Tulipa harjoiteltua panoraaman ottamista ja tekemistä. Sori vaan, tää on nyt niitä sarjassa "ensimmäinen kokeilu". Ja kumma kyllä, ihan kivalta se omaan silmään näyttää. Niinkuin aina. En käyttänyt jalustaa, hifistelevistä focal-pointin ympäri käännettävistä kamerakiskoista puhumattakaan. Pitelin ihan vaan rennosti kätösissä ja koetin pyöriä jalkojeni ympäri. Lähellä olevat kukat ovat sen verran puhki, ettei pari ekaa metriä haittaa, mutta kuvien saumailu ihan saumattomasti sujunut. Pieni kuva ei varmaan hirmuisesti säväytä kun kuvan ainoa tehokeino on olla mahdollisimman iso. Siispä sama kaksi kertaa isompana. Otin lisäksi laaduntarkkailumielessä muutamia 100% otoksia kuvan sisältä. Useimmat havaitsevat, ainakin isommasta, ihmislauman polulla vasemmanpuoleisen huipun juurella. Vasemmanpuoleisinta tämän vuoren rinnettä on myös kapuamassa parikin ryhmää. Lisäksi korkein huippu. Panoraamapapit voinevat auttaa hieman! Miten tasapainotatte todella isot dynamiikkavaihtelut kuvatessa? Toinen kroppi, ylöskapuavista ihmisistä, on huomattavasti epäterävämpi kuin kaksi muuta. Voiko moinen suttu johtua vain linssin reuna-alueesta, vai olisiko kyseessä jokin muu, mahdollisesti kuvaajan virhe?
Ei olisi haitannu vaikka olisi ollut linkin takana vielä vähän isompikin kuva =) Kyllähän tollasen voisi seinälleen laittaa.
Kiva, että oli kiva. Ilmeisesti ei ollut muuten kovin säväyttävä. Tai juurikaan korjattavaa. No hyvä tästä on jatkaa.
Itseasiassa olisin tehnyt siitä symmetrisemmän, oman mieleni mukaisesti rajannut vasemmalta tiukemmaksi. Muuten hyvä..
No dynamiikan vaihteluista: joko kuvaat rawwia, mikä auttaa lähinnä vähän, tai sitten haarukoinnilla 3 kuvaa per kulma joista myöhemmin tehdään hdr, tätä tosin en ole testannut. Panoraaman teen itse autopano ja hugin nimisillä ohjelmilla, tosin autopano ei osaa käsitellä tiffejä. Kropin epätarkkuudesta en osaa sanoa, mutta todennäkoisesti printissä tämä ei näkyisi vielä järjellisillä kooilla
Hallelujah, mutta todella isoja dynamiikkavaihteluja ei voi tasapainottaa mitenkään. Siksi kuvatessa on huomioitava valon suunta ja laatu. On olosuhteita, joista ei kertakaikkiaan saa kelvollista kuvaa. Tyypillisesti suurilla kuvakulmilla keskellä päivää sivu- tai vastaisessa valossa. Nou kan duu.... Toisaalta parempi huono kuva kun ei kuvaa lainkaan. Sommittelun keinoin taitava kuvaaja kääntää velat saataviksi toki.