Osaako joku suositella järkevää/laadukasta väriavainnus-softaa ja kameraa, joilla onnistuisi laadukkaat green screen otot ja kuvien helppo muokkaus?
Vs: Chroma Key Primatte avittaa vähän värivuodoissa (color spill) ja lasien syväämisissä. Primatte Chromakey Software :: Blue / Green Screen Photography Plugin for Adobe Photoshop :: Digital Anarchy Huolellisuus ja etäisyydet on kuitenkin se avainsana.
Vs: Chroma Key Kiitoksia asiallisista vastauksista. Primatte vaikuttaa hyvältä. Suonette vielä yhden tyhmän lisäkysymyksen kameravalinnasta, sillä aatoksissa on hankkia Mark II, joka olisi väriavaruudeltaan ja pikseleiltään sopiva, mutta toisaalta en tee mitään kameran video-ominaisuuksilla. Onkohan tuossa hintaluokassa muuta järkevämpää vaihtoehtoa? Kiitos.
Vs: Chroma Key Se video ei mene itsestään päälle eikä paina kamerassa yhtään. Eikä myöskään vie tilaa. Eikä myöskään maksa extraa (missään ei ole myynnissä mk II ilman videota halvemmalla). Jos jossain näkyy joku videosymbooli, niin sen voi mustalla maalilla maalata piiloon. Silloin on ikäänkuin ei videota olisikaan... Eli en antaisi video-ominaisuuden häiritä liiemmin. Sanoisin, että videon tallentamisen mahdollistavat softanpätkät kamerassa eivät tee siitä yhtään vähemmän järkevää vaihtoehtoa.
Vs: Chroma Key Lainaus Primatten sivustolta: "The best new feature in Primatte Chromakey 5.0 is its incredible improvement in auto-masking." Yleistä näille automaattisille maskaajille on juuri tämä, että automatiikka paranee jokaisessa uudessa versiossa suunnattomasti. Vielä en ole nähnyt yhtään, joka tekisi sen täydellisesti. Kannattaa tsekata ensin demoversioina, että näkee oikeasti miten paljon käsityötä aiotulla laatutasolla tarvitsee tehdä. Sen jälkeen paras softa on se, jossa se käsityö on toteutettu parhaiten. 5D2 on varmasti oikein hyvä kamera tarkoitukseen. Sitäkin tärkeämpää on valaisun hallinta niin, että taustan ja kohteen separaatio on hyvä. Objektiiveihin (plus vastavalosuojat!) kannattaa myös kiinnittää huomiota. Mitä parempi kontrastintoisto, sitä helpompaa ja laadukkaampaa. -p-
Vs: Chroma Key Mielenkiintoisia `keyereitä` ovat myös Ultimatte ja The Foundryn Key Light, mutta eivät taida olla omiaan stillkuvaukseen. Kuten -p- tuossa ylhäällä totesikin, on valaisu tärkeä. Tähän aion erityisesti panostaa, sillä itselläni on muutaman kymmenen vuoden kokemus, tosin vain teatteri/tapahtumatuonnon valaisusta, mutta ymmärrän sen merkityksen. Vuosien saatossa ovat tulleet tutuiksi plano/pebble -convex ja muut freshnell -tyyppiset heittimet ja vähän kaikkea siltä väliltä. Itse kohteen valaisun olen ajatellut työstää esim. ARRIn -ledeillä ja valo-ohjauspöydällä suoraan monitorin ruudulle. Ideana siis tehdä kuva mahdollisimman valmiiksi livenä ja pyrkiä jättämään softan kautta tapahtuva kuvan säätäminen minimiin. Valaisua voisi leikkisästi kutsua pimeyden manipuloinniksi. Tähän loppuun vielä, kun vauhtiin pääsin, niin onko ihmisillä kokemusta Reflectmedian Chromatte kankaista? Juu kiitos.