Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Croppikennolle sigma 30mm 1.4 vai 50mm 1.4?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Snipodi, 18 Syyskuu 2013.

  1. Snipodi

    Snipodi Member

    35
    0
    6
    Eli siis!

    Olen hankkimassa 7D runkoa ja siihen sitten kiinteätä valovoimaista ja edullista linssiä. Hieman enemmän kuvanneilta olen kysellyt ja he ovat sanoneet sigman 50mm f1.4 ehdottomasti parhaimmaksi tarkoituksiini. (Videota ja stillejä ympäri vuoden mutta talvella enemmän hämärässä hommia videon kanssa) Croppikenno siis mietityttää vain... 50mm kinovastaavuus noin 80mm joten meneeköhän se hankalaksi sitten esim. videossa osua kohteeseen (laskettelija yms). Stilleihin se on varmasti hyvä! Olen nähnyt paljon kuvia 7D+sigma 50mm ja se kiehtoisikin mutta tarvitsen juuri tuota valovoimaa talvisin hämärässä videon kanssa.

    Joten mitä mieltä olette? 30mm ja 50mm välillä on myös vissiin vähän laatueroja mitä nyt olen lukenut arvosteluista yms... Kertokaa rehellisiä kokemuksia ja ehottakaa muita vaihtoehtoja (300-500€ hintaluokasta)
     
  2. D3nso

    D3nso

    197
    0
    0
    Vs: Croppikennolle sigma 30mm 1.4 vai 50mm 1.4?

    Onko videohommissa hirveästi hyötyä valovoimasta?
     
  3. Snipodi

    Snipodi Member

    35
    0
    6
    Vs: Croppikennolle sigma 30mm 1.4 vai 50mm 1.4?

    No eikös siitä ole? Näin olen ymmärtänyt?
     
  4. c

    c Well-Known Member

    5 360
    103
    63
    Vs: Croppikennolle sigma 30mm 1.4 vai 50mm 1.4?

    toi polttoväli ero on varmasti se merkittävin... 80mm kinarivastaava lasi on aika pitkä polttoväliltään yleiskäyttöön. mun mielestä täysin liian pitkä.. kun sopiva yleislasi ois joku 35-50mm kinarissa, riippuen vähän kuvausetäisyys mieltymyksistä
     
  5. Uitto

    Uitto

    29
    0
    0
    Vs: Croppikennolle sigma 30mm 1.4 vai 50mm 1.4?

    Kyllähän videossakin toki valovoimaa olisi kiva olla. Mutta joku f/1.4 voi olla jo hankala saada tarkenneltua liikkuvaan kohteeseen. Joten ei sekään hyvä.

    Ja muistapa se, että videota kannattaa kuvata n.1/50s ajalla, kun valokuvia otetaan monesti paljon lyhyemmillä räpsyillä.

    Eli nyt vaan testaileen niihin olosuhteisiin missä meinaa videota kuvata. Laita ajaksi 1/50s ja koitat jollain vähän pienemmillä aukoilla, joilla saat mielestäsi järkevän syväterävyyden. Katso kuinka korkealla ISOt joutuu nostamaan. Muista, että videokuva on myös paljon pienempää kuin se stillin tuottama 20M kuva.
     
  6. Mattikk

    Mattikk Member

    150
    0
    16
  7. Snipodi

    Snipodi Member

    35
    0
    6
    Vs: Croppikennolle sigma 30mm 1.4 vai 50mm 1.4?

    Kiitos Uitto!

    Linssit ostan uutena.
     
  8. JPQ

    JPQ Member

    376
    5
    18
    Vs: Croppikennolle sigma 30mm 1.4 vai 50mm 1.4?

    Minusta on. en näe järkkäri videossa muuten mitään mieltä jos terväyysaluetta ei hallita...
     
  9. Vs: Croppikennolle sigma 30mm 1.4 vai 50mm 1.4?

    Menee. Eikä pelkästään kohteeseen osumisen kanssa, mutta jos myös kamera liikkuu vähääkään, käy tuo 50mm (->80mm) kuvakulma melko levottoman ja merisairautta aiheuttavan näköiseksi.

    Jos haluat kuvata siten, että kamera liikkuu paljon esim. olalla tai muussa rigissä, hommaa mielellään joku reilusti laajakanttinen optiikka. Mitä enemmän kamera liikkuu, sitä paremmalta se laajakanttinen näyttää. Ei ole sattumaa, että esim. GoPro -kameroissa on melko laajakanttinen optiikka.

    Sinuna harkitsisin siis jopa jotain 30mm laajakanttisempaa, vaikka jotain 16mm tai ainakin 20mm pintaan. Tosin yleiskäyttöön se 30mm menee ihan ok, kunhan et kovin hirveästi riehu sen kanssa kuvatessa. Voisi riittää jopa rauhallisempaan action-kuvaukseenkin.
    Videokäytössä se noiden kahden mahdollinen laatuerokaan ei paljoa vielä näy, mutta valovoimasta on toki hyötyä.
     
  10. Snipodi

    Snipodi Member

    35
    0
    6
    Vs: Croppikennolle sigma 30mm 1.4 vai 50mm 1.4?

    Tilasin sigma 10-20mm 4,5-5,6 ja sigma 50mm 1,4.
     
  11. Vs: Croppikennolle sigma 30mm 1.4 vai 50mm 1.4?

    Ainakin tuossa zoomissa pitäisi se laajakantti riittää, tosin haittapuolena on tuo vaihtuva valovoima. Saattaa aiheuttaa kuva-alan tummumista tai kirkastumista, kun polttoväliä vaihtaa. Mutta kylläpä sen kanssa pärjää. Eihän sitä kuvauksen aikana juuri zoomailla, ja klippien välissä ehtii tarkistamaan valotuksen mahdollisen elämisen aina kun vaihtaa polttoväliä. Hiukan kiusallista se silti joskus on, jos eri klippien välille pääsee hiipimään kirkkauseroja.

    Onneksi olkoon uusista leluista. Nyt alkoi sitten vissiin innokas lumen ja skimbakelien odottelu? Sori vaan kun en tuota odotusintoa jaa... paremminkin päinvastoin, lähtisin mieluummin muuttolintujen mukana lunta, pimeää ja pakkasta pakoon. :)
     
  12. Snipodi

    Snipodi Member

    35
    0
    6
    Vs: Croppikennolle sigma 30mm 1.4 vai 50mm 1.4?

    Kiitos! Itse lähtisin tosiaan suomen surkeaa kesää karkuun uuteen seelantiin kun siellä on kesäisin lunta :)