Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Arca Swiss platelle kuulapää etsinnässä

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana Mäkkäri, 1 Toukokuu 2014.

Olen pikkuhiljaa luopumassa massiivisesta Gitzon kuulapäästä. Fujilla ei enää tarvii yhtä järeää kuulapäätä kun mitä palkki. Eli siis minkäslaisia ehdokkaita olisi tuollaiselle pienelle kameralle. Mieluiten Arca Swiss platella olevaa, kun on pikkujalustassa sellainen. Saisi siis samoilla pikakiinnikkeillä kameran toimimaan kahdella eri jalustalla eikä tarvitsisi noita levyjä irroitella kamerasta sitten ollenkaan. En mitään kamalan kallista halua ostaa, mutta en mitään aivan paskaakaan ajatellut hankkia. Gitzo kun on hemmetin hyvä, mutta iso ja kameran jalustakierteen saaminen kuulan keskipisteeseen on melko hankalaa ilman pikakiinnityslevyä. Jalusta johon olisi tulossa on Manfroton 055 jalusta ilman vaakatasoon kääntyvää keskiputkea.

1. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113
    Vs: Arca Swiss platelle kuulapää etsinnässä

Jos et halua lompakkoasi ohentaa hullun lailla, niin siirry osastoon Sirui tai Feisol. Noista löytyy varmaan sopiva.
    Itsellä Feisol CB-50D, jonka laitoin kylläkin monopodin päälle, kun en tykkää kuulapolvesta arkkitehtuuria/urbaania maisemaa kuvatessa, joissa yleensä jalusta on tarpeen. Nyt Benron hiilikuitujalustan päällä on Manfrotton tarkkuuskinopää, josta on irrotettu sen oma piikakiinnityssysteemi ja korvattu siihen tehdyllä Hejnar Photon valmistamalla ArcaSwiss-yhteensopivalla alustalla. Kahdessa rungossani on molemmissa L-kiskot, toisessa RRS:n ja toisessa Kirkin.

Kapa

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Arca-Swiss Z1 maksaa siinä noin 400€. http://www.arca-shop.de/en/Monoball/Monoball-Z-Series/Z1

Kevättalvella katselin kuinka Rajalassa oli hyviä tarjouksia Benro B3 ja B4 kuuliin.  Niitä olisi saanut noin kolme yhden Arcan hinnalla. Nyt näkyykin olevan taas melkein 200€ niitten hinta.  Taitavat olla suurempaa luokkaa kuin Z1 kuitenkin, tai ainakin isompi Benro?

En osaa sanoa tuntuisiko Benro hyvältä, ja Z1:nkin osalta pitäisi uskoa merkkiin ja maineeseen, mutta kun kuulavalintaa olen kaavaillut minäkin niin esitin kaksi vaihtoehtoa jotka itseäni houkuttavat.

Benroja pääsisi ainakin monessa kaupassa itse tutkimaan.  Eihän sitä ehdoin tahdoin tarvitse ihan pientä kuulaa valita vaikka kamera olisikin kevyttä kamaa.  Ainakin kun katsoo noitten speksejä niin painot eivät ainakaan minua hirvitä.  Ennenvanhaan vastaavan kokoiset painoivat enemmän.

ed.  Ehkä kuitenkin overkill osastolle menee pikkukameralle?  Painot taisi olla 600-700g.  Noitten kuvittelisin olevat tyydyttäviä järeämmillekin välineille.

3. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Benron kuulat (ainakin se mikä mulla on, olikohan B2) ovat kyllä myös hinta/laatusuhteeltaan hyviä. Ei liiku lukittaessa, kitkansäätö toimii ja lukitus on hyvä ainakin kohtuupainavilla seteillä. Minkään supertelen kanssa en ole tuota kokeillut.

4. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 329
    403
    83

Battle of the titans: Top ball heads tested

Pikaisella vilkaisulla Markins puuttui joukosta. Kokemukseni perusteella myös Markins on varteenotettava (valitettavasti myös hinnakas) vaihtoehto laadukkaista (pikakiinnitystä tukevista) kuulapäistä.

5. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

On sitten uudemmat kuulat parantuneet? Minulla meni Benron kuula vaihtoon, kun liikku lukitessa liikaa ja kitkansäätö oli arvauspeliä. Benron hiilikuitujalustassa ei taasen ole ollut valittamista.

Kapa

6. markku55

markku55 Active Member

Töihin ostin aikoinaan Dörr HB-45 kuulanivelen, on ihan ok, itselle ostin, väittäisin, että saman valmistajan vastaavan kuin Dörr HB-36, mutta n. neljäsosa hinnalla, Beike (BK-03) tai muilla brandeillä merkattuna.
    Noissa käytetään vastaavaa lohenpyrstökiinnitystä kuin Arca Swiss, tai ainakin ne käy ristiin:
    http://www.cyberphoto.fi/foto-video/jalustat?show=4003&sortera=

Jaa täältä näitä tosi halpoja, toimii ainakin minua tyydyttävästi:
    http://www.ebay.co.uk/sch/Cameras-Photography-/625/i.html?LH_BIN=1&_from=R40&_nkw=ball+head&LH_PrefLoc=2&_pgn=6&_skc=1000&rt=nc
    Tämmöisen pikakuulanivelen hankin monopodin päähän, toimii ihan hyvin ja on hintaisekseen todella hyvin tehty:
    http://www.ebay.co.uk/itm/Camrock-Tripod-Joystick-Grip-Action-Ball-Head-360-New-H110-high-quality-gear-/390815465497?pt=UK_Tripods_Heads_Stablisers&hash=item5afe6ac019