Pitäis tehdä lomakuvista kuvakirja. Nythän näitä on ifolor, extrafilm, colorkolmio jne jotka niitä tekee. Ainoastaan colorkolmiosta löysin tulostusprofiilin (toistaiseksi). Tämä värienhallinta on aina ollut mulle erityisen vaikeaa vaikka olen useita saitteja googlannut ja yrittänyt asiaa opiskella. Tarkoitus olisi säätää kuvat (RAW) lightroom 2ssa kohdilleen ja sitten tallentaa jpegiksi, jonka jälkeen käyttää kuvakirjaohjelmaa kirjan taittoon ja tilaukseen. Monitorini on kalibroitu. Värit on aina olleet esim tosi hailakat kun olen kuvia tulostanut tai tilannut (tulostimeni ei kai tue mitään värihallintaa, halppis HP). Kerran tilasin fotonetistä ja noudatin tarkalleen ohjeitaan ja profiilia. Silloin tuli mielestäni samat värit kuin koneella näin. Lightroomissa ei kuitenkaan liene vastaavia ominaisuuksia? Tai en vaan osaa. Tuleeko siis hyvä, jos vaan lightroomissa tallennan sRGB:hen (siis ikäänkuin nettikuvia tekisin)? Vai pitääkö tallentaa siihen profiiliin minkä saa vaikkapa colorkolmion sivulta (tulostusprofiili)? Vai käytetäänkö sitä tulostusprofiilia vaan tuossa soft proofingissa (photoshop)? EDIT: Niin nyt katsoin uudestaan fotonetin ohjeet, jossa oli tuo Photoshop-ohje "convert to profile", ja sen jälkeen tallennus. Eli niinhän se pitää tehdä. Mutta lightroom ei näytä vissiin sitä muunnettua kuvaa? Ilmeisesti pitää lähinnä luottaa, että tulos on OK. Vielä pitää selvittää tekeekö nuo kuvapalvelut kaikenlaista säätöä ja terävöityksiä niille kuville (ajaa jonkun auto-tonen?!)
Vs: Kuvakirjan tilaus - värienhallinta? Kyllä joo, eli lopuksi käännetään valmistajan profiiliin ja lähetetään. Tuo onnistuu LR:ssa sieltä exportista. Lightroomin mielestäni pahin puute on ollut jo sen alkumetreiltä soft-prooffin puute. Ei pysty katselemaan muutoksia tulostusprofiilissa. Itsellä on usein tarve kääntää kuvat lehtitalon cmyk:iin ja ne pitää aina kierrättää photarin kautta, että voi varmistaa, ettei mikään väri leikkaannu. Itse olen hakenut sellaista kuvakirjavalmistajaa, joka kelpuutaisi pdf-tiedoston. Ei ole vastaan tullut kuin Blurb ja Eirin ammattipalvelut.
Vs: Kuvakirjan tilaus - värienhallinta? Kiitos vastauksesta! Hei-hei-hei, nyt tuli vastaan googlaillessa Laatutietoisen kuvakirjapalvelu - kuvatkirjaksi.fi Sinne voi lähettää pdf:n (vaikken varmaan niin teekkään) Mutta ennenkaikkea, siellä on kattavasti opastettu värienhallintahommelit ja ennenkaikkea on kerrottu että kuville ei tehdä mitään, eli on itse terävöitettävä yms. Ei ainakaan ole automatiikkaa siellä päässä. Kellään kokemuksia? EDIT: siis tuolla sanotaan, että tallennetaan sRGB:hen (tai adobe rgb), ja he jatkavat siitä. Lisäksi on linkki profiiliin jolla voi photoshopissa soft prooffata värit.
Vs: Kuvakirjan tilaus - värienhallinta? Kokemuksia noista ei ole paljoa, sen verran että pari kirjaa vaimo teki colorkolmiolla. Ensimmäisessä kuvat olivat melko tummia. Kuvat olivat suoraan digipokkarin kuvia sekä mun filmiskanneja, joista jälkimmäiset olivat käsitelty kalibroidulla näytöllä hyvän näköisiksi aikoinaan. Kirjan toiseen versioon veivasin suosiolla kaikkiin lisää kirkkautta "arviolta ok-määrän" ja tulos oli ihan hyvä. Pettymyksiin siis saa varautua.
Vs: Kuvakirjan tilaus - värienhallinta? En näe siellä ihan sellaista tietoa. Sensijaan siellä on tieto, että jos käyttää heidän omaa ohjelmaansa, profiili voi olla mikä tahansa, kunhan profiili on talletettu kuvaan. Jos ei, kuvan oletetaan olevan sRGB. Lisäksi kuvat muunnetaan sRGB:ksi ennen CMYK-muunnosta, joten laajemmasta profiilista ei olisi mitään hyötyä. Ja jos toimittaa PDF:n, sen kuvien pitää olla CMYK:na, eli se muunnos tehdään joko kuvankäsittelyohjelmassa tai taitto-ohjelmassa (tai vaikka myöhemmin PDF jollain ohjelmalla konvertoiden), käyttäen firman toimittamia CMYK-profiilia.
Vs: Kuvakirjan tilaus - värienhallinta? Muistaakseni tuokin: Fotobücher & Kalender in Erfinderqualität bei FOTOBUCH.DE
Vs: Kuvakirjan tilaus - värienhallinta? jep noin, en osannut sisäistää ja ilmaista asiaa ihan oikein. Kokeilin softaa nyt ja rupesi arveulttamaan. Tallensin LRssä normaalista sRGB liitettynä kuvaan jpeginä. Kuva näkyy omalla monitorilla Picasassa Firefoxissa ja Explorerissa saman sävyisenä kuin LRssä. Sitten kun sen lataa tuohon kirjanteko-ohjelmaan niin värit on todella ylisaturoituneet. Missä ongelma vai onko edes? Liekköhän lopullisetkin niin.. Ehkä pitäis laittaa tonne kuvatkirjaksi:in sähköpostia.
Vs: Kuvakirjan tilaus - värienhallinta? Voisikohan olla niin, että tuo kuvatkirjaksi softa ei tue värihallintaa ja näyttää laajempi kuin srgb gamuuttisessa näytössä värit väärin.