Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana ilmari70, 27 Helmikuu 2013.

    Kokeilin taas saada omaa Canonin Pixma tulostinta pelittämään. Ei taaskaan onnistunut. Luovutan.

    Mustekasetteja on mulla yllin kyllin ja puhdistuspään perusteellista puhdistamista (sitä ohjelmallista) olen kymmeniä kertoja tehnyt. Tulostinpään olen ottanut muutaman kerran kokonaan pois: huuhdellut alkoholilla, vedellä, saippualla ja melkein millä tahansa, mutta pelkästään raidallista tulostetta saan aikaiseksi. Paineilmaa olen musteaukkoihin käyttänyt, hyvin tulee läpi. Raidat ovat oikein kauniit, tasaisin väliajoin ja helevetin ärsyttävät. Laitteella ei tee yhtään mitään.

    Ok, olisiko aika ostaa uusi tulostin?

    Tämä on kolmas peräkkäinen Canonin tulostin, joka mulla on käytössä ollut ja JOKAIKINEN on tähän samaan raidalliseen lopputulokseen lopulta päätynyt. Useammalta kaverilta täsmälleen sama huomio (ja kirppareilla näitä näkyy myös 5 euron hinnalla jatkuvasti, varmasti tekevät tuota raidallista jälkeä). Emännän halpis HP-monitoimihäkkyrä (alle 50 euroa), joka lienee kohta 10 vuotta wanha toimii edelleen moitteetta.

    Suoraan sanoen vi*uttaa se, että tällä laitteella ehkä runsaat sata sivua olen muutaman vuoden sisällä tulostellut ja lopputulos on tämä. Taisi toimia sen ensimmäisen kalenterivuoden jotenkuten, sen jälkeen pelkkiä ongelmia on ollut.

    Kiinnostaa tietää että miten muilla juuri Canonin p*skoista muoviromuista kokemuksia, koska en ystävineni voi olla pelkkä tilastoharha. Toista tuhatta euroa olen käyttänyt Canonin musteisiin ja tulostimiin, ja lopputulos on pelkkä vi*utus kusen maku suussa.
     
  1. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Minulla on vastaava historia HP:n tulostimien kanssa. Olen vain hyväksynyt sen, että a) paperin pitää olla laadukasta, jotta muste leviää emussa nätisti b) tulostuspäitä saa liottaa solkenaan. Siltikin tulee raitaa, jos on kriittinen. Millä rippaat kuvat?
     
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Aika perusteellisen opin tarvitset, jos kolmea pitää kokeilla....  :)

    Tulostinpäät kuivuvat, jos tulostinta ei käytetä. Merkkikohtaiset erot ovat suuria, ja Canonin tekniikka poikkeaa hiukan muista (kuumennus vs. pietzo). Canon tekee kyllä hienoa jälkeä parhaimmillaan, mutta vaatii enemmän tulostuspäiden puhdistelua.

    HP ja Epson piezokiteitä käyttävinä ovat ehkä hiukan helpompia, mutta kyllä nekin kuivumaan saa.
     
  3. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2 141
    41
    48
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Canonin tulostimia en tunne.
    Minulla on Epson Stylus Photo R2880.

    Hyvin on toiminut.
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Canon Pixma MP 560 pelittää hienosti, ei se kyllä pääse paljon huilailemaan kun tuli HP:n laaserin seuraajaksi.

    Epson Pro 4900 vaatii enempi temppuilua tulostuspäiden kanssa, vaikka joka viikko silläkin tulostellaan.
     
  5. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Kun sanotte, että tulostuspäitä pitää putsailla jopa huuhdella ja liottaa, niin tarkoitatteko jokaisen kasetin yhteydessä olevaa musteen ulostulopäätä vai mitä?
    Jos kyse on kasetin oman tulostuspään kuivumisesta, niin voiko sitä todellakin liotella alkoholissa ilman että kasetin sisään menee alkoholia mustetta laimentamaan?
    Mulla on Canonin Pixma 650 ja sitä on käytetty toistaiseksi niin harvoin, että ei toimi vaikka kuinka monta puhdistuskierrosta suorituttaisi.
    Taitaa tuo meidän modeemin lähetinkin olla niin heikko, ettei Wifi toimi millään virittelyillä, vai voisko sekin johtua Cannarista - toivottavasti tekee parempia kameroita kuin näitä monitoimilaitteita.
     
  6. Makke_S

    Makke_S Member

    419
    2
    18
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Mulla myös Canonin halpis-Pixma tulostimena.

    Tällainen huomio ainakin Macissa. En voi tulostaa suoraan Ligthroomista koska tuloksena kuvissa noin sentin välein selvä raita. Mutta kun tulostan Canonin omalla ohjelmalla, niin ei ole ongelmia jäljen tasaisuuden suhteen.

    Mustekasetti tosin kuluu kovin nopeasti ja siksi harkinnassa uuden hankinta. Ja A3 kiinnostaa. Katsellut olen Canonin 9500 sarjaa ja Epsonin 3000.
     
  7. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Tätä juuri tarkoitin. Rippaussoftissakin saattaa olla eroja ja silloin vain täytyy testata syntyykö jollain ohjelmistolla parempi lopputulos. Adobe päivittää näitä asioita samalla tavalla kuin muitakin ajureita (RAW jne) politiikalla - osta uusi versio, niin saat tuen uudelle laitteellesi - joten kannattaa myös katsella softien toimivuus yhdessä ja erikseen. Saattaapi olla, että voit jatkaa kuvien käsittelyä yhdellä ohjelmalla, mutta sitten kannattaa tulostaa toisella ohjelmalla.
     
  8. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Minä tulostan aina Photoshopin kautta vaikka LR:kin on käytössä. Ei ongelmia.
    Mulle LR vastaa Bridgeä ja Camera RAWia, sen kautta ei lähde mitään lopullista ulos koneelta.
     
  9. Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Tämä canonraita (tm) näkyy aivan kaikissa tulosteissa, on se sitten Photarista tai Canonin omasta softasta lähöisin.

    Toisella foorumilla tuo klassinen sama käyttäjän oma syy, eli tulostuksen vähäisyys nostettiin ongelmaksi.
    Tätä olen itsekin miettinyt, siksipä olen näitä 3 peräperää hankkinut. Nyt vaan on niin, että kun tulostinpää menee niin sanotusti "tukkoon" muuttuu Canonin (t)ulostin kasaksi p*skaa.

    Tuntuu aivan käsittämättömältä, ettei mikään kemiallinen puhdistus enää asiaa auta, vaan asiakkaan on hankittava uusi tulostin. Kun tulostinpään ottaa käteen, ei voi olla hämmästelemättä miten noin yksinkertainen osa voi mennä lopullisesti tukkoon.

    Epäilen enemmänkin että kyseessä on suunniteltu vika (tämä kun on vain yksi monista lähipiirin Canon-raitatulostajista TM), vähän samaan tapaan kuin monissa malleissa on laskuri, jonka jälkeen tulostin "vaatii huoltoa". Canonin tapauksessa tulostinpää sulkee osan suuttimista kokonaan ja lopullisesti, jolloin asiakkaalle tulee taas asiaa kauppaan.

    Hankkiessani tämän viimeisen mallin, juuri tuo tulostinpään helppo puhdistettavuus oli syynä tähän hankintaan: koko tulostinyksikkö lähtee helposti irti. Lopputulokseksi jäi edelleen tuo Canonin pissaama maku suuhun.

    Jos tällä joka helkutin viikko pitäisi tulostaa, miksei laitteessa ole sitten automaattia, joka sen kerran viikossa itsenäisesti huoltotyönä tekisi? Jos minulle tulee lomamatka eteen, pitääkö kotiin palkata ns. Canonvarmennustulostaja, koska laite on kohta muuten läjä p*skaa? Vai pakkaanko tulostimen matkalaukkuun? Voinko edes ostaa Canon-tulostimen, jos haluan kesämökillä viettää viikon pari?
     
  10. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 596
    1 304
    113
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Mulla on ollut sekä Pro9000 että nykyinen Pro9500 mkII. Nykyisellä Cyan meni kerran hieman tukkoon, mutta se korjaantui normaalilla tulostuspäiden puhdistamisella. Siis ajurin kautta eikä tulostuspäihin koskemalla

    Ainakin Pro9500lla kannattaa jättää virrat päälle. Muuten laite "niistää" värikasetit virtojen päälle laiton yhteydessä ja silloin väriä kuluu...

    Tyttärellä on ollut  viisi vuotta jokin 900-sarjan monitoimilaite käytössä ongelmitta. Noista halpislaitteista en tiedä.
     
  11. mzj

    mzj

    3
    0
    1
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Canonin Pixma 4000 5v. ja 9000 mkII kolmatta vuotta käytössä, eikä kummassakaan mitään ongelmaa. Tulostinpäitä ei ole tarvinnut käyttää irrallaan kertaakaan. Käyttö vaihtelee päivittäisen ja printti per kuukausi välillä... Olisikohan ongelma enempi softapuolella kuin tulostimen toiminnassa?
     
  12. Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Niin, varmastikin tuo on selvästi softapuolen ongelma, kun sama canonraitainen (tm) lopputulos joko macistä, pc:stä tai vaikkapa kamerasta suoraan tulostettaessa... Tämä on siis jo kolmas (3.) Canonin ulostin minulla jo peräkkäin, tuo Pixma 4000 oli se edellinen. Ja se päivitti itsensä jätekeräykseen 3 vuotta sitten...
     
  13. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Tietääkseni Canonin tulostimissa ei ole itsetuhopiirejä. Saatan olla väärässäkin, jos ovat liittyneet niitä käyttävien valmistajien rintamaan viimeisen vuoden sisällä. Varmuudella itsetuho-chippi on ainakin uusissa Epsoneissa ja joissakin Samsungeissa. Nekin ovat kuitenkin vain laskureita, jotka lopettavat laitteen toiminnan tietyn tulostemäärän tullessa täyteen eli mitään raitoja ne tuskin tekevät.

    EDIT: Samsungin värilaserien kaseteissa on siis piiri, joka ei mahdollista alkuperäisen asennuskasetin käyttämistä, jos jokin muu alkuperäisistä väreistä alkaa käydä vähiin eli värit pitää vaihtaa kaikki, vaikka ne muut olisivat vielä täynnä. Tämä siitäkin huolimatta, että värit ovat pakattu erillisiin 7000 ja 12000 tulosteen kasetteihin. Netistä löytyy ystävällisten venäläisten elektroniikkanikkareiden kierto-ohjeita näille kuluttajavihamielisille piirikorteilla oleville estoille, jos kolvi pysyy kädessä. Epsonin piiri lopettaa koko laitteen ja ilmoittaa näytöllä, että tulostinvirhe.

    Itselläni on tapana boikotoida tällaisia virityksiä viljeleviä yrityksiä, mikäli pakkauksissa ei ole kerrottu tällaisista idioottivirityksistä ja pahimmillaan on jopa annettu ymmärtää, että mukana tulee värejä x printtiin, joka ei sitten toteudukaan. Kusettaa saa, mutta vain kerran-periaatteella mennään näissäkin hankinnoissa.
     
  14. Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    ei ainakaan 620ND värilaserissa tarvi vaihtaa ku se väri mikä loppu.
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Fiksut hei, kertokaa nyt mitä tarkoitetaan tulostuspäällä, onko se osa värikasettia vai osa tulostinta?
    Mitä tarkoittaa käytännössä tulostuspään liuottaminen/huuhtelu?
    Onko kokemukseen perustuvaa suositusta kotilaitteelle jonka avulla saisi hyviä A4 värikuvatulosteita, kopioitua A4 kuvia ja skannattua A4 kuvia?
     
  16. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    No, fiksuudesta en tiedä, mutta minun tulostimissani on ainakin ollut värikasettiin integroitu tulostuspää, jossa on jonkinlainen lämmitin ja suutin värisäiliön kupeessa. Näitä on vähän erilaisia konstruktioita parillakin eri tekniikalla.
     
  17. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Ok, eli tulostuspää on se värikasetin osa josta väri suihkutetaan paperille.
    No, tämä totena pidettynä, miten voimakkaasti ihan oikeasti noita kasettien väripäitä voi puhdistella, mm juurikin alkoholissa uittamista?
     
  18. jaeaetee

    jaeaetee Member

    223
    1
    18
    Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Mulla on Canonin Mp540 ollut 4 vuotta, välillä parikin kuukautta tulostamatta, ja hyvin on toiminut. Olen tehnyt tulostinpäiden kalibroinnin joka kerta kun vaihtanut musteet. Satunnaisesti joku väri on ollut tukossa ja tullut raitaa, mutta vain ehkä n.10 kertaa tämän 4v aikana.
     
  19. Vs: Canonin tulostimista todella huonoja kokemuksia, mites muilla?

    Viimeinen Canon-ulostin (tm) joka tähän taloon tuli, se on nyt varma!
    Huvittavasti vielä lopuksi se alkoi herjaamaan että kolme (3) mustekasettiakin pitäisi vielä vaihtaa, enhän minä jo vasta eilen vaihtanut tuohon jokaikisen...

    Vastedes en ainuttakaan mustekasettia osta varastoon, nyt on runsaat 20 kpl sitten myös roskistavarana.
     

    Liitetyt tiedostot: