Noniin. Oon nyt aloittelemassa kuvausharrastusta hiljalleen kun tutustuin yhteen kamerakeräilijään joka lupasi myydä mulle jonkin järkkärin sen varastosta. Tällä hetkellä se on saanut kaivettua mun testikäyttöön Olympus OM-10:n ja jonkin Cosinan jonka mallia en nyt muista.. Jotenkin oon saanut semmoisen käsityksen, että Cosina olisi laadultaan ehkä vähän huonompi (ainakin se tuntuu vähän rihvelimmältä), mutta Olympuksen manual adapterit on kiven alla ja objektiiveja ei oikein löydä (ainakaan halvalla). Cosinaan kävisi ne m42 objektiivit joita löytyy paljon helpommin ja HALVEMMALLA (kyllä, olen köyhäläinen). Olisihan siihen OM-10:iin vissiin olemassa se palikka jolla saa m42-kierteiset objektiivit siihen kiinni, mutta jotenkin vähän mietityttää.. Pistäkääpäs kommenttia ja kertoilkaapas noista kameroista, kiitos.
Vs: Cosina vai Olympus vai mikä Ei noista kumpikaan olisi omassa listassa se ykkösvalinta. Kysypäs olisikos sillä muitakin vaihtoehtoja?
Vs: Cosina vai Olympus vai mikä Olympuksista mä koittaisin valkata OM-1 OM-2 tai 3 tai 4, eli yksnumeroisia. Cosinoista en tiedä juur mitään, mutta esim. K-bajonettia tai jotain muuta kehittyneempää suosisin täyden aukon mittauksen takia. Se tarkoittaa siis sitä että valonmittaus hoituu ilman että koko ajan himmentelee aukkoa, jolloin etsimestä näkee paremmin. Ei tuo nyt vielä mikään kamala juttu oo mutta ne kamerat tuppaa muutenkin oleen vähän kehittyneempiä, esim. Pentax MX:ssä on aika huippu etsin, samoin kuin noissa OM:issä ja tykkään ite myös leikkokuvasta. Aikanaan kuvailin Prakticalla ja sitten Pentaxin Spotmaticeilla, joissa on M42-kierre. Näissä oli vain mikroprisma eikä etsin mikään erityisen kehuttava. Ei ainakaan kannata mielestäni tuota olympusta hommata m42-laseja varten. Toki niitä m42-kakkuloita saa halvalla, mutta sitten hyvät, kuten SMC (tai Super) Takumarit voi vielä muutaman kympin maksaakin. Ei niitä objektiiveja välttämättä niin montaa tarvitse, etteikö vois sitten jostain vähän kalliimmasta sarjasta sen laajiksen, normaalin ja vaikkapa vielä telen ostaa. Riippuu kai mitä kuvaa ja mistä tykkää ja varallisuudesta. Kyllä sitä kuvailee ihan hyvin vaikka Zenitillä, ei siinä mitään. Se vaan että jos on vähän enempi rahaa panostaa niin kerralla semmonen, ettei ala pänniä ihan heti ominaisuudet, tai että on jopa ilo kuvailla.
Vs: Cosina vai Olympus vai mikä Musta melkein tommoselta tuntuu kun tota MXää käyttelee On niin simppeli käyttää ja hyvä etsin.
Vs: Cosina vai Olympus vai mikä Minen tuohon Lomoon päässyt sinuiksi. Mutta tuo agat on hyvä ja lubitelkin vaikuttaa kelpo peliltä. Voisin kuvitella että lubi tarjoaa kivakiva - hetkiä vielä.
Vs: Cosina vai Olympus vai mikä Nyt selvisi tuo cosinakin että mikä malli yms.. Eli CSM ja siihen tulisi mukaan Tamron 70-210mm 1:4-5.6 pumppuzoomi ja Cosinon 50mm f1,7 perusobjektiivi.. hintaa koko paketilla 40e. Ja jos oon oikein käsittänyt, niin molemmissa se tarkennus hoidetaan sillä leikkokuvalla(?) eli että on se pallo jossa pitää saada ne puolikkaat kohdalleen. öh.. vai onko tuo edes se mistä puhut, en tiijjä Olympuksesta vaan puuttuisi se pärkeleen manual adapteri jolla voisi itse määritellä sen valotusajan. Mutta hinta ois sitten vaan sen 20e. Ja sillä ei niitä oo-ämmiä kait ole kuin tuo om10, keskittyy enemmän Pentaxin ja vanhojen venäläisten keräilyyn..
Vs: Cosina vai Olympus vai mikä Noh, en ite haluais OM-10:ä, enkä kyllä tommosta pumppuzoomia, mutta voihan ne olla ihan hyviäkin, mistä minä tiiän. Cosinon 50/1.7 voi olla ihan hyväkin. On se leikko juuri tuo mistä puhut.
Vs: Cosina vai Olympus vai mikä Olympus om10 manuaaliadapteri olikysyttyä tavaraa jo 1980-luvulla. Tannerilla oli sellainen aikojen säätöä varten ja sitä koetti ostaa tai lainata aika monta asiakasta, mutte eipä myyty.
Vs: Cosina vai Olympus vai mikä Sittenhän tämäkin tapaus on selvä, osta kaverilta pois se Pentax LX. Hieno kamera joka ei koskaan saanut veroistaan huomiota. Edelleenkin täysi työkalu filmihommissa. T. Kerkko.
Vs: Cosina vai Olympus vai mikä Mjoo kyllä LX on kova, mutta kyllä se (puolet halvempi tms.) MX myös mulle kelpaa, voin suositella sitäkin. LX:ssä tuohon on kai lähinnä lisänä automaattivalotus ja herkempi, huippu valotusmittari sekä vaihdettavat etsimet. Toimikos se LX miten hyvin ilman pattereita? Kuilu olis kyllä aina joskus aika kiva kinokamerassa(kin). OM-kakkosessa taitaa olla samantapainen valotuksen mittaus ja lisänä vielä pistemittaus vaihtoehtona.
Vs: Cosina vai Olympus vai mikä Täältä ääni CeePee seiskalle. Iso etsin, moottoriviritin, muovinen tunnelma mutta toimii hyvin.
Vs: Cosina vai Olympus vai mikä Toimii tarvittaessa puhtaasti mekaanisena 1/2000-1/75 ja B. Hyväkuntoinen LX on kyllä yleensä aika paljon kalliimpi kuin esimerkkeinä olleet kamerat, tosin saattaahan sitä nykyisin tehdä filmikameroiden kohdalla todellisia löytöjäkin. Chinonien ja Cosijoiden akilleenkantapää voi olla varaosien saatavuus. Jonkin hajotessa apua voi olla turha kysellä. Toisaalta jos vehje ostohetkellä toimii, eikä maksa mansikoita, voit näistä "piraateista" tehdä hyvätkin kaupat. Jos vähänkään enemmän käyttökameraan sijoittaa, kannattaa pysytellä mieluummin valtamerkeissä.
Vs: Cosina vai Olympus vai mikä Tässä ollaan vähän ääripäissä jos puhutaan samaan aikaan Cosinoista ja LX:stä. On siinä välissäkin paljon tavaraa sentään. Taloudellisesti voisi olla aika kannatettavaa ostaa Canonistien hylmäämä merkkinsä. A- ja F-sarjoista saisi oivan setin, mutta onhan noita sympaattisempiakin kameroita.
Vs: Cosina vai Olympus vai mikä Olen vahvasti samaa mieltä... Pentax, Nikon, Olympus, Canon (FD) ja mitäs muita.. Mulla itellä on Pentaxia ja mun mielestä ne on todella edullisia. Kaverilla on OM:ää ja kuulostaa olevan kalliimpia, samoin Nikonit mitä oon nähny hintoja, tuntus olevan vähän kalliimpia. Canon taas vissiin aika samoissa ellei jopa halvempaa. Nämä siis noin yleensä internetin palstojen hintatasosta.
Vs: Cosina vai Olympus vai mikä Aivan niin! Jos joku tyhmyyttään myy noita hienoja filmikameroita puoli-ilmaiseksi niin mieluummin sitten semmoinen kuin joku cosina. Jos siis valita voi Cosinan ja Pentaxin välillä. T. K.
Vs: Cosina vai Olympus vai mikä Tuntuu siltä, että Canonin FD on tällä hetkellä niin hyljeksitty, että sieltä voi tehdä todellisia löytöjä filmipuolelle. Suomessakin on myynnissä esim. L-sarjaa naurettavaan hintaan. Jos budjetti ei ole <50 euroa, niin noin satasella laukussa on A-1/F-1/T90 runko ja vähän lisää rahaa, niin optiikkaa on riesaksi asti. Ei FD Canonit mitään Zeisseja/Leicoja ole, mutta useimmiten keskiarvoa parempia. Olympus on sinänsä oikein hieno, etenkin OM-1/2/3/4, mutta optiikka on mm. FD-Canonia kalliimpaa ja paljon harvinaisempaa.