Vs: Canon vs Nikon Kolmen FTb:n omistajana olen sitä mieltä, että henkeä eniten oli alkuperäisen F-1 mallin tuorestettu versio syyskuulta -76, eli tämä: http://www.canon.com/camera-museum/camera/film/data/1976-1985/1976_f1n.html?lang=us&categ=crn&page=1976-1985 Kakkoseksi tulee Canon EF. (Tosin täytyy sanoa, että FTb:ssä oli paras hinta/laatu-suhde ja ominaisuudet juuri kohdallaan, jos ei tarvinnut vaihtoetsintä tai moottoria.)
Vs: Canon vs Nikon No nyt harmittaa kun olen sitten ostanut ihan vääriä Nikoneja. Minulla on F3HP ja FE ja minulle niissä molemmissa on kyllä fiilistä. Olen kuitenkin vaatimaton ja vähään tyytyvä ihminen. F2 on kyllä viime aikoina alkanut myös kiinnostaa; siinä voisi myös olla fiilistä.
Vs: Canon vs Nikon Mitähän henkeä noissa nyt sitten oikein oli? Talvisodan henkeä vai Tyynen valtameren sodan henkeä? Tai kenties henkäys Pearl Harbouria?
Vs: Canon vs Nikon Niffe, kyllä niissä on henkeä. Osa toimii vieläkin kun taas 10 vuotta vanhat digirungot ovat siirtyneet jo suureen kameramuseoon linnunradan tuolle puolen.
Vs: Canon vs Nikon Harmitti kun Canon luopui vanhasta bajonetistaan. Tekele oli ainoa, jossa optiikka lukittui jo hieman pelkästään lasettamalla se kiinni runkoon (rengas pyörähti hieman kiinni). tämä helpotti optiikan vaihtoa. Nykyisinhän kaikki bajonetit ovat Nikonin kopioita, kunhan vain kiinnittyvät eri päin pyörittämällä (väärin päin). En tiedä mistä johtuu, mutta nyky-Canonit tuntuvat muovisilta. Tiedän ettei se ole totta, mutta kameroiden pinnoite ja muotoilu jättävät muovisen tuntuman. Minulla oli pari 1-sarjan Canonia, eivätkä nämä poistaneet mielikuvaa.
Vs: Canon vs Nikon Nyky-Nikonit tuntuu äklön kumimaisilta, rungon kummit eivät tunnu kivoilta käteen. Toista se oli Dsatkun aikaan.
Vs: Canon vs Nikon 1-sarjan Canonit on kyllä ihan pajavasaran oloisia, tosin mulla ollut vain 1DsMkII ja III:lla hieman kuvannut. Kymppi-sarja ja 7D sekä 5D I ja II ovat kyllä "lelumman" tuntuisia kuin kilpailijansa Nikonin D200, D300, D700 etc, siis näin ergonomisesti. Pidin kovasti aikanaan 5DMkII:sta sen tekemästä kuvasta, mutta vaihtui D700:aan aika pitkälti sen takia, että kameran kulki enimmäkseen ulkona kalareissuilla etc.
Vs: Canon vs Nikon Muovisuudessa on etunsakin. Se on kevyempi materiaali ja ennen kaikkea se absorboi tällejä, joita tulee kameran osuessa johonkin. Esimerkiksi vanha F3:han oli siitä kuuluisa, että sen runko saattoi vääntyä jos se putosi sopivasti kulmalleen. Ei se metallien käyttö siis ole mikään laadun mittari, jos sitä katsotaan puhtaasti kestävyyden näkökulmasta. Itse olen hajottanut mm. Sonyn videokameran rungon siten, että epähuomiossa jäi yksi kierros jalustasta irrottaessa avaamatta. Kun se "tuntui" irronneen, niin reipas käännös kameran laittamiseksi kameralaukkuun ja perässä seuraava jalusta avasi rungon kuin säilykepurkin.
Vs: Canon vs Nikon Kun ensimmäinen "teknisestä metallista" valmistettu Canon, AE-1 tuli markkinoille naureskeltiin sen muovirungolle. Tosiasiahan on nimenomaan, että muovi kestää iskuja paljon paremmin hajoamatta. Ongelmana on vääntöjäykkyys joka taas haittaa optiikan ja filmitason (kennon) kohdistusta pysyvästi. Jotenkin vain pajavasaran luokan kamerat, kuten F2/F3 ja vaikkapa Canon F1 tuntuivat paremmilta vaikkeivat sitä välttämättä olleet.
Vs: Canon vs Nikon Nämä ovat argumentteja, jotka tunnustetaan täälläkin. Vaihdoin Canonin T90-mallista Nikonin F3:een ja sain mielestäni kiksit palaamisesta "valokuvauksen juurille". Tavallaan siirryin aikakoneella 10 vuotta taaksepäin kuvausharrastuksessani. Seuraava hankinta olikin sitten FM2, koska siinä ei ollut pariston paristoa. Kivoja pelejä, jos on kiinnostunut "slow motion"-filmikuvauksesta. Ehkä niissä oli sitä jotakin, mutta näitä kahta seuranneella F801S-mallilla tuli keskimäärin varmemmin hyviä kuvia sekalaisissa olosuhteissa tai kiireessä ja ainakin huomattavasti helpommalla
Vs: Canon vs Nikon Mulla oli FM2 moottoriperällä, siihen kun laittoi Mezin kiinni TTL-johdolla (olis kelvannut normaali johto) niin keksinnössä oli 20 paristoa. Filminsiirto hyytyi jo nollakelillä.
Vs: Canon vs Nikon Kannattaa laittaa jokainen kahdeksesta paristosta napaisuudeltaan oikein päin. Ei FM2+MD-12 filminsiirrossa mitään vikaa ole pakkasellakaan. Alkalit sen sijaan laskevat jyrkästi jännitettään lämpitilan aletessa. Virran hyytyessä jää silti filminsiirtovipu käyttöön. Aiempaan sivujuonteeseen: Itse pidän F3:a "viimeisenä" oikeana Nikonina ja F4:ää eräänlaisena loppuna eli uuden alkuna. Johan tuon näkee sulkimestakin.