Ostin, kun sai halvalla, erän Cibachrome paperia ja kehitesatsin. En tiedä kuinka vanhaa, en ole vielä päässyt käsiksi tavaroihin. Oikeastaan syy ostoon oli se, että aion kokeilla kuvaamista suoraan tuolle ciballe 8x10:llä. Sen verran ulkomaan foorumeilta selvisi, että UV suodatin (2E) on tarpeellinen. Värilämpötilan korjaustakin tarvitaan. Herkkyys lienee jossain 0,5-3 ISO:n paikkeilla. Mahtaisiko jollain olla kokemusta asiasta, jos vaikka säästyisi joku turha koekappale. Entä mistähän gelatiinisuodattimia, 100x100mm., saisi edullisesti? Google tarjosi melko hinnakaita vaihtoehtoja. Joskus -80 luvun alkuvuosina yritin tehdä dioista cibavedoksia, mutta tuolloisella kokemuksella ja kärsimättömyydellä hävikki oli kohtuuttoman suurta.
Vs: Cibachrome kamerassa Kysy Caj Bremeriltä. Hänellä on ollut suoraan Ciballe kuvattuja kuvia näyttelyissään.
Vs: Cibachrome kamerassa Oon kuvannut, mut ainoastaa tungsten valossa.. ei vaatinut mitään filtteröintiä. Ulkona se vaatis filtteröintiä.. sehän on tungsten kamaa, joten kääntösuodin tarvitaan. Sillä pääsee jo pitkälle. Täydellisiä tuloksia ei välttämättä kannata edes lähteä metsästämään... tolla kääntösuotimella eka pari testiä niin näet about missä olet. En ite käyttänyt edes UV filtteriä. Paketin kyljessä on kans merkinnät kulloisenkin tuotannon vaatimalle korjaukselle... Cibachrome kertoo kyl sen, että papru on jo aika vanhaa.. se vaihto nimensä Ilfochromeksi 1992. ciba.htm Ainoa alkuperäinen kemia mitä tohon prosessiin tarvii, on bleach. Kehite ja kiinnite voidaan korvata mv papru kehitteellä & kiinnitteellä. Mut kyl toi sellasta puuhaa on, että kokeiluilta ei voi välttyä...
Vs: Cibachrome kamerassa No ehkä ei kannata alkaa kalliita suodattimia hankkimaan, vaan kokeilla vaan ilman. En tuolta mitään täydellisyyttä tietenkään odotakkaan tai tavoittele.
Vs: Cibachrome kamerassa Kääntösuodin kumminkin pitää olla, jos päivänvalossa kuvaat... sillä uskosin pääsevän jo pitkälle. Eli 85B ois hyvä olla... Sillon kun tota ite kokeilin, paprua myytiin vielä ja mulla oli täysin tuoretta paprua. Kuvasin tungsten lampulla ilman mitään filttereitä ja tulokset oli kyl täydellisiä.. jälki erinomaista.. ei tollasta saa mistään muusta, terävyys on järjetön. Sen jälkeen olen vahemmilla papruilla vedostanut käyttäen MV & Ilfo Bleach yhdistelmää ja tulokset olleet ihan hyviä.. kinarinegasta ei vaan samaa lookkia saanut kuin suoraan kamerasta... Vedostaessa mulla oli puolalainen Janpol linssi jossa on värisuodatus ittessään, joten sai aika tarkasti säädettyä kuvat. Tosta Janpo Color laisista on ainakin 55, 80 ja 105mm versio, että ainakin makro kuvaus onnistuis 8x10" helposti... Ne on myös erittäin edullisia laseja, joten ei ole kova hinta jos haluaa lähteä kokeilemaan. Ja mitä olen noita papereita skannannut, niin Ilfochromelle kuvattu kuva on myös mahdollista suurentaa aivan samoin kuin nega digiprosessina. Flexscannilla voi skannata 8x10" paperin ja tulostaa sen lähes metrin kokoiseksi @ 300dpi. Itseasiassa, skannerit mahdollistaa kaikenlaisella paperille kuvaamisen todella hyvin. Normi MV paperin resoluution on niin korkea, että siitä saa todella helposti suurennoksia skannerin kautta inkjetille. Inkjetin laatu on niin heikko, että normi MV paperin voi suurentaa 5-10x helposti, ja silti pysytään vielä inkjetin maximi toistossa.
Vs: Cibachrome kamerassa Ei sitä enään valmisteta, se on just se ongelma.. koska sen kopioiminen on erittäin hankalaa. Onneksi itellä massiiviset varastot odottelemassa Ja kun ilfochrome kuvaamisesta puhutaan, ni hyvä aina mainita Richard Learoyd. Kannattaa googlaa sen juttuja.
Re: Cibachrome kamerassa Vieläkö jollakulla on kemioita ja intoa kokeilla? Mulla löytyis vanhaa paperia, josta luovun. Onko vaihtoehtoisia kemioita joilla syntyisi jotain... värejä? Vai oliko se niin, että ainakin bleach on Ilfochromelle ihan omansa? Vai onko nää varmuudella jätettä ettei kannata edes kokeilla museoikää lähestyessä? Ovat olleet epämääräisissä lämpötiloissa. Cibachrome-AII 8x10inches avattu 10kpl pakkaus use before 1991 (arvio 1-3 kpl) 12x16 avattu 10kpl 1990 (arvio 6-9 kpl) Ilfochrome Classic 30,5x40,6cm (12x16) avaamattomia 10kpl 5 pakkausta (yhteensä 50 arkkia) 1996 avattu 50kpl 1996 (arvio 40+ kpl) https://kameralaukku.com/viewtopic.php?f=9&p=859427#p859427
Re: Cibachrome kamerassa Kuulin jostain itäsaksalaisesta valkaisusta jota kokeillaan. https://www.youtube.com/watch?v=5AOlPuTQt-M&feature=youtu.be