Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

120-numerointi 116-kamerassa

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Olli Knuuttila, 29 Elokuu 2015.

1. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83
    Kun 116-filmille tehtyyn kameraan lataa 120 filkkaa juoksemaan keskelle näkyy numerointireiästä 6*4,5 numerointi, siis viiteentoista asti juokseva. Huolella käsitellen se kyllä pyörii siinä. Olisiko hyvää ajatusta miten 6x9 (siis 116)kamerassa noudattaisi numerointia niin, että filmi tulisi mielekkäästi käytettyä?

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
    Vs: 120-numerointi 116-kamerassa

Eiks 116  ollut jotain 6,5 x 11 cm?  Sellaista numerointiahan ei taida enää ollakaan.  120 filkassahan on 6x9 merkitkin, se luukku vain pitäisi saada niitten kohdalle.

3. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

No joo, itse asiassa 11 cm leveäähän tuo taitaa tehdä. Silloin lienee varminta aloittaa kolmosesta ja jatkaa taas 6, 9, 12, 15. Saisi viisi kuvaa kuitenkin. Vai uskaltaakohan aloittaa kakkosesta? Ymmärrän kyllä, että kokeilemalla selviää, mutta kun en kehitä itse se kokeileminen on hankalaa, vaivalloista ja kallista.
    Sen luukun siirto on jo merkittävästi isompi juttu, minulle tavoittamattomissa, mutta noilla näkyvillä numeroilla pitäisi selvitä.

4. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

On joo. Yleensä omista syistäni kuvaankin Ilfordin XP2-filmille, jossa on C41-kehitys. Se on kuitenkin nelisatasta eikä näillä keleillä tahdo kolmekymmentäluvun kamerasta löytyä noin herkälle suljinaikoja. Satanen T-max taas on tuollakin vaivalloisempi projekti.
    Olisi kai hyvä kehitellä itse, mutta nykyään olen kyllä pidättäytynyt kokonaan  kemiattomassa digikuvauksessa, filmilläkin. Negasta eteenpäin jatkan taas itse, ilman kemikaaleja, se riittää ja on sopivaa minulle...
    Pari suurennuskonetta on kyllä varastossa odottamassa toisenlaisia aikoja, kun taas mahdollisesti paloa on.