Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Soft-focus kokemuksia ??

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jj, 17 Huhtikuu 2006.

1. jj

jj Member

310
    1
    16
    Olen tuosssa vähän harkinnut ja katsellut soft-focus objektiivia lisäksi arsenaaliin tuonne medium-format osastolle. Olisiko kenelläkään moisen omistajalla esittää yleistä arviota käyttökelpoisuudesta portretti-kuvaukseen? Onko "efekti" yleensäkin ottaen rahan väärtti?

Rodenstock Imagon ja Fujinon SF olisivat etupäässä listalla, jos olisi esittää tarkempia arvioita.

2. Zeiss Softar? On toki "vain suodatin", mutta hyvä. Vahvuuksina I - III. Itse olen käyttänyt henkilökuvissa kakkosta.

T. Kerkko.

3. RB

RB Well-Known Member

9 459
    1 289
    113
    Joskus olen käyttänyt jotakin Hasselin softareita (Zeiss Softar?) ja hyviltä tuntui pikaisesti kokeiltuna.

Mulla on itsellä LEE:n 5-osainen softarisarja, hieman lelun oloisia (ainakin hintaansa nähden) mutta menettelee kuitenkin. Pääasiassa tuli käytettyä nro, 2-3:sta ja kohtuuhyvää jälkeä 67:lla tulee.

4. kto

kto Well-Known Member

2 610
    105
    63
    Mulla on pari Imagonia, 120mm ja 250mm. Tuo 250 millinen on Sinariin, lyhyemmässä tarkennusosasto ja T2-sovite Contaxiin eli kinokokoon. Eri pituisilla Imagoneilla on tehtaan mielestä "optimifilmikoko" ja kieltämättä tuo 120 millinen on sellaisenaan, ilman himmenninlevyjä melko softi kinokäytössä - tosin sekin sopii mulle hyvin ja himmennilevyillä voi asiaan vaikuttaa todella paljon. Alunperin 120 millinen lienee kuitenkin suunniteltu 6x6 käyttöön.

Keskikoon kameroilla "ongelma" voi olla suljin. Itse Imagon on yleensä vain linssimoduli ja siihen pitäisi saada keskikoossa tarkennusosa ja mahdollinen suljin, jollei käytössä ole verhosuljinkameraa á la Hasselin 2000FC ja uudemmat. Keskikoossa eniten Imagonia on varmaankin sovitettu Mamiyan RB:hen. Yleensä nuo tarkennus/suljinmodulit ovat jonkun ulkopuolisen tekijän virittämiä. Rodenstockilla ei tainnut olla suoraan tarjontaa pl. isonkoon Imagonit ja niiden sulkimet.

Ihan hauska tuo Imagon on ja sen verran legendaarinen, että kannattaa harkita vakavasti. Ja toimii hienosti aurinkoisen päivän - niissä parissa joka kesäisessä - jyrkässä valossa.

Toisaalta mainitut Zeissin Softarit ovat myös aika mainioita. Efekti on mun mielestä erittäin nätti ainakin Zeissin laseilla, ihan eri maata kun kaiken maailman muovinpalat. Tosin myös Softar taitaa olla muovia;) Softar löytyy usean suodinvalmistajan valikoimasta, ovat samaa tavaraa eli itse "lasi" tulee Zeissilta. Uudet ovat vaan aika kalliita. B+W näyttää olevan lähes 200 euroa kappale. Mutta ei syytä huoleen, ainakin maailmalta niitä voi saada käytettynä ihan kohtuuhinnalla, jopa halvalla. Jos oikein muistan, maksoin Hasselin 50-sarjasta (I,II,III) noin 60-70 euroa, "uusista" Contaxin 55mm ja 67 sarjoista vähän enemmän.

Ja jos jollain on Minoltan 85mm Varisoft myynnissä, niin olen kiinnostunut!

5. 4x5

4x5

1 986
    0
    0
    Yhden kinoSoftFocuksen ex-omistajana pidän nyttemmin noita SF-obiskoita markkinahumuna useimmille harrastelijoille. Mutta mikäpä niitä hankkiessa hiertäisi jos talous on kunnossa ja ylijäämäinen :)

Toki "oikea" obiskasofti on tasalaatuisuudessaan kätevämpi kuin suodinvirityksillä keskimäärin aikaansaatu , mutta taitavasti käytetty suodin voi synnyttää omaperäisempiä vaikutelmia. Kyse on lopultakin jälleen opettelusta ja viitseliäisyydestä.

6. jj

jj Member

310
    1
    16
    Kiitokset kaikille asiapitoisesta viestiketjusta. Laitetaan tuo Zeissi myös harkintaan. Kiitokset uskonvahvistuksesta, kto.

Lähinnä ajattelin sovitusta SL66:lle, tai RB olisi toinen vaihtoehto kun sellaisen saisi aina tarvittaessa lainaan.

Joo, uskon kyllä ainakin osittain myös tuohon markkinahumukommenttiinkin. En todellakaan tiedä, miten paljon tuota itse oikeasti tulisin käyttämään. Eikä se tietysti mitään ihan älytöntä saisi maksaa. Usein on kuitenkin käynyt mielessä, että se olisi sopinut siihen ja siihen kuvaan niin hyvin. Ja ilmeisesti ainakin tuo Imagon olisi melko klassinen valinta tässä suhteessa - sopiva juuri tällaisen perinteisen tyylin kuvaajalle.

Rasva etulinssissä ei pidemmällä tähtäimellä kuitenkaan ole houkutteleva vaihtoehto... :)