Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Capture NX 2

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Nukkuski, 21 Helmikuu 2013.

Onko kellään kokemuksia moisesta?
    Tuoko mitään mullistavaa Light room 3 verrattuna?

1. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
    Vs: Capture NX 2

Säädöt ovat Nikonin NEFeille vähän paremmat/niille optimoidut, ja esim. NEFien kamerassa tehdyt esiasetukset säilyvät kuvissa. U-point selektiivinen valintatyökalu on hyvä. Mutta arkistointiominaisuuksia ei juuri käytännössä ole kuten LR:ssa ja yleinen ergonomia on mielestäni heikompi, etenkin isompia kuvamääriä käsitellessä.

Itse vaihdoin viime kesänä LR4:seen eikä ole ainakaan vielä kaduttanut.

2. Vs: Capture NX 2

Kuvaan Nikon d7000:lla mut enpä taida paria sataa satsata moisen takia.
    Kiitoksia!!!

3. Mattih

Mattih Active Member

397
    187
    43

Muutaman vuoden ajan olen nx2:ta käyttänyt ja tykännyt olen. Ehkä hiukan hankala aluksi, mutta säätöjä löytyy paljon.
    Hyvää jälkeä tuolla saa.

Eikös tuota saanut kuukauden kokeilla ilmaiseksi?

4. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Minä voisin vaikka myydä oman NX2:sen. Lightroom 3:n aikana käytin sitä vielä joskus, mutta LR4:n aikana en ole kertaakaan avannut, mitä nyt jonkun päivityksen tehnyt.

LR2:ssa oli mm. huonompi kohinanpoisto kuin NX2:ssa, mutta LR3:ssa Adobe kiri rinnalle. LR4 sitten tarjoaa paremmat sävynsäädöt kirkkaaseen päähän sekä paikalliset säädöt. En tosiaankaan näe mitään syytä NX2:n käyttöön, etenkin kun Lightroomin kanssa työ on helposti puolta nopeampaa ja kuvat pysyvät paremmin järjestyksessä.

5. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Käytin aikanaan capture nx2:ta paljonkin.
    Käyttöliittymä on kuitenkin aika hidas käyttää, jos on kymmeniä kuvia, joihin tekee ensin perussäädöt. Lightroomia en ole koskaan käyttänyt, käytän cs5:n raw-konventteria, jolla voi mielestäni tehdä nopeasti tarvittavat säädöt nefille.
    Joskus kuitenkin, jos esim. haen täsmälleen oikeaa ihonsävyä jostain syystä omituisen väriseen kuvaan, niin silloin käytän nx:ta.
    Mutta sekin todennäköisesti johtuu siitä, etten vielä osaa tarpeeksi tuota cs5:n raw-konventteria.
    Ostaisin ennemmin varmaan lightroomin, jos nyt pitäisi pelkkä konventteri ostaa.
    Muuten kyllä minulle riittää tuo cs:n konventteri.
    T Jukka

6. Vs: Capture NX 2

Kiitokset kaikille vastauksista. Aika perusteellisen kuvan sain tuotteesta. Taidan jossain vaiheessa päivittää Lr4:n.