Pistetään nyt lisää Rollariaihetta... Himottaisi omistaa joskus Rolleiflex 2,8F tai 3,5F, mutta kun asun täällä ettään perillä, niin en ole päässyt hypistelemään moista vielä käsissäni. Lähinnä Hasselin omistajana kiinnostaa tähyslasin kirkkaus Hasselin Acute Matteen verrattuna. Liekö Rolleihin saatavana myös acute matten veroista lasia, vai onko jo vakiona kirkas lasi? En ole äkkiä hakemalla löytänyt iibeistä ym.
Vs: Rolleiflexin tähyslasit Ei oo kokemusta hasselista, mutta rolleista kylläkin. mun 2.8 eessä on kirkas lasi, se on vaihdettu, mutten tiedä sen merkkiä. Rolleihin on saatavana ainakin beattiescreeniä ja maxwell-screeniä, sitä myy bill maxwell usassa. Luulen, että tässä mun on tuollainen beattie. Maxwell on kuulemma kirkkaampi, mutta beattie kuulemma kontrastisempi. T Jukka
Vs: Rolleiflexin tähyslasit mun 3.5 lienee alkuperäinen ja silläkin olen pärjännyt aika hyvin. Se 2.8 oleva tähyslasi on kirkas, että melkein silmiä häikäisee. T Jukka
Vs: Rolleiflexin tähyslasit Siinä 3.5 on etsinlinssinä 2.8. Olen kyllä hämärässäkin pärjännyt molemmilla, viimeistään sitten, kun käyttää sitä suurennusluuppia, joka tulee taittamalla esiin. T Jukka
Vs: Rolleiflexin tähyslasit Ainakin Rolleicordin peruslasi on hyvin kaukana Acute-Mattesta. Vinjetoi reunoilta myös aika lailla. Ei ole muista Rolleista isommin kokemusta...
Vs: Rolleiflexin tähyslasit Mä en taas ole hasselin acute mattea kokenut, mutta noilla omilla rolleillani aika hyvin pärjännyt, varsinkin 2.8 johon lasi on vaihdettu. T Jukka
Vs: Rolleiflexin tähyslasit Jeps. Tosin itse en Acutea ilman leikkoa tms. tarkennusapua huolisi, tai ainakaan siitä maksaisi. Sen verran huono on kontrasti tai mikälie, ettei sillä Acuten "tyhjällä" osalla tarkennus oikein suju. Mutta etsinkuva kokonaisuudessa on kyllä ihan älyttömän hieno ja kirkas... Ja leikolla on muutenkin tottunu tarkentaan.
Vs: Rolleiflexin tähyslasit Mulla on hasselissa Beattien intenscreen, joka on reilusti kirkkaampi kuin vakiolasi ja vaikuttaa acute-matteakin kirkkaammalta. Kun otan käteen 3.5F:n niin ero on selvä: rollei on reilusti tummempi, tulee mieleen joku hasselin alkuperäinen 500-sarjalainen.
Vs: Rolleiflexin tähyslasit Hei näistä kandee katsoa www.baierfoto.de sillä se tekee temppuja tähyslasien kanssa, samoin Wiese Hampurissa. "Muuten vaan"
Vs: Rolleiflexin tähyslasit Suomessakin varmasti kamerahuollot osaavat auttaa näiden tähyslasien "päivitysten" suhteen, ainakin jos varaosat on valmiina. Eikös mm. Mamiya RB:n laseja noihin ole laitettu... Kai niihin vois Acutenkin saada laitettua?
Vs: Rolleiflexin tähyslasit Juuri tänään sain käsiini postin tuoman uuden tähyslasin USA:sta. Sen toimitti kaveri nimeltä Rick Oleson, joka saattaa olla tuttu Nikon filmikameramiehille. Tämä tähyslasi menee (tunnetusti himmeään) Rolleicordiin mutta Rickin saitilla (rick's page) on ohjeet eri 6 x 6 kameratyypeille, myös *flexeille. Hinta ei ollut kova, 30$ kotiin toimitettuna. En ala tätä itse vaihtamaan vaikka Rickin mukana laittamien ohjeiden mukaan homma ei liene vaikea vaan vien pelin ja tähyslasin luotettavaan kamerahuoltoon Töölön Oksasenkadulla. --# Mablo
Vs: Rolleiflexin tähyslasit Tällä viikolla kävin hakemassa Rolleicordin kotiin Töölöstä. Operaatio oli kivuton ja yksinkertainen kertoivat, eikä edes maksanut maltaita. Pirusti himottaisi päästä kuvaamaan sillä vaan kun ei ole ollut mahdollisuutta. Muuten kun sitä tutkin ja mittailen sisäoloissa (minulla on nyt se Olesonin leikkokuvallinen tähyslasimalli) niin onhan se ratkaisevasti kirkkaampi kuin originaali. Kuvan reunat näkee nyt tämän avulla paljon selkeämmin. Leikkokuva on iso apu myös. Ainakin näin säästeliäässä sisävalaistuksessa se tosin tarvitsee hetkeksi avukseen suurentavan aputähystimen räpsäyttämistä tähyslasin eteen mutta sitten saakin jo tarkennettua tosi tarkasti. Voi olla että aputähystintä ei edes tarvita hyvässä päivänvalossa. Suosittelen! --# Mablo
Vs: Rolleiflexin tähyslasit Täytynee tilata moinen. Vanhemman E Rolleiflexin lasi on melkoisen hankala käytössä.
Vs: Rolleiflexin tähyslasit Mä tilasin Maxwell-tähyslasin rolleiflex e:hen. Ei ole vielä tullut, mutta netin mukaan hyvä. T Jukka
Vs: Rolleiflexin tähyslasit Saituus yllätti, lamapuheetko vaikuttavat? Tilasin siis juuri Olesonin Rickin lasin. Vahvisti äsken tekevänsä sen tänään ja lähettävänsä huomenissa.
Vs: Rolleiflexin tähyslasit Nyt menee jo pikkuisen aiheen viereen, mutta pysytään kuitenkin tarkennuksessa ja Olesonissa. Innostuinpa selailemaan Rickin sivuja ja löysin tällaisen ohjeen RF:n virkistämiseksi: Brighten your Rangefinder Onko joku kokeillut tällaista kikkakolmosta käytännössä? --# Mablo