Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canonin "pitkät putket"

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana kauhiakanon, 19 Helmikuu 2013.

    Onko kellään omakohtaista kokemusta Canonin L-Sarjan EF 300mm/2.8 tai EF 400mm/2.8 tai EF 500mm/4.0 -putkista ? Nämä ovat todella kalliita linssejä, mutta oletettavasti todella hyviä. Itse en ole kuvannut millään näistä, mutta "kuume" nousee jonkun näistä hankkimiseksi. Vielä yksi asia: onko kokemusta tai tietoa, kuinka paljon kuva "pehmenee", jos näiden putkien perään laitetaan 1.4 tai 2.0 telejatke. Sen tiedän, että aukko muuttuu aina pykälän (2.8 -->4.0-->5.6) ja automaattitarkennus ei toimi, jos pienin aukko on yli 5.6 - lukuunottamatta tilannetta, jossa on käytössä Canonin DX-1 --> sitten se pysyy mukana 8.0 asti. Jos joku on erimieltä, olen todella kiinnostunut kannanotoista. Terv. Harri
     
  1. Vs: Canonin "pitkät putket"

    Hyvällä (Canonin uusimmalla omalla) 1,4x jatkeella nuo pitkät telet pelittävät vielä varsin mainiosti ja kuvanlaatukin säilyy varsin hyvänä.  Jos haba ja into riittää 400/2.8:n raahaamiseen niin sen ottaisin. Mulla ei riittäis kumpikaan em. vaikka massia olisikin. Kannattaa vakavasti harkita että saisko tuollaisen vaikka viikoksi vuokralle, jos et meinaa loppuelämäsi ajan joka päivä tai edes kerran viikossa sen kanssa heilua.

    Oletko kokeillut 400mm f/5.6 L USMia vielä? Sekin toimii kivasti jos on riittävän uusi runko alla. Ja kuvanlaatukin on hintaan nähden erinomainen, eikä paina/maksa ihan saatanasti kuten nuo huippulasit.

    Asiasta kukkaruukkuun: toivon vilpittömästi että Canon julkaisee uuden version 400mm f/4 DO IS USMista, ja että myös Nikonistit saavat oman versionsa pitkistä diffraktio-optiikoista lähivuosina. Tuollaista olisi kevyt kannella mukana, vaikka eka versio ei ihan kympin lasi optisesti olekaan. Paino about 2kg.
     
  2. Vs: Canonin "pitkät putket"

    Tämähän on aktiivinen saitti, kun kolme kommenttia oli tullut alle vuorokaudessa - kiitos niistä. Jos vielä joku haluaa kommentoida, mielipiteitä kuunnellaan edelleen. Ensi viikon loppuun mennessä teen päätöksen, silloin joku noista putkista lienee minun käytössäni.
     
  3. Nappe1

    Nappe1 Member

    651
    0
    16
    Vs: Canonin "pitkät putket"

    Lienevät turhan tyyriitä ostettavaksi siksi aikaa mitä tämän saitin aktiivikirjoittajilla kalusto keskimäärin on ennen kuin vaihtuu. Veikkaisin että näiden suurin käyttäjäkunta lienee käyttämässä näitä putkia, sen sijaan että olisi täällä.

    Itse olisin ainakin, varaa vaan ei ole oman merkkisen kamerankaan 300/2.8 putkeen (eikä siitä edes kamalasti tule haaveiltua, eli completely out of reach.)  saati sitten Canonin vastaavaan tai pidempään ja runkoon joka olisi tasapainossa objektiivin laadun kanssa.
     
  4. Mattih

    Mattih Active Member

    385
    186
    43
    Vs: Canonin "pitkät putket"

    400/2.8 is on sitten tajuttoman painava. Jalustalasi.