Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canon vs Nikon

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jupasierra, 15 Marraskuu 2014.

    Olen kuullut huhua että Nikon tekisi paremmat kroppirungot verrattuna Canonin halvimpiin täyskennoisiin. Olisi mielenkiintoista saada asiasta faktaa, vai onko huhut vain tuulesta temmattuja...?!
     
  1. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 395
    113
    Vs: Canon vs Nikon

    "Opening a can of worms.":)
     
  2. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Canon vs Nikon

    Mäkin oon kuullu että ne on tarkoitettu ihan eri asiakkaille.

    Hyvyyden mittaaminen kennon diagonaalista on aika haasteellista.
     
  3. Vs: Canon vs Nikon

    Mieltymys merkkiin oli sitten kyseessä kamera, auto tai ompelukone jakaa käyttäjät omiin kasteihinsa. Ja tietenkin naapurin Volvo on huonompi kuin oman pihan saksanseisoja. Erot ovat kuitenkin hyvin pieniä, ja määritelmä parempi onkin laaja käsite.
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Canon vs Nikon

    Joku raottelee Pandoran lipasta täällä? :)
     
  5. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Canon vs Nikon

    Varovaista lämmittelyä havaittavissa... ;)
     
  6. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Canon vs Nikon

    Alkukuusta tuli 10 vuotta kun vaihdoin Nikonista Canoniin.
    Kokemuksesta voin sanoa että Canoni on parempi.
    Nikonissa on niin huono kenno  ;)
     
  7. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 395
    113
    Vs: Canon vs Nikon

    No kovin hitaasti tähän tulee vauhtia. Hopi hopi, melkein on jo kello kuusi lauantai-iltana, eikö löydy vääntöä muulta kuin RB:ltä?
     
  8. jaguar

    jaguar Active Member

    1 649
    6
    38
    Vs: Canon vs Nikon

    Se on enemmän kuvaajasta kuin kamerasta kiinni, hyvien kuvien teko. Kauneusvirheitä molemmissa, mieti mitkä ominaisuudet painaa.
    Mulle se on viimekädessä käteen istuvuus, kun ihmisillä on niin erilaisia ja -kokoisia käsiä.
     
  9. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Canon vs Nikon

    Harrastajataimi on ostanut Nikon 7100 koneen. Joku irvileuka EOS 6D omistaja murjaisi että miksi hommasit kroppikoneen, kun samalla rahalla olis saanut FF kamerankin...

    Korjataan kolhiintunut ego!

    Nikon 7100 on ihan kiva omassa luokassaan. Nikoniltakin löytyy edukas FF kone, jos kroppikoko ahdistaa jatkossa. Ei ole pakko vilkuilla aidan taa.

    Noilla kaikilla tarinassa kerrotuilla koneilla saa naamakirjaan kivoja dokumentteja päivän puuhasteluista.

    Sen pituinen se.
     
  10. Rutanen

    Rutanen Member

    667
    0
    16
    Vs: Canon vs Nikon

    Samaa mieltä. Siksi himoitsen Pentax K-3:sta nykyisen K-7:n seuraajaksi  ;D
     
  11. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 447
    440
    83
    Vs: Canon vs Nikon

    Parasta hetkeen... ollutkaan pitkään aikaan ;)

    Parempi se, joka kulkee mukana mieluummin. Ja joka on helpommin kädessä pidettävä. Tuottaa omistajansa mielestä, niitä, Parhaita kuvia. Oikeeseen aikaan, helposti. Oli sit työkalu tai status.

    Itselle Nikon, tai hetkessä Fuji, mut Nikon mihinkään häviä, kait :/

    Battle o/
     
  12. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Canon vs Nikon

    Vaimon Nikon-pokkari on luokaton. Kennon lisäksi menutkin ovat huonot ja piirtyvät hitaasti.

    Omassa Canon-järkkärissäni kaikki toimii ja on nopeata.


    Canon voittaa. MOT.
     
  13. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Canon vs Nikon

    Jos täältä ei löydy tyhjentävää vastausta, niin sitten ei mistään ;D
    http://www.digitalcameraworld.com/2014/06/24/canon-vs-nikon-the-dslr-comparison-youve-been-waiting-for/

    Omat valintani olen aina tehnyt pitkälti myös tunteella, siksi mulla ei ole koskaan ollut Nikonin tai Canonin järkkäriä, ai niin, onhan mulle siunaantunut yksi Canon T90, mutta sekin tuli hankittua sattuman oikusta viime vuonna, poikkeus vahvistaa säännön.
    Jos jomman kumman joutuisin valitsemaan, niin ehdottomasti Nikon ennen Canonia, Nikonissa on henkeä, Canon on kuivan asiallinen - minusta.
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Canon vs Nikon

    Nikon on kukkulan kuningas riippumatta formaatista.  F ilmestyi 1958 ja EOS vasta 1987.  Jos uudempi olisikin jossain parempi, ei sillä historiaa muuteta eikä vuoria siirretä.

    Tänä syksynä voi miettiä vaikkapa hankkisiko D4:n vai uutukaisen D810:n:
    Nikon D D4 16.2 MP SLR-Digitalkamera - Schwarz (Nur Gehäuse) | eBay
    Nikon D D810 36.3MP Digital SLR Camera - Black (Body Only) | eBay
    Nikon D D810 36.3MP Digitalkamera - Schwarz (Nur Gehäuse) | eBay
    Hintaluokka on sama, ominaisuudet mukavasti erilaiset.
     
  15. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Canon vs Nikon

    Mulla on ollut molempia - pariin otteeseenkin, enkä pysty sanomaan kumpi olisi yksiselitteisesti parempi. Molemmilla on vahvuusalueensa ja niillä kummallakin syntyy tarvittaessa ammattimaista jälkeä, kun saa vähän aikaa pyöritellä handuissa. Lisäksi molemmissa on omia persoonallisia piirteitään, joista joko pitää tai ei pidä. Sen vuoksi se nyt tuntuu vähän keinotekoiselta ja toissijaiselta tehdä vertailuja siitä kumpi on ehdottomasti parempi. Pikemminkin ongelma tuntuu olevan se, että jengi lukee testejä ja gurujen blogeja siitä, mikä sirvilä saa missäkin tilanteessa kehut tai parhaat pisteet ja sitten niiden tuotemerkkeihin samaistutaan tai ripustetaan koko persoonallisuus. Itse kamerajärjestelmää tärkeämmäksi tulee oikein kuluttaminen eli se, että osaa sijoittaa rahansa laitteeseen, joka voittaa testejä, vaikka niillä kameroilla ei otettaisi yhtään kuvaa. Sillä kameran hyvyydellä tai huonoudella ei ole loppupeleissä oikein mitään merkitystä sitten, kun aina on tulossa jotain parempaa ja kun tulee veikattua väärää hevosta, niin kaikki laitteet menevät palstalle puoleen hintaan myyntiin ja taas ostetaan kovaan hintaan laitteita, joilla hetken aikaa saa parasta. Uskallan väittää, että itse valokuvaamisemme hyötyy tai kehittyy eniten siitä, kun tunnemme paremmin nykyiset laitteet ja osaamme ottaa niistä kaiken irti maksimaalisesti (tai jopa vielä enemmän ;)).
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Canon vs Nikon


    No joo, myönnettävä on että EF on edistyneempi kiinnitys kuin F näin sähkökameroitten aikakaudella.  Jo isompi läpimitta tuo etuja. 

    70 luvulla vasta haastaja Canon alkoi päästä viivalle kilpailussa.  80 luvulla se osittain vasta voitti, mistä esimerkkinä olympialaisiin suunnatut uutuudet.

    Nykyään voi valita tarpeen ja tarjonnan mukaan.  Jokin normaalizoomin hinta voi olla jollekulle yksi kriteeri.  Canon ei siinä ole mitenkään houkuttava (oliko paha?  ;D):  http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,91921.0.html
     
  17. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Canon vs Nikon

    Best for pocket G1X.
     
  18. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Canon vs Nikon

    Näinhän se on, linkissäni verrataankin kameroita todella syvällisesti käyttäen myös lähdeaineiston linkkejä hyödyksi. Minusta tuolla ei otettu kantaa kumpi on oikeasti parempi, päin vastoin asia todetaan jo aluksi, että voittajan valinta on mahdoton tehtävä, mutta itse kukin voi päättää missä asiassa kumpikin on hyvä tai peräti toista parempi ja näin saa ehkä paremman mielikuvan kumpi merkki antaa juuri itselle enemmän.
    Minun ei koskaan tarvinnut ihmetellä kumpi on parempi koska minulle oli Pentax ja Minolta niitä merkkejä joissa oli minusta sielu mukana, Olympus nousi melkein tasoihin OM-1:n myötä ;D
    Minulle kuvaaminen on paljon fiilis kysymys, ja siksi minun täytyy hieman rakastua kameraan, ennen kuin sillä on kiva kuvata. "Kuvasin" aikoinaan myös ilman filmiä ihan vaan harjoitellakseni tarkennusta ja valotuksen säätöä kohteiden muuttuessa nopeasti, osa tuosta harjoittelusta oli vain kameraan tottumista ja tietysti myös siksi kun sen käsittely tuntui niin mukavalta.
    Onkohan kukaan muu kuvannut filmiaikana ilman filmiä muuta kuin vahingossa?
     
  19. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Canon vs Nikon

    Olen ilmakameralla kuvannut ilmafilmin kera.
     
  20. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Canon vs Nikon

    Filmiaika jatkuu vieläkin ja viikoittainhan sitä harjoittelee ilman filmiä.
     
  21. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Canon vs Nikon

    Mullakin on ilmanfilmi-Nikon. F 90X joka Nikonin tapaan ei toimi.
     
  22. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Canon vs Nikon

    Vastaava mahdollisuus puuttuu sekä Canonin että Nikonin digijärkkäreistä. Ei voi harjoitella ilman kennoa.