Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana ilmari70, 27 Helmikuu 2013.

    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Minullakin oli aiemmin tuo Canonin MP980, eikä pahaa sanottavaa. Nykyään on Canonin Pixma Pro 9500 Mark II, mihin olen ollut joka suhteessa erittäin tyytyväinen. Raitoja en sen tulostusjäljestä löydä etsimälläkään.
     
  1. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Canonin 9xxx-sarja tekee kyllä erittäin hyvää jälkeä. Miinuksena kasettien pieni koko.

    Epsonin 3xxxx samaten, raitoja ei kyllä löydy mikroskoopillakaan.  Puhdistusohjelman joutuu toki silloin tällöin ajamaan suuttimien auki pitämiseksi. Suutintesti on myös hyvä ajaa aina ennen kuvien tulostamista;  raitojahan tietysti syntyy, jos yksikin on tukossa.
     
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Mulla on Canon MP 560:ssä alkanut paperinsyöttö hieman tökkimään. Saattaa johtua tulostuspaperistakin kun ottaa useamman paperin kerrallaan, silloin ei ainakaan 2-puolinen tulostus onnistu kun se ei pysty kääntämään paperia. Onhan sillä jo paljon tulosteltukin. Raitoja ei ole tullut koskaan.
    Epson Pro 4900:ta pitää sillointällöin putsailla, ja usein automaattipuhdistuksen jälkeen alkaa itsekseen tehdä raitaa jolloin joutuu itse putsauttamaan lisää.
     
  3. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Mulla on vanha speon r2400, joka myös tekee joskus raitaa.
    Siinä auttaa kun ottaa mustekasetit irti ja ravistelee voimakkaasti.
    Mutta se ei auta noissa isommissa epsoneissa, joissa muste menee letkua pitkin.
    T Jukka
     
  4. kallux

    kallux

    31
    0
    0
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Mulla Canon ip6700D jo monta vuotta ei ongelmia
     
  5. Markus Hautaniemi

    Markus Hautaniemi Active Member

    1 265
    0
    36
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Itselläni on ollut jo kauan Canon Bubble Jet S520 tulostin, joka käyttää 3e erillisvärejä. En ole ollut tyytyväinen tuohon tulostimeen millään tavoin. Erillisvärit on sinänsä hyvä juttu, mutta usein niitä joutuu vaihtamaan miltei yhtä aikaa muiden kanssa. Tulostinpäät on usein tukossa; onneksi niitä voi melko huoletta puhdistaa kostealla talouspaperilla puhdistamalla. Ennen tulostusta tulostin ruikkii väriä suuttimien läpi, vaikka ei olisi tarpeenkaan; väriä menee hukkaan. Laskin kerran, että hukkaprosentti on huikea.
    En ole ainakaan 1½ vuoteen tulostanut tuolla tulostimella, kun kaikki värikasetit pitää olla väriä sisältäviä, vaikka tulostaa vain mustaa tekstiä. Pelkkä tekstin tulostus tulee mielestäni liian kalliiksi. Minulla oli ennen tuota Canonia hp deskjet 990cxi professional series tulostin, jossa oli dublex-kääntäjä, joka mahdollisti kaksipuoleisen tulostuksen. Olin saanut tuon HP:n tulostimen ilmaiseksi eräältä firmalta, joka uusi laitteistojaan. Tämä HP:n tulostin oli valovuosia tuota Canonia parempi ja tulostuskustannuksiltaan huokeampi, vaikka sen värikasetit olivatkin kalliita. Nyt tämä HP on poistettu käytöstä; syynä vain sen ikä; yli 10 vuotta.
     
  6. Markus Hautaniemi

    Markus Hautaniemi Active Member

    1 265
    0
    36
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Mainittakoon, että en hanki enää yhtään Canonia talouteeni. ;D
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Se onkin sääli, kun Nikon ei osaa tehdä minkäänmoista tulostinta.
     
  8. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2 141
    41
    48
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Juu, mutta onneksi Epson osaa.
    Minulla on Epson R2880.
     
  9. D300

    D300 Member

    498
    8
    18
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Työpaikaltani tuli Sita:n auto torstaina hakemaan vanhan tulostimen pois, koska tilalle tuli uusi.
    Sita siksi, koska tulostimella painoa runsaat sata kiloa, leveyttä puolitoista metriä ja korkeutta päälle n. metrin ja kaikki tuolla lafkassa olevat tulostimet ovat Canonin valmistamia.

    Minä mitään mistään tiedä, mutta uskoisin moisten olevan ns. ammattikäyttöön tarkoitettuja ;)
     
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Minä en taas hanki yhtään Epsonia, koska niissä viritetyt aikapommit. Itsetuhopiiri tikittää oli laite loppuunajettu tai ei. Sellaisten virittely laitteisiin myynninedistämistarkoituksessa ei vaan sovi minun käsitykseeni asiakaslähtöisestä touhuilusta.
     
  11. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Onko tämä ihan faktaa, vai vain huhupuheita?
    Näitä olen kuullut muualtakin, ja koskien myös muita kuin vain Epsonia, mutta mistään ei ole ilmennyt todisteita aikapommista, onko jollain noita todisteita?
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Luulen, että tuo urbaanilegenda elää, koska käyttöohjeita ei ole luettu.  Jotkut Epsonin tulostimet puhdistavat suuttimia ruiskuttamalla väriä jonkinlaiseen solumuovityynyyn (waste ink pad), ja kun siihen ei ole rakennettu mitään anturia kertomaan, koska se on täynnä, on siellä laskinpiiri, joka kertoo, milloin se on vaihdettava.  Valitettavasti sille ei ole omaa virheilmoitusta, vaan vain yleinen "Maintenance request error".  Isommissa tulostimissa on hukkamusteelle säiliö, jonka käyttäjä voi itse vaihtaa.

    Samanlainen oli joissain Canonin malleissa, mutta (jos oikein muistan) niissä virheilmoitus kertoi, mitä on tehtävä. Huoltokäyntiä niissäkin vaadittiin.

    Edit:  joku vastaava systeemi tietysti on (on oltava) kaikissa suihkareissa, koska suuttimia on puhdistettava.  Lisäksi ne mallit, joissa kiiltävä/matta musta väri vaihtuu, tyhjentelevät putkistot vaihdettavasta väristä sinne hukkasäiliöön.  Joku käyttäjä voisi tykätä siitäkin,  että musteet ruiskitaan lattialle, mutta useimmat pitänevät tuota hukkamustesäiliösysteemiä parempana...
    '
     
  13. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Vähänkin isommissa Epsonin(kin) tulostimissa tuo asia näkyy sitten tulostimen näytöstäkin. Tässä 3880:n näyttö,  oikeanpuolimmainen on hukkasäiliön tila. Yksi musteista näyttää olevan aika lähellä vaihtohetkeä, mutta (tällä kertaa) niitä sentään on laatikossa.
     

    Liitetyt tiedostot:

  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Huhu on melko varmalta taholta (huoltoyritys), jonka nimeä en lähdesuojan vuoksi laita esille. En tiedä missä malleissa niitä on ja montako tulostetta asiakas saa tulostaa, mutta en pidä tuollaisesta pelistä, jos huhu pitää paikkansa. Samsungilla on myös lasereissa piiri erilliskasettimallissa, joka estää ainakin ensiasennuskaseteilla tulostamisen, mikäli yksi kasetti on tyhjä. Kaikki ensiasennuskasetit "tuhoutuvat" samalla kertaa. Netistä löytyy siihen ongelmaan palveluntarjoaja, jolta voi tilata "ohituspiirin". Piiri on kasettikohtainen. Samsungista on omakohtaista kokemusta, kun hankin CLP-510N verkkolaserin ja kuvittelin sen tulostavan värin kerrallaan tyhjäksi. Mustan loppuessa laite lakkasi tulostamasta ja jouduin korvaamaan kaikki 4 värikasettia uusilla ennen kuin alkoi toimia. Varsinaiset värikasetit olivat vaa'an mukaan lähes täynnä. "Elinkaarisuunnittelu" on törkeää hommaa. Jouduttuasi uhriksi tulet herkäksi tälle touhulle ja vältät lankeamasta samaan viritettyyn ansaan. Harmi sinänsä, sillä ilmeisesti Epsonin tekevät asiallista tulostusjkälkeä, mutta valintatilanteessa on yksi vaihtoehto vähemmän.
     
  15. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Niin, kuten edellä sanoin, niin tottahan se on. Tarkoittaa vain sitä hukkamustetyynyn vaihtoa.

    Halvimpiin rimpuloihin sitä ei tietenkään kannata tehdä Suomen huoltohinnoilla, joten kannattavampaa on ostaa uusi.  Periaatteessa kuitenkin kyse on vain määräaikaishuollosta.

    Epsoniinhan tuo ominaisuus ei mitenkään rajoitu, joku vastaava on kaikissa - kuten jo edellä todettiin.
     
  16. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Mutta, kokemuksia. Joskus aikoinaan oli työympyröissä monenlaisia tulostimia  10-15 kpl kerrallaan nurkissa (toimintapaikkoja oli 7-8 parhaimmillaan, ja aika kirjavaa konekantaa) .  Mustesuihkareista yksikään Canon ei kestänyt kahta vuotta, yksikään Epson ei ollut koskaan huollossa, HP:t olivat siltä väliltä.  Osin kummallistakin se Canonien hajoilu, koska kuulemma Canon teki runkoja muillekin merkeille niihin aikoihin.

    Joku HP:n raskaampi laseri oli ikiliikkuja, jouduttiin poistamaan käytöstä, kun ei enää saanut ajureita silloisille koneille. Windows 2:lle tehty, ja toimisi vieläkin jos saisi ajurin :)

    Canonin lasereita ei saatu oikein koskaan toimimaan kunnolla, mutta suurin syy taisi olla käyttäliittymän vaikeus, luultavasti ne olisivat mekaanisesti olleet ihan kunnollisia.
     
  17. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Mikä tahansa syy, mikä on ohjelmoitu pysäyttämään täysin toimivan laitteen toiminta kertomatta keskeytyksen oikeaa syytä, on eettisesti äärimmäisen arveluttavaa. Asiakastahan siitä kus***taan. Me laitteisiin höynähtäneet sitten reagoimme eri tavoin. Toiset puolustelevat omia hankintojaan ja katsovat läpi sormiaan näitä yllättäviä ohjelmallisia vikaantumisia. Toiset reagoivat vaihtamalla toimittajaa tyytymättömyyden kasvaessa. Itse kuulun jälkimmäisiin.
     
  18. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Mulla on ollut 1 Epsonin pikkutulostin, Epson Stylys Photo. Sen käyttö loppui siihen kun siihen ei saanut enää värikasetteja, ainakaan näiltä kulmilta.
    Vanhimmalla likalla oli opiskeluaikana toinen. Laiskana tulostajana se sai sen kuivamaan ensimmäisillä mustekaseteilla, vaikka joka käänteessä sitä kehoitin sitä käyttämään.

    Semmonen tuntuma on, että pikkutulostin pitää olla joku muu kuin Epson....ja suurkuvatulostin on nimenomaan Epson.
     
  19. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2 141
    41
    48
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Minun Epson Stylus Photo R2880 ei ole suurkuvatulostin max-paperi A3+ mutta hyvä
    se on.