Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

copal mxv putsaus kotikonstein

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana shutterlag, 7 Lokakuu 2010.

    Moi,

    Haluaisin yrittää putsata yashica tlr:n copal mxv sulkimen itse. Käsittääkseni suljin on kunnossa, mutta esim. bulbbivalotus ja vitkalaukaisin toimivat vain satunnaisesti.

    Miten liottaa pikeentynyt rasva pois? Voinko esim. upottaa sulkimen joksikin aikaa sytkäribensaan likoamaan...

    Entä mitä voiteluainetta tilalle, mihin ja kuinka paljon?

    Vastatkaa, sillä itseni tuntien putsaan tuon joka tapauksessa, tuli vastauksia tai ei, meni tuubiin tai ei :)

    -samuli
     
  1. Vs: copal mxv putsaus kotikonstein

    mulla on ollut samallaisia prokkiksia.
    avasin nettiohjeiden ja kuvien mukaan. putsailin minkä osasin. en osannut voidella millään tai voitelin väärillä emmeillä.
    suljin jumitti, myin pilkkahintaan täällä yhelle tyypille joka korjasi itselleen käypäsen pelin tai möi eteenpäin. näin muistaakseni ainakin useammin kuin kerran.
     
  2. Vs: copal mxv putsaus kotikonstein

    Anna mennä vaan, homma ei ole yhtään vaikeampaa kuin:

    - maallikkolääkärinä toimiminen
    - maallikkopoliisina toimiminen
    - maallikko-opena toimiminen

    (höh), K.
     
  3. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: copal mxv putsaus kotikonstein

    Mä vetelin fairilla (tai vast) kun olin purkanut. Tosin ei ollut sitä oikeaa voidetta ja mistään ei oikein kuulema saa. Kelpaiskohan aseöljy? Myin sitten palasina pois, kun aattelin että varmaan tähtäyskin mättää. Hyvä peli oli (tessari). 
     
  4. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: copal mxv putsaus kotikonstein

    zippobensaa pensseliin (pehmeä) ja putsailemaan. Silikonivoiteluainetta voi käyttää paikoissa jossa kitka halutaan pieneksi, jos kitka näyttelee kontrolliroolia, jätä puhdistamatta.
     
  5. Vs: copal mxv putsaus kotikonstein

    Mä käytin aseäljyä. myin palasina pois.
    lontooksi ne puhuu graffiteista että niillä voitelee?!?
     
  6. Vs: copal mxv putsaus kotikonstein

    Onko kukaan kysynyt paljonko esim Mustonen & Laine ottaa homasta?
    Mulla olisi kanssa kaksi copalia, jotka on tahmeita, mutta vetristyy, kun niitä ensin naksuttele jonkun 10 kertaa.
     
  7. Vs: copal mxv putsaus kotikonstein

    No niin. Sulkimen avaaminen oli helppoa. Putsailin sulkimen pasin neuvoilla (kiitti!). En lisännyt voiteluainetta ollenkaan. Poistin samalla muutaman roskan ja linssien sisäpinnat. Eipä ollut kovin vaikeaa ja nyt suljin pelaa jouhevasti. Netistä hyvä ohje hakusanoilla "copal shutter surgery".
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: copal mxv putsaus kotikonstein

    Katsoin kuitista. Ilex Acutar 215mm f6.3 (Copalilla)  Vikaselvitys :pitkät ajat. Suoritetut työt: Suljin puhdistettu ja säädetty  Varaosat: tarveaineet 8, työveloitus 46, yhteensä 54€.  30.9.2009


    Nyt on yksi Wollensak jumittunut.  Avannen sen itse.  :p
     
  9. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: copal mxv putsaus kotikonstein

    No prob. olen purkanut omia sinar copaleja aina kun jotain häröjä on ollut, yleensä siitä syystä ettei kerkiä venttaamaan ilman suljinta huoltoa.
     
  10. Jojje

    Jojje Member

    764
    23
    18
  11. Vs: copal mxv putsaus kotikonstein

    Ja sitten pieni varoitus yli-innokkuuden varalta...

    Putsasin siis sulkimen kerran hyvällä menestyksellä. Varovasti pensselillä ja zippobensalla. Tähän riitti ihan kameran ja sulkimen etukannen avaus, mikä on helppoa.

    Seuraavana päivänä ajattelin, että jos putsaan vielä vähän lisää, niin toimii vielä paremmin. Putsasin oikein kunnolla, käytin liikaa zippobensaa ja sitä pääsi valumaan himenninlehdille. Lehdet kuivuivat, jumittuivat ja menivät epäjärjestykseen...

    Piti avata koko suljinhimmenninhässäkkä täysin osiin. Kaikki himmentimen ja sulkimen lehdet olivat jossain vaiheessa levällään pöydällä. Niiden takaisin asetteleminen yksi kerrallaan oikeassa järjestyksessä ja eri elementtien koplaaminen takaisin yhteen olikin sitten huomattavan vittumainen homma! Onneksi sain paketin läjään ja ainakin copal mxv on nyt juurta jaksain tuttu. Ja toimii nyt todella napakasti.

    Loppu hyvin, kaikki hyvin. Putsaminen on helppoa, mutta liuotinta/voitelua pitää käyttää äärimmäisen varovasti ja minimaalisen vähän kerrallaan! Uskokaa minua :)
     
  12. Vs: copal mxv putsaus kotikonstein

    Joskus olisi kiva purkaa joku romukamera ihan atomeiksi ja kasata se ja katsoa saako toimimaan. Omalla kohdallani en kyllä pidättelisi hengitystä onnistumista odotellessa. Foldereita olen vähän putsaillut.

    Jos aihe kiinnostaa niin kannattaa laittaa Flickrissä seurantaan hollantilainen kaveri nimeltä Hans Kerensky. Hans harrastaa kameroiden purkamista ja kasaamista ja työn kuvaamista. Nyt on työn alla Rolleiflex, jonka hän osti palasina muovipussissa.
     
  13. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: copal mxv putsaus kotikonstein

    Siksi se pensseli eikä uittoa bensassa :)
     
  14. Jojje

    Jojje Member

    764
    23
    18
    Vs: copal mxv putsaus kotikonstein

    Tuli mieleen 1930-lukuisen Ikontan Compur - eka jonka avasin - suljinlehdet oli pöydällä ennen kuin ehdin katsoa miten ne oli... Oli kyllä tarkoituskin purkaa, kun olivat ruosteessa ja liike siis huonoa.
    Ruoste lähti kalkinpoistoaineena myytävällä fosforihapolla joka samalla fosfatoi lehdet kauniisti mustiksi.
    Tämä nyt vain vinkkinä.
    Mutta ei näiden purkamisia pelätä kannata. Mutta ruuvitalttojen on syytä olla sopivia. Jos ruuvin kanta menee niin homma vaikeutuu.
     
  15. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: copal mxv putsaus kotikonstein

    Mullakin on nyt 2 synchro compuria joita pitäisi vilkaista... Siinä ja siinä että lähettäiskö suoraan esim kamera sepolle vai pitäisikö kuitenkin rohjeta avaamaan. Eihän näiden hinta kuitenkaan ole juuri sepon remonttihintaa kummoisempi.

    Toinen on #00 -kokoinen, tämä malli missä ei ole edes sulkimen auki lukitsevaa nappia ja löytyy V-vitka samsta kytkimestä kuin M ja X -synkatkin.
    Ja tietenkin menin kerran vitkaa kokeilemaan ja jumiin jäi koko systeemi..
    Luultavasti vitka on ollut erittäin käyttämätön ja vitkan joku juttu vain jämähti jolloin suljin ei pääse laukeamaan eikä sitä voi käyttää.


    Toinen on #0 -kokoinen, muuten ulkoisesti saman näköinen kuin tavallinen yleinen #1, mutta vitka puuttuu ja sulkimen aukilukinta on samalla vivulla kuin #1:ssä vitka. Tässä on ehkä enemmän puhdistamista koska käytännössä ajat 1/100 alapuolella huitelevat ties missä..

    #00:n vitka-ongelmasta olikin http://www.largeformatphotography.info/ ... hp?t=10230"]http://www.largeformatphotography.info/forum/showthread.php?t=10230]F-foorumilla:

    [QUOTE>
    [/QUOTE]
     
  16. Vs: copal mxv putsaus kotikonstein

    Itse putsasin just rolleicordin, jossa synchro-compur yhdistetyllä mxv -kytkimellä. Pitkät ajat takkusi ja vitka oli viittä vaille jumissa. Kevyt putsaus ja nyt suljin tikittää kauniisti. Lisäsin ihan vähän x1R voiteluainetta vitkamekanismiin ja muutamaan rattaaseen. En tiedä onko tuo voiteluaine hyvää - ohutta se ainakin on ja myyjän mukaan tekee tehtävänsä erittäin pieninä määrinä. Ajattelin kyllä hommata jotain 'oikeeta' voiteluainetta muistaessa.

    Totta kai sulkimien putsauksessa on vähän harjoittelemista, mutta kun sen viitsii ja uskaltaa opetella, niin rahaa ja aikaa säästyy nopeasti paljon!

    Rick Olesonin sivuilla on hyvää iltalukemista aiheesta. Ja tietty samalla suunnalla kun asutaan, niin voin kyllä mielelläni opastaa livenä sulle sen vähän mitä ite osaan - jos sellainen fiilis tulee.
     
  17. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: copal mxv putsaus kotikonstein

    Selvitin tuon #00 synchro compur MX V -mallin aika helposti lopulta kuntoon. Ihan itsekin yllätyin - tästä rohkaistuneena korjaan seuraavaksi tuollaisen #1-mallin missä on nopein aika 1/500 ja sitten vielä tutkitaan Copal-0 jossa salamatäsmäys toimii vähän epäluotettavasti.

    Ei nää niin kauheen vaikeita ollutkaan. Helpompia kuin vanhat herätyskellot ;)
     
  18. Vs: copal mxv putsaus kotikonstein

    Hieno homma! Millä voitelit, vai voitelitko ollenkaan?