by PePe, Dec 29, 2012.

1. PePe

PePe Member

178
    2
    18
    Tuli hankittua suurkokotulostin, ja nyt alkaa sitten tarvikkeiden kanssa puljaaminen.
    Katselin joidenkin kotimaisten kauppojen nettisivuja. Yllätyksekseni paperin hintaero A2-arkkeina ja rullatavarana oli aivan olematon, ainakin näillä.
    Onko teillä kokemuksia vaikuttaako pakkauskoko kuinka paljon hintaan? Ja mistä olette näitä hankkineet? Rullatavarana kyse olisi 17 tuuman/43 cm:n levyisestä paperista.  Lähinnä kiinnostaa Hahnemuhlet tai muut näyttelykelpoiset laatupaperit.

2. RB

RB Well-Known Member

9,459
    1,289
    113
    Vs: Rullapaperi

Itse en ole arkki-/rullapaperin hintoja tutkinut kun tulostelen kaikoenkokoisia kuvia jolloin niiden tulostaminen rullalta on näppärempää. Saa tulostaa justiin niin pitkän pätkän kuin tarvitsee.
    Taidepapereita on tullut hankittua arkkeina ja tulostinkaupan yhteydessä kaupanpäällisenä tuli 10 laatikollista Ilfordin 2-puolista A4 paperia.
    Rullatavaran suurin heikkous on sen taipumus olla käppyrällä, suoristuu melko heikosti. Ilfordin paryyttipaperi oli pakko pohjustaa kun se ei suoristunut.
    Interfotosta oon pääasiassa paperit ostanut.

3. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9,684
    548
    113
    Vs: Rullapaperi

Nykyisin käytän lähinnä rullapaperia. Printterinä 61 cm levyistä rullaa käyttävä Epson 7900. Jonkun verran olen noita hintoja seurannut, ja näyttäisi olevan sen verran pieniä eroja (ainakin joillakin käyttämilläni papereilla, että A2:een saaakka voisin käyttää arkkipaperia sen suoruuden takia. Teen kuitenkin sen verran eri kokoista kuvaa, että rulla on käytössä edullisempi minulle.
    Rullapaperi kyllä suoristuu, kun sen antaa maata muutaman päivän tasaisella. Mahdollinen kupruiluhan on samanlaista olkoon sitten rullaa tai arkkia. Kupruiluahan esiintyy lähinnä ohuilla huokosilla papereilla hyvin tummien/mustien alueitten kohdilla.

Suomesta saatavia papereita olen käyttänyt seuraavia:

Suomen Interfoto Oy:
    -Ilford Galerie Gold Fibre Silk
    -Hahnemuehle (useita eri pintoja)

HanArt Oy:
    -Canson Infinity-sarja

Aveka Oy:
    -Tecco (eri pintoja)

Kaikki hyviä, joskin käyttäytyvät hieman eri tavalla. Noista löytyy profiilit netistä. Cansonin ohjeet ehkä
    selkeimmät ja parhaimmat?
    Kaikista löytyy myös testipakkaukset, joissa on a4-kokoisia arkkeja kokeiltavaksi. Pakkaukset sisältävät eri vaihtoehtoja valmistajan valikoimasta.

Hyvin upottava suo, imaisee köyhän lompakon tyhjäksi.

Kapa

P.S. Noista tietääkseni Tecco ei itse valmista mitään. Tietoa ei ole, ketkä tekevät heidän tuotemerkkinsä paperit. Vaihtoehtona kallein. Voi tietysti olla neuvottelukysymys. Käytön määrähän tuon kai sanelee.