Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Canon Pixma Pro 200

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana m-kooteevee, 8 Heinäkuu 2021.

  1. m-kooteevee

    m-kooteevee Well-Known Member

    575
    955
    93
    Laitetaanpas tällä kertaa ei kyselyä, vaan ihan kokemuksia otsikon laitteesta. Tuli tuollainen musteruutta hankittua emännän yllyttämänä tässä pari päivää sitten, ja nyt alkaa olemaan jo jotain käsitystä vekottimesta.

    Vähän taustaa lienee aiheen kertoa, tämä on ensimmäinen oma valokuvatulostimeni. Musteruiskujen kanssa olen ollut viimeksi tekemisissä, kun isälläni oli joku Epson Stylus 2000-luvun taitteessa, ja sitä ennen HP:n Paintjet XL... Eli ei ihan viimeaikaista kokemusta. Ja noilla vehkeillähän ei ollut mitään jakoa pimiössä tehtyä väriprinttiä vastaan.

    Senkin vielä kerron, että minulla ei ole kalibroitua näyttöä, muuten kuin silmämääräisesti kalibroitu. Windows 10:ssä on sellainen työkalu... Kuitenkin kun olen teettänyt printtejä esim. Fotomanilla, ovat värit olleet melkein prikulleen sitä, mitä olen näytölläni hakenut.

    Laitteen asennus oli jonkun verran aikaa vievää touhua, mutta onnistui kuitenkin laakista. Kuvankäsittelyssä käytän lähinnä ART:ia, joten tulostamisen hoidan Canonin omalla Professional Print and Layout -softalla, joka tuntuu verrattain helppokäyttöiseltä tällaiselle tulostamisen noviisille.

    Sitten se tärkein, eli kuvanlaatu. Olen nyt muutamalle eri paperille ehtinyt kokeilemaan liki 30 printtiä, ja pakko sanoa että olen aika vaikuttunut lopputuloksista. Halvin kokeilemani paperi on joskus ajat sitten ihan muita tarkoituksia varten hankkimaani Clas Ohlsonin kiiltävää tavaraa, ja jo sille tulostaessa lopputulokset ovat varsin näyttäviä. Itseasiassa ero Canonin omaan Platinum Pro:hon on aika pieni. Sen verran pieni, että on vaikea perustella sitä hinnaneroa noiden kahden välillä, jos puhutaan vain pläräyskuvista. Hommasin myös lootallisen Canonin Fine Art Smooth -paperia, joka on puuvillapohjainen mutta hieman Hahnemühlen PhotoRagiä sileäpintaisempi mattapaperi. Tuolle tulostaessa jälki ei oikeastaan lainkaan häpeä Fotomanilla Hahnemühlelle printatuille vertailukappaleille. Ja siellä sentään on muutamaakin pykälää järeämpi Epsonin suurkuvatulostin vastassa...

    Tähän asti siis kaikki hyvin, ihmeenkin hyvin tämän taivaan alla. Ihmeekseni en tähän mennessä ole onnistunut printtaamaan yhtään pieleen mennyttä tulostetta. Liuosmusteilta ei tietenkään voi odottaa samaa kestävyyttä, kuin pigmenttimusteilta, mutta hintakin on sitten pienempi.

    Jatketaan tarinaa jahka kokemusta kertyy enempi.
     
  2. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 593
    1 303
    113
    Mulla oli aikoinaan Pixma 9500 II, mutta sen ongelmana oli se, että fine art papereilla joutui jättämään ylä- ja alareunaan 35mm marginaalit. Ja se on paljon A3-papereillakin. Kun se sanoi sopimuksen irti (pieni muovikorvake murtui), niin hommasin Epson SC-P600. Sillä voi tulostaa paperin täyteen.
     
  3. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Ittellä on ollut viime syksystä Epson SC P-900.
    Kuvalaatu on aika ok, mutta SC P7000:n jälkeen aika lelu.
    Ehkä olis pitänyt aikoinaan mennä Canonin leiriin.
     
  4. m-kooteevee

    m-kooteevee Well-Known Member

    575
    955
    93
    Tää kakssatanen antaa vissiin tulostaa Fine Arteillekin reunattomana. En ole toki vielä kokeillut, mutta muutamalla printillä ei ole paljoakaan reunaa jäänyt. Kyllä se asiasta jotain kitisee, mutta tulostaa kuitenkin kakomatta. Eikä jäljessä ole tähän mennessä ollut valittamista. Mutta taitaa olla ensimmäinen tämän tason Canoni, joka antaa tulostella ilman isoja marginaaleja.
     
  5. m-kooteevee

    m-kooteevee Well-Known Member

    575
    955
    93
    No, nytpä son ihan kokeiltukin. Kakomatta tulostelee Proo Kakssatanen Canonin Premium Fine Art Smoothille (puuvillapohjainen "photo rag") ilman reunoja. Niinhän sen kai pitikin olla.

    Tänään hankin testiin pläräilykuvia varten Ilfordin Studio Satin -paperia, kun sattui tuosta läheltä Kärkkäiseltä saamaan. Ainakin on kohtuuhintaista, kun 50 A4 -arkkia pulitti sen 19,90€.
     
    Pan tykkää tästä.
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 997
    113
    Tässä puheena oleva Pixma 200 on liuosmustetulostin, ei vastaa sun tarpeitasi.

    "Täydellinen valinta valokuvauksen harrastajille ja aloitteleville kuvaajille."
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Joo näin on.
    Tämä Pixma on varmaan parempi kiiltävän paperin tulostukseen kuin pikmenttikoneet.
    Mutta Canonin pikmenttitulostimet olis voinut olla aikoinaan vaihtoehto mutta kun niitäkin on joku moittinut.
     
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 997
    113
    Jo vanha 9000 teki upeaa jälkeä kiilrävälle paperille. Canonilla oli semmoinen superkiiltävä paperi, tai muoviahan se oli, samaa kuin Cibachromen pohja. Hienoja kuvia lyhytaikaiseen käyttöön, kuten näyttelyihin. Eihän kaiken tarvitse olla arkistokelpoista.
     
  9. m-kooteevee

    m-kooteevee Well-Known Member

    575
    955
    93
    Ei tää tosiaan ehkä maksettuihin hommiin ole se paras ratkaisu. Vaikka kuvanlaatu kyllä tuntuu tosiaan olevan aika namua, eikä pelkästään kiiltävällä paperilla. Canonilla taitaa olla se ikävä puoli Epsoniin verrattuna, että ainakaan Pro-1000:kaan ei vielä tue rullapapereita. Muutenhan se on kyllä ollut mualimalla varsin hyvänä pidetty käkätin, ja moni maisemakuvaaja ainakin näkyy myyvän sellaisella tulosteltuja kuvia.

    Mulle toi liuosmuste oli vähän kustannuskysymys. Säilyvyys pitäisi riittää omiin tarpeisiin, tuskin pidän yhtä printtiä seinällä yli kymmentä vuotta. Luvattiinko peräti 40 vuotta kestävyyttä lasin takana, mutta varsinkin mattapaperi on paljon vaikuttavamman näköinen ilman lasia. Liuosmusteiden kanssa ei tarvitse taas pelätä niin paljoa päiden tukkeutumista, kuin pigmenttien. Eli ei haittaa vaikka tulostin seisoisikin pari viikkoa pölyä keräämässä.

    Tälle vehkeelle Epsonilla ei oikein edes tunnu olevan suoraa kilpailijaa. P700 on jo reippaasti tyyriimpi, ja seuraava alaspäin taas vaikuttaa jo vähän liian markettikoneelta. Olikohan se XP-15000... Valintoja, valintoja. Tähän mennessä olen vielä melko tyytyväinen. Ensi viikolla pitäisi saapua vähän lisää musteita ja pari laatikollista papereita (Canson Baryta Photographique II Satin ja Hahnemühle Photo Rag Ultra Smooth) A4-koossa kokeiluja varten. Pläräilykuvia varten hankittu Ilford Studio Satin tuntuu hintaansa nähden ihan kelvolliselta. Jatketaan tutkimuksia...
     
    niffe tykkää tästä.
  10. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Tavallinen teollisesti valmistettu 2000-luvun värikuva on aika kehno säilymään seinällä.
    Usiemman omat teettämäni kuvan oon nähnyt haalistuneena asiakkaan seinällä, vaikka ammattilabbiksessa ammattikuvana tehty.
    Ei oikein viittisi myydä muutakuin pikmenttitulostimella tulostettuja tuotoksia.
     
    Maccila ja SakkeM tykkäävät tästä.
  11. m-kooteevee

    m-kooteevee Well-Known Member

    575
    955
    93
    Vähän papereiden testailua: Hahnemühle Photo Rag Ultra Smooth ja Canson Baryta Photographique II:

    20210721_204820.jpg

    Kuva nyt on mitä on, otettu perunalla (Galaxy S20). Että ei siitä ehkä käsitystä saa. Mutta sellainen varoittava esimerkki, että tää tulostelutouhu lähtee huumeksien kaltaisesti hyvin nopeasti lapasesta ihmiseltä. Ensin vähän teettää printtiä jollain fotopalvelulla, sitten jo kohta ostellaan tulostinta. Eikä aikaakaan niin tulostelu on jo melkeinpä jokailtaista.
     
    niffe tykkää tästä.
  12. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Tulostelu on kyllä kivaa puuhaa.
     
  13. m-kooteevee

    m-kooteevee Well-Known Member

    575
    955
    93
    Onhan se. Ja kun on homman aloittanut filmiaikana pimiössä, ei kuvaa oikein osaa vieläkään nähdä valmiina ennen kuin se on paperilla. Helpompihan noita tiedostoja on koneella plärätä, ja jos niitä tuuppaa pilveen voi niitä katsella missä ja milloin vain. Mutta on se vaan aika laimeeta kun vertaa kunnon printtiin lapasessa...

    Tohon baryyttiin mä alan kohta tykästymään. Pitää testata, että toimiiko se seinällä yhtä hienosti, kuin Photo Rag, mutta ainakin lapasessa tossa on jotain tosi makeeta. Eikä ole edes ihan tolkuttoman hintasta...

    Se kyllä pitää todeta itse tulostamisen yhdeksi iloksi, että A4-printin hinta edulliselle paperille ei ole just sen kalliimpaa kuin tilata Ifolorilta. Mutta laatu on sitten ihan toisella tasolla.
     
  14. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Kyllä kun on aikoinaan vääntänyt pimiössä RA-4 kuvaa, mukamas näytti hyvältä…..mutta seuraavana päivänä huomaa että kunnon valossa se onkin ihan kamala…niin nyt tulostaminen on yhtä juhlaa.
    Tuloste ei muuta ulkonäköään kuivuttuaan niinkuin pimiökuva teköö. Sen värit sun muut näköö heti.
     
  15. m-kooteevee

    m-kooteevee Well-Known Member

    575
    955
    93
    No juu... Väriprintti pimiössä oli vähän oma juttunsa. On mulla tossa niitä vieläkin vanhoja... Hirveästi en silloin viitsinyt papereita ja filmejä vaihdella. Kun kerran sai yhdellä filmi-paperi -yhdistelmällä värit kohdilleen, niin ei sitä työtä heti halunnut uudelleen tehdä. Ja hirveää kuraahan nuo on, kun nyt katsoo...
     
  16. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 430
    1 459
    113
    Väriprintissä oli sisäistä luomisen pakkoa ja taiteen tuskaa. Tulostaminen on ihan pilipalitouhua
     
  17. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Nimenomaan….sitä tuskaa.;)
     
  18. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Tulostamisen viehätys on oikiastansa erilaisissa tulostusmateriaaleissa parhaimmillaan.

    mulla on yks tuttu pimiöharrastaja joka on tehnyt värikuvia pimiössä varmaan 60-luvulta lähtien.
    Valokuvaamisessa ei oo oikein tuottelias, mutta kaikensorttista prittiä jaksaa vääntää.
     
  19. m-kooteevee

    m-kooteevee Well-Known Member

    575
    955
    93
    Tämä! Pimiöaikaan ei väriä tainnut edes olla kuin muovipaperilla, ainakaan minä en muista juuri muita vaihtoehtoja. Niitä oli sitten mattaa, helmiäistä ja kiiltävää, that's it. Mustavalkoista sai sentään muovina ja kuitupohjaisena baryyttinä, ja jälkimainitun kuivaaminen oli ihan oma hommansa. Mulla oli noita varten tyynykuivuri, mutta kyllä silläkin välillä jäi reunat aika aaltopahviksi.

    Nyt on puuvillapohjaisia papereita, on baryyttejä, muovipohjaisia tavallisempia, on eri pinnoitteita ja vaikka mitä. Ja pintaakin on kiiltävää, helmiäistä, mattaa, akvarellia ja vaikka mitä. Näiden kanssa kokeileminen olikin yksi syy mulle hankkia oma tulostin. Olisi Fotomanin Villekin baryyttiä tilannut varastoon. Mutta helpommin ja nopeammin saa itse kokeiltua ja pääsee jyvälle siitä mikä paperi millekin kuvalle sopii, kun hoitaa koko homman korkeimman omakätisesti.
     
  20. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 957
    622
    113
    Sopiiko otsikon tulostin myös tavanomaiseen toimistokäyttöön, eli tekstidokumenttien yms. tulostukseen tavalliselle A4 paperille, vai toimiiko parhaiten vain valokuvien tulostukseen?