Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana NistiCanon, 25 Tammikuu 2013.

  1. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    Tietty, jos jo omistaa edullisia vintage, laadukkaita, manuaali -FF-opiskoja. Uudethan on käsittääkseni arvokkaita?
     
  2. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    Tuosta lelusta olen samaa mieltä. Minulla D700:n ja D800:n kaverina 14-24/2,8. Omassa kuvauksessani löytyy käyttöä enemmän kuin 80-200 milliselle.

    Kapa
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    Turhia leluja siis?  edit. Mitähän jollain 14-17mm alueella oikein keksisi jos sellaista joskus kokeilisi. Kokemus puuttuu kokonaan.

    Itse tykkäisin uusista zoomeista 17-35/2.8 tai 16-35/4.  Niissäkin laajin on turha ja 20-35mm tärkeäksi kokemani alue.  Vaan sitten toisaalta on kiva että juuri 20-35mm alue on niissä pahoja vääristymiä vaille.  (24-70:ssa vastaavasti 28-70 alue)

    ja se kaikkein tärkein alue on toki 50mm ympärillä.  Eniten tulee vaihdettua kiinteitä 35 ja 50... kolmantena 20 tai 24 ja 85mm
     
  4. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    Koska kuvaan täyskennoisella, niin tuo 12-24, joka on omassa leirissäni tehty vajaakennoiselle, on minulle lelu. Kuvaan paljon arkkitehtuuria, joten 14-24 milliselle löytyy käyttöä.

    kapa
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    No niinpä tietysti.  'Kroppishiftiä' siis ja optiikassa riittää piirtoa siihen, kuten D800:ssakin.
     
  6. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Markku69 se sitten osaa olla rakentava ja ystävällinen.

    Ison kennon etu on juuri se että kuvaa voi vapaammin jälkikäsitellä. Jos voi valita kahdesta niin en näe yhtään syytä miksi valita croppi. Laitteet ovat käytännössä yhtäsuuria mutta croppikoneiden etsimet ovat järkijään huonoja. ...tai no, ainoa syy voisi olla persaukisuus.

    jk
     
  7. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    Oletko koskaan pitänyt kädessäsi m43 -järkkäriä?
     
  8. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    Olen. Jopa omistankin yhden sellaisen.
    Tiesitkö Ansel että Canon EOS550, tämän ketjun aloituskamera ei ole peilitön vaikka onkin croppi.

    ;-)

    jk
     
  9. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    ... ja aloittajalla on kroppikennolle "muutama linssi myöskin", mutta enhän minä Canoneista mitään tiedä. Ehkä ne tarvitsevat peilin taakseen?
     
  10. Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    Hommasin vastikään 1DS mk II:n. Aiemmin minulla on ollut pelkästään croppikameroita ja onhan se ero ihan valtava,vaikka sillä ikää onkin. En puhu ainoastaan kuvan laadusta, mikä sekin on ihan silmiin pistävä vaan pelkästään tunteesta. Olen todellakin kaivannut, että saisin oikean 50 mm, myös digin päähän ja sitä samaa tunnetta ei vaan kaiveta 35 mm ja cropilla. Lisäksi ykkössarjalaisen puolesta on sanottava, että etsin ja tarkennus on todellakin huippuluokkaa.
     
  11. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    Mulla se 12-24 on täyskennoiselle tehty Sigma, ällistyttävän pienet vääristymät 12-millisenäkin, mutta varmaan II-versio on vielä terävämpi.

    Itselle muotokuvaajana (toki tapahtumiakin tulee kuvattua) alle 24 milliset polttovälit on melkoisen turhia.

    EF 24/1,4 L II on kiva omistaa, sitä tulee käytettyä ja siinä tuntuu olevan oman tarpeen ehdottomasti tarvittava alaraja. Yli 200 milliselle en keksisi käyttöä.
     
  12. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    Tunteilla on eittämättä suuri merkitys valokuvauskaluston (tämä pätee myös autoihin, ym...) valinnoissa. Ja sitten hankinnan jälkeen tunteisiin perustuvalle valinnalle etsitään rationaalisia perusteita.
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    Tuntemuksetkin luovat tunteita.  Esimerkiksi tässä tuli mieleen painon, koon ja vakauden tuntemus (tai tunne).  On ihan eri tunne ohjata isoa vakaata kameraa käsivaralta sommitelmaan kuin kevyttä ja pientä.  Todellakin, sana ohjata kuvaa tätä tuntemusta/tunnetta. Väittäisin että se on hyvin rationaalinen peruste kameran valinnalle. 

    Se että sama kamera pitää kevyen miehen jalat maassa on sitten vähemmän rationaalista.  :)

    edit.  Jatkanpa vielä. Tuossa viimeisessäkin on totta toinen puoli. Monesti minulla on ongelmia kevyiden tai muutoin tasapainottomien kameroiden kanssa niin että ei vaan meinaa onnistua.  Olosuhteet tai oma kunto niihin nähden ovat niin heikot että täristä vaan meinaa.  Kunnon runko auttaa.

    Parhaassa tapauksessa tunne, uskomus ja tuntemus ovatkin samaan aikaan myös mitä rationaalisimpia. 
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    Minun mielestäni ei tarvita sen rationaalisempia perusteluita kuin, että "tämä on päätökseni". Kyllä se mieli sitten kuvausreissuilla vuosien varrella muuttuu jos päätö on ollut ihan pöhkö.
     
  15. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    Aika useinhan tällaisien "ostaisinko XYZ:n" kysymysten taustalla on jo jonkinasteinen päätös, mutta kun ei löydetä itselle (tai vaimolle ;) rationaalisia perusteita niin haetaan foorumeilta uskonvahvistusta?
     
  16. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    Kuten se jo toisaalla tuli todistettua m.o.t, että kaikki minkä me kuvittelemme Nokian 920 kännykän kuvanlaadun päälle, on harhaa ja sentimentaalista fuulaa. Tunnustan kuitenkin - leimautumisenkin uhalla - liputtavani täyden kennon puolesta juuri sen kuvanlaadun vuoksi. Antaa mennä aikaisempien väärinkäsitysten piikkiin tämäkin.
     
  17. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    Eikö tuntemuksen kokeminen edellytä kameran käyttöä kuvaustilanteissa, ei pelkkää hiplausta kaupassa? Voiko kuvailemasi tuntemuksen saavuttaa tällä foorumilla esitettyjen mielipiteiden perusteella?

    Nimim. käsi krampannut kroppirungolla kuvatessa...
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    Joo, mulle ei myöskään sopinut kuvatessa. (D90 ilman lisäkahvaa).  Kokeilu kaupassakin toki auttaa jos on vanhastaan kokemusta erilaisista kameroista. 

    Lisäsin edelliseen jatkoa.
     
  19. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    Mun käteen C 5D on himpunverran liian suuri, 20&30 D sopii käteen kuin nakutettu. Kahvat kuuluu asiaa, ilman niitä ei hutsi ottaa vaakakuviakaan.

    Eli mun tapauksessa kinokennoisen tuntuma ei oo niin hyvä kuin noiden poikasten.
     
  20. Vs: Cliché Caroitus. Järkkärin päivittäminen täyden kennon puolelle. Mutta....

    Jos, siis JOS, vielä noita kinokoon peilikameroita havittelisin niin kyllähän Nikonin 14-24 mm zoomi olisi numero kaksi objektiivien ostoslistalla. On hieno!
    -p-