/ Rekisteröidy

Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Käsi pystyyn!

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Kimo, 11 Marraskuu 2008.

1. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113
    Moniko   teistä hommattuaan hienot digijärjestelmät ja L putket jne,huomannut tietyn ajan perästä että kuitenkin filmillä on kivempi kuvata ja hypistellä kivoja mekaanisia kameroita,Minulla itsellänni digijärjestelmä on vähällä käytöllä.Kyseessä ei ole provo ja tilannehan voi olla toisinkin päin,palataan filmiin ja todetaan että ei  ...

2. argha

argha

111
    0
    0
    Vs: Käsi pystyyn!

Hei,

Itse ostin hienon pentaconin mutta sitten tuli tarve saada nopeasti kuvia ilman kehittelyjä niin piti ostaa käytetty digijärjestelmä. ;)

t.A

3. Vs: Käsi pystyyn!

Kyllä mulla on kunnollisten digi-vermeiden hankinnan jälkeen kynnys pimiöön menemisessä noussut huimasti. Vaikka pimiö on valmiina käyttökunnossa ja filmiä on pakastin täynnä, niin ei vaan tule filmille kuvattua enää niinkään. Viime viikolla kuvasin filmille ja sitä ennen muutama kuukausi sitten.

4. Vs: Käsi pystyyn!

Hep

5. Vs: Käsi pystyyn!

Digi on siitä mainio formaatti että kiinnostus kuvata millään mitään laskee nollaan, tai no: normaalin ihmisen tasolle.

6. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36

Moniko teikäläisistä hommattuaan oman filmiosion kokee vieläkin tarvetta purkaa pahaa oloaan digistä julkisella paikalla? Tämä ei ole provo vaan kysely aiheesta?

7. Vs: Käsi pystyyn!

Tuo oli aiheellinen kysymys. Nämä pitää monistaa sekä digi- että filmiryhmään jottei tämä yleinen saastu.

8. MA-K

MA-K

182
    0
    0

Olen suurimman osan valokuvauselämästäni kuvannut filmille ja, tässä perspektiivissä hiljattain, vaihdoin digiin ja en ole katunut. On minulla filmijärjestelmä toki rinnalla, mutta sen käyttö on olematonta. Digissä on isot puutteensa, mutta vielä isommat ovat edut, ainakin minulle. Tekniikka kehittyy ja näinpoispäin. Toki vanhat metallia ja kenties puutakin sisältävät filmijärkkärit, -keskarit, -fieldit ja -palkit ovat upeita laitteita, mutta nykyisessä rahatilanteessani kosmeettiset seikat saavat väistyä lopputuloksen tieltä, mikä suurilta osin muovisella(?) digillä on saavutettavissa omien vaateideni tyydyttävällä tasolla.

IDET: Molempi parempi.

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kyllä kai tämä tässä voidaan käsitellä.

Mulle kävi juuri niin, että kuvasin digillä, mutta nyt olen siirtynyt takaisin filmiin.
    Eipä silti, kyllä silti tulee digitoitua kuvat ja tulostettua mustesuihkarilla, eli ei tämä oikeastaan paljoa eroa digillä kuvaamisesta. Pidän vain metallisista kameroista.
    T Jukka

10. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 571
    6 545
    113

En ole kaivannut filmiä ja kuvaan varmasti ainakin saman verran, luultavasti enemmän kuin aikaisemmin filkalle. Myöskään pimiötä en kaipaa, aloin aikoinaan olla melko kypsynyt viettämään vapaa-aikaa kylppärissä kemikaalien keskellä, mielummin minä tietokoneen kanssa tuhraan. Sitä epätodennäköistä tilannetta varten, että joskus haluan filmille kuvata kaapissa nököttää Nikonin F4s, täytynee varmaan taas laittaa virtaa siihen ja rallattaa suljinta.

11. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Laita vilmiä ja. Se on miesten hommaa, vilmin polttaminen nimittäin.

12. paraneva

12 571
    6 545
    113

Ei taida edes löytyä vilmiä enää kaapista?

13. Vs: Käsi pystyyn!

Vaikka olenkin digillä saamiini tuloksiin tyytyväinen, olen siirtynyt hitaasti takaisin filmiin. Syynä on lähinnä se, että en kuvaa satoja kuvia / työ tai kohde, vaan pitkän filmikauden kasvattina pidän yksinkertaisesti siitä lähestymistavasta enemmän. Pidän Rolleiflexilla ja mekaanisilla Nikoneilla kuvaamisesta.

14. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Käet piän taskus.

Täyttyy myöntää että opin filmillä -80 luvulla kuvaamaan kohtuullisen hyvin, omasta mielestä. Tunsin kamerani ku omat taskut sekä osasin soveltaa sitä käytäntöön. Nyt myöhemmin olen verestellyt taitojani sekä filmillä että digillä ja totean, että digin kanssa olen harpannut suurempia edistysaskeleita kun filmillä, niiden nuoruus vuosien jatkoksi.

Minä jaksan tehdä digillä kokeiluja ja laajentaa valokuvaamisen perspektiiviä. Filmillä keskittyy niihin perusjuttuihin enemmän.

Mitä tulee pimiötyöskentelyyn, niin mielummin teen pimiötyäskentelyn näillä tietokoneilla, filmin sekä digin kanssa. Filmillä tahtoo jäädä juuri sen filmin kehitykseen ja siitä skannauksen kautta kuvan käsittelyyn tietokoneella.

Pimiössäkin on kiva retroilla harvoin, mutta niin harvoin että sitä ei juuri harrastuk(seksi) voi mainita.

15. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

No, mulla taas molemmat kädet pystyssä.

Työaikana kuvaan digillä ja väänään photarilla käyriä, mutta vapaa-aikanani haluan tehdä jotain muuta.

Kotoa löytyy Leica M6, pari Leicaflex SL, Hasselblad 503 CX, Hasselblad XPan, Zeiss Ikon Nettar ja Nikon F5.
    Reilun kokoinen pimiö kellarissa, jossa viihtyy muutenkin hyvin. Pimiön sydämenä upea suurennuskone Leitz Focomat IIc Ilford Multigrade-järjestelmällä (etsin sitä vuosia). Mustavalkoinen filmi on yksinkertaisesti mun juttu. Mutta rahaa tähän harrastukseen on kyllä palanut vähän turhankin paljon. No, en polta enkä pahemmin ryyppääkään. ;-)

Tyttärilleni olen ostanut digikameroita, mutta nuorempi halusikin yllättäen filmijärkkärin (Huom! omasta tahdostaan!). Itse asiassa se Nikon F5 on hänen.

16. paraneva

12 571
    6 545
    113

On ainakin lähtötaso kameroissa kohdallaan :eek:

17. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Sanos muuta. Ja oikein hyviä kuvia 16v. tyttö ottaakin F5:lla ja 50mm:n peruslinssillä! Jopa hänen kaverinsa ihailevat avoimesti vanhaa analogista F5:sta, vaikka itse kuvaavat uusilla digijärkkäreillä. Tuntuvat ymmärtävän paremmin kuin meikäläisen kaverit mistä on kyse. Nuoret ovat ennakkoluulottomimpia kuin me vanhat parrat. ;-)

18. ∞

Member

458
    0
    16

Tästä filmikuvaamisesta. Eikö teistä ole vähän kummallista tai ehkä ironista se, että moni intohimoisesti filmille kuvaava skannaa/digitoi sitten sen kuvansa ja laittaa verkkoon?

19. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Ironista tai ei... Mitenkäs esimerkiksi tällä foorumilla tai netissä esittelisi filmikuvia jos ei niitä skannaisi?

Skannattiinhan filmikuvat lehtiäkin varten takavuosina ;)

Se juttu on kuitenkin siinä analogisen puolen viehätyksessä, siinä kuinka voi itse vaikuttaa asioihin laajalla skaalalla. Ja se käsityö.

Skanni on sitten vain skanni, joka rykäistään weppikokoon ja hutaistaan näyttämään edes vähän siltä mitä oikea kuva on. Mutta koskaan näyttöpäätteeltä katsottava kuva ei pärjää aidolle hopeagelatiinivedokselle. Ei, vaikka olisi kuinka hienosto photoshopattu ja hieno näyttö.

Joten todellinen kuva on huomattavasti enemmän kuin netissä näkyvät skannit - ehkä asia, jonka takia digillä kuvaavat usein kuvittelevat filmikuvat jotenkin sävyllisesti menneeksi ajaksi?

20. ∞

Member

458
    0
    16

Ööh. Kuvan hienous ei välity siita skannatusta kuvasta, mutta se skannataan näytille jotta ihmiset näkevät kuinka hieno se kuva on?

No joo, meni vähän saivarteluksi mutta hassua tämä on minusta silti. Vähän kuin ajaisi polkupyörällä mutta kuljettaisi sitä autolla päästäkseen eteenpäin. ;)