Hellurei pitkästä aikaa! Mitäänhän tälle ei voi, mutta mieltä askarruttaa; Canonin L-sarjalaisissa on äärettömään tarkentavan pisteen ilmaisevan merkinnän jälkeen alue: ..jolle mentäessä kakkulat - ainakin L-sarjalaiset - tarkentaa kuvan uudestaan pieleen ts. kuva on kauttaaltaan lievästi epäskarppi. Miksi? Keksiikö kukaan mikä on tuon epäskarpin alueen tarkoitus tai hyöty? Minulle siitä on vain haittaa. Nääs minulla on videokamerana C100 Mk II ja käytän siinä L-sarjan kakkuloitani. Kyseisessä kamerassa tuo epäskarppi alue on veemäinen, koska focus peaking näyttää kuvan olevan terävänä, vaikkei se sitä todellakaan ole. Täytynee siis siirtyä käyttämään jotain focusassistanttia, jossa on ns. hard stopin estämään tarkennuksen liukumista tuolle alueelle..
Heh, pakasta vedetyn EF17-40/4sen ääriasento äärettömään -tarkennus on kyllä aika nätti, tosin ei ole "lievästi blurri": Tulee muuten elävästi piirrosta mieleen amerikkalaisen Bill Jacobsonin blurrit Bill Jacobson | New Year's Day 2002-2003
..kirjoitin aikanaan gradussani Sattuman kuvia. Neulanreikävalokuvaus suomalaisessa valokuvataiteessa (Jyväskylän yliopisto 2001), että tällaisten epäterävien, tärähtäneiden, liikkuvien elementtien tms. visuaalisten konstien käytön valokuvauksessa voi nähdä eräänlaisena mentaalisena maisemana l. psykoanalyyttisenä tai psykohistoriallisena lähestymistapana omaan itseen, omaan ympäristöön tai omaan yhteiskuntaan. Neulanreikävalokuvauksessa tämä mentaalinen maisema on ihan sen yksi lähtökohdista. Canon tarjoaa helpon ja tahattoman mentaalisen maiseman huolimattomalle tarkentajalle!
Käsittääkseni AF-linsseissä on aina pelivaraa äärettömyyden jälkeen, eikä kiinteää stoppia. Tarkennuksen osuminen kun riippuu jo ihan lämpötilasta, eli -30 asteen lämpötilassa ääretön on eri kohdassa kuin +30 asteen lämpötilassa, johtuen lämpölaajenemisesta. Lisäksi tuossa Canonin L-sarjalaisessa punaiset merkit äärettömyyden jälkeen on infrapunakuvausta varten.
Niin taitaa olla, mutta kummallista että myös manuaalitarkeinteisessa TS-E 24/3.5 II:ssa on sama homma. Canonin Cine-kakkuloissa ja esimerkiksi Samyangin Xeeneissä äärettömässä on "hard stop". Tuolla on asiasta lisätietoa: Who Killed Infinity Focus? Canon says that, in general, it is possible to incorporate hard stops into this system, but it would add considerably to the manufacturing cost of the lens for a feature with limited benefits. Limited benefits? Jaa. Mielestäni tuosta olisi videokuvaajille kovasti iloa ja miksei myös tähtiharrastelijoille, katukuvaajille ja muille hampuuseille. Olisi nyt edes noin 2 000 € hintalapulla varustetussa EF35/1.4 L -kakkulan herkkuna moinen.
Tuollainen vapaa alue helpottaa suuresti valmistusta, kun työläs säätämisvaihe voidaan korvata lavealla toleranssilla. Hentoisesti tehty objektiivi kestää myös paremmin kun rivakasti säätävä tarkennusmoottori ei hakkaa kauas kuvatessa äärettömän stoppiin. Objektiivin fokuspiste muuttuu lämpötilan muuttuessa, mutta suurin tekijä tässä on lasin taitekertoimen muuttuminen lämpötilan muuttuessa. Infrapunakuvaus ei tarvitse äärettömän ohi menevää tarkennusaluetta, sillä tällöin tarkennusta siirretään lyhyemmän tarkennusetäisyyden puolelle. Hampuuseiden ja mentaalisen maiseman tulkitsijoiden tarpeista en tiedä, mutta tähtikuvauksessa äärettömän ohi menevä tarkennus on taivaallinen ominaisuus. Tällöin paras skarppi haetaan maksimisuurennoksella live-näytöltä pienintä tähden palluraa kärsivällisesti haarukoiden. Tällöin tarkennus on itse tehty, mikä tuo mukanaan ylpeänä kannettavan lisän lopputulokseen. Tuhansia tähtikuvia olen ottanut vanhoilla käsitarkenteisilla objektiiveilla, jotka on huollon yhteydessä säädetty hivenen äärettömän merkin ohi meneviksi.
Mutta miksei "vapaa alue" voi pysyä terävänä, vaan menee blurriksi..tervävälle olis käyttöä; jos esim videokuvauksessa tehosttaa itteensä tarkentamalla esim. kamelia aavikolla blurrista teräväksi, niin mikäli ei ole hard stop-vempelettä, niin kameli saattaa palata lyhyen terävän jälkeen takaisin epäteräväksi. Kun on itse mokannut, niin tällaisiin asioihin sitä kiinnittää kollegoidenkin videoissa huomiota!