Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Canon myöntää DSLR kameran ongelmat.

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana digikuva81, 23 Toukokuu 2020.

  1. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Canon EOS 90D on hyvä esimerkki tämän hetken Canonin DSLR kameran ongelmista. Aikoinaan peilittömiä varten Canon kehitti Dual Pixel CMOS AF kennon ja automaattitarkennuksen ja nyt:

    The 90D's live view Dual Pixel autofocus is more reliable than its conventional through-the-viewfinder phase-detection system. The spread of AF points in live view is also far greater than the 45-point spread of the traditional AF system
    Canon EOS 90D Review

    Tuolla kameralla kuvatessa kun käytetään automaattitarkennusta, kannattaakin kuvata live view tilassa. Niimpä käytettäessä kameraa automaattitarkennuksella, kamera on käytännössä peilitön. Nyt ei saadakaan mitään etua siitä, että kamera on DSLR. Peilitön kamera olisi ollut parempi valinta. Tai tulee olemaan, sitten kun saadaan lisää uusia EOS M runkoja kauppohin myöhemmin tänä vuonna.

    On huhuttu Canon EOS M50 Mark II kamerasta.
     
  2. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Noin asiat varmasti toimii, jos tarkastellaan vain ja ainoastaan kahta kameravalmistajaa: Canon ja Nikon

    Entä sitten, jos otetaan Leica vertailuhin mukaan?

    Ensimmäinen kappale: Kyllä Leica S3 kameran automaattitarkennus on ollut se hitaampi siitä lähtien, kun Leica toi SL objektiivit markkinoille.

    Toinen kappale: Leica S järjestelmän ongelma on laajakulmaisimpien objektiivien aivan järjettömät tynnyrivääristymät. Telepäässä Leica S on parempi, kunnes valikoima loppuu kesken. Pisin polttoväli SL järjestelmään on 90-280mm zoom.

    Kolmas kappale: Kyllä urheilukuvaus on aivan varmasti enemmän Leica SL2 heiniä kuin Leica S3. f/2 on suurempi aukkosuhde kuin f/2.8.. kun aukkoa lähdetään suurentamaan, ei kait ole syytä lähteä liioittelemaan. Pienikin parannus on aina kotiinpäin. Myös SL kameraan on tarjolla maisemakuvaukseen soveltuva pienemmän aukon objektiivi: Super-Vario-Elmar-SL 16-35 f/3.5-4.5 ASPH. Siinä on Leica kauppiaalla vaikea tehtävä saada asiakas vakuuttuneeksi, että hän ehdottomasti tarvitsee Leica S3 DSLR kameran maisemakuvauksiin.

    Neljäs kappale: Leica S3 ja Leica SL2 hintaero on niin valtava, että saa aika monta laskelmaa tehdä, jotta peilittömästä tulisi se kalliimpi vaihtoehto.
     
  3. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    vielä tuohon väitteeseen: "DSLR objektiivien automaattitarkennus ei ole ollut hitaampi, vaan se on järkiinsä nopeampi kuin peilittömien."

    With Dual Pixel CMOS AF, the EOS R System offers the world’s fastest autofocus at 0.05 seconds1

    1 As of 13 February 2019, among interchangeable lens digital mirrorless cameras incorporating a 35mm full-frame equivalent image sensor with contrast detection AF and phase detection AF on the image plane. Calculated from the results of measured AF speed, based on CIPA guidelines (differs depending on shooting conditions and lens used). Measured using internal methods. Measurement conditions: EV12 (ambient temperature/ISO 100), Manual Mode, using the RF 24-105mm F4L IS USM (at a focal length of 24mm) with the following settings: shutter released using the shutter button, 1-point AF (Center AF), One-Shot AF

    Peilittömän tarkennus on ihan hyvä.
     
  4. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Leica S3 + APO-Elmar-S 180 f/3.5 olisi varmasti ihan kiva.

    Mutta lyhyemmillä polttoväleillä, onko APO-Macro-Summarit-S 120 f/2.5 varmasti parempi kuin APO-Summicron-SL 90 f/2 ASPH.?
     
  5. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Joskus nousee kamala meteli siitä, että kuinka voi verrata medium format kameraa full frame kameraan.

    Mutta mietitääs tarkemmin - molemmissa on 3:2 kuvasuhde ja Leica S on itseasiassa Leica ProFormat, eli kokoa vain 56,25 % lisää pinta-alassa.

    Leica S (Typ 007) ja Leica SL (Typ 601) välillä eroa oli saman verran megapikseleissä.

    37.5 / 24 = 56,25 % enemmän

    Nyt kuitenkin kun verrataan kameroiden Leica S3 ja Leica SL2 eroja, niin megapikseleissä ero on kaventunut selvästi

    64 / 47.3 = 35,31 % enemmän

    Sanoisin, että Leica SL2 on tullut jo rinnalle ja osittain mennyt ohikin.
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Jösses että on tuubaa. Mutta mahtuuhan tänne. Harmi vaan jos joku joskus lukee ja luulee ymmärtävänsä jotain tärkeää. Ehkä kaukaa haettu kuitenkin.
     
    papetsu ja keegan tykkäävät tästä.
  7. papetsu

    papetsu Active Member

    299
    153
    43
    Luulempa että kyseisen kaverin toimesta syntyy monta Canonin merkin alla olevaa säijettä,
    missä kehutaan Leicaa ja Panasonicia.
    Olisko Canonin jälkimarkkinointi joskus toiminut huonosti hänen kohdalla :)
     
  8. Mikaa

    Mikaa Member

    142
    14
    18
    Katsotaanpas sitten markkinointi-suomi-markkinointi sanakirja käsiin. Oleelliset kohdat tuosta on alleviivattu. Jos Canonin kymppisarjalaisiin on tutustunut, niin niiden osalta on kitsasteltu koko ajan automaattitarkennuksesta, sillä eihän muuten olisi tullut painetta siirtyä parempiin runkoihin. 90D:n kennon kontrastipohjainen tarkennus toimii luotettavammin kuin saman kameran vaihe-ero perustainen tarkennus. Siinä ei ole mitään ihmeellistä, ja niinhän itseasiassa sanoinkin. Näin siis teoriassa, käytännössä sitten, noh, se on sitten oma lukunsa. Parhaimman piirron täydellä aukolla saa live view moodissa lähinnä tripodilla, kuvaajalla kun on ikävä taipumus heilua itselläkin. Tuossa ei kylläkään sanota, että kontrastipohjainen tarkennus pelaisi paremmin esimerkiksi liikkuvan kohteen kuvaamisessa.

    Mitä tulee tarkennuksen nopeuksiin, niin tuo RF24-105:lla tehty testi on kyllä taas omaa luokkaansa. Objektiivin aukko on F/4.0, ja testi lienee tehty sitten lyhimmällä polttovälillä, jolloin syväterävyyttäkin riittänee... Epäilen kyllä vahvasti myös, että tuo 0.05 s ei riitä liikuttamaan linssejä paikoilleen, vaan kyse taitaa olla datanprosessoinnin nopeudesta. Mistä tuo lainaus on alunperin? RF28-70/2.0L:n ei todellakaan tarkennu tuota vauhtia... Nyt tässä on vielä sellainen juttu, että RF-objektiivien osalta Canon on luopunut suorasta manuaalisesta tarkennuksesta kierällä, nykyään tapahtuu elektronisesti kuten mun EF50/1.0L:ssäkin. Sillä on sellainen vaikutus, että Canonin uusiin objektiiveihin on sitä kautta voitu tuoda kaksi erillistä tarkennusmoottoria liikuttamaan eri ryhmiä. Vanhemmissa linsseissä tätä ei taas sitten tehty, joten vertaus ei oikein toimi. Et pysty esisäätämään RF-objektiivin tarkennusta käsin oikeaan lähtötilanteeseen tarkennusetäisyyden indikaattorien avulla, koska niitä ei enää ole. Manuaalitarkennusvaatimus tarkoittaa myös sitä, että tarkennussäädön pitää olla "epäherkkä", ei saa muuttua liian nopeasti käsin kierrettäessä, kun taas RF-objektiivien nanomoottoreille pienet muutokset lienevät vaan hyvästä, kun kierää ei ole mekaanisesti kytketty muutenkaan liikkuviin ryhmiin.

    En paljoa saksalaisia brändejä katselisi, kun puhutaan automaattitarkennuksesta. Japani onnistui yllättämään saksalaiset juuri tällä jutulla takavasemmalta 80-luvulla, enkä usko että paras automaattitarkennusosaaminen olisi sen jälkeen palannut Saksaan. Siksi Leican tuominen esille on tässä yhteydessä nimenomaan kysymysmerkki. Leican laajiksien ongelma on siinä, että Leican suunnittelu lähtee liikkeelle minimimäärästä elementtejä pienimmässä objektiivikoossa, joka johtaa hyvään transmissioon ja kevyeen optiikkaan, mutta myös siihen, että distortiota ei saada laajakulmissa hallintaan. Siihen tarvitsisi enemmän asfäärilinssejä, ja isompia sellaisia - ja sitten ollaankin hyvin pian peilijärkkäreiden ultralaajisoptiikoiden kokoluokassa. Odotan mielenkiinnolla milloin Canon tuo RF-sarjan ultralaajiksen, ja millä polttovälillä se tapahtuu.

    Parempi indikaattori urheilukuvaamisen automaattitarkennuksen toimivuudesta on katsoa Canonin ja Nikonin kaluston määrää verrattuna muuhun. Joka kerta kun sellaisia kuvia katselee, niin aika marginaalissa ovat peilittömät vaihtoehdot olleet. Jää nähtäväksi uskaltaako esimerkiksi Leica tehdä saman tempun minkä Canon teki, elikkä heitti suoralla manuaalitarkennusvaatimuksella vesilintua.
     
    Manual tykkää tästä.
  9. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Canon Working On High-Res EOS R with 80+ Megapixel Sensor: Report
    https://petapixel.com/2020/03/16/canon-working-on-high-res-eos-r-with-80-megapixel-sensor-report/


    Panasonic GH6 Rumored Specs

    Sensor, Attention !! Of 41 Mpx. Exactly the Sony IMX594CQR.
    Panasonic GH6 « NEW CAMERA


    Näiden huhujen perusteella olen huolestunut Leica S järjestelmän tulevaisuudesta. Jos kameraa yritetään myydä megapikseleillä, niitä tarvittaisiin lisää hyvinkin nopeasti. Jos Leica SL kamerassa tulee muutaman vuoden sisään olemaan 96 megapikseliä (12 000 x 8 000) ja 12k videokuvaus, ei Leicalla jää mitään syytä pitää saman tasoista S järjestelmää rinnalla.

    12k 11520x4320
    Ultra-High Definition Rendering (4K, 8K, 10K, 12K)

    Leica S lunastaisi paikkansa tuossa kohtaa, jos siinä olisi sama pikselitiheys. Silloin Leica S kamerassa olisi jo 150 megapikseliä. Tällä hetkellä kuitenkin näyttää siltä, ettei Leica ole tuomassa 150 megapikselin Leica S kameraa kiireellä.
     
  10. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Tuosta kirjoituksesta selviää kyllä, ettei Leican tekemisiä jakseta seurata.

    todellisuudessa: Leica SL2 = Panasonic Lumix DC-S1R

    Eli saksalainen Leica itseasiassa käyttää tällä hetkellä japanilaista osaamista automaattitarkennuksessa. Tämän lisäksi tuo manuaalitarkennus Leica SL objektiiveissa on jo vaihdettu tekniikkaan focus-by-wire eli siitä suorasta manuaalitarkennuksesta on jo luovuttu.
     
  11. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 506
    721
    113
    Pitää paikkansa, kun pääosin kaikki valokuvaukseen käytettävissä oleva aika kuluu varsinaisessa valokuvauksessa itsensä kehittämiseen, eikä alan tavaramarkkinoiden tutkiskeluun.
     
  12. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
  13. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Nyt kun Canon tuo lisää megapikseleitä, on vaarana käydä sama kuin Canonin tuodessa 50,6 megapikseliä DSLR kameraan.

    Canon EOS 5D Mark IV - 30,4 megapikseliä
    Canon EOS 5DS R - 50,6 megapikseliä

    Mutta se Canonin huonoin objektiivi Canon EF 28mm f/1.8 USM ei pysykään perässä.

    Canon EOS 5D Mark IV - Sharpness 16 P-Mpix
    Canon EOS 5DS R - Sharpness 17 P-Mpix

    Canon EF 28mm f/1.8 USM - DxOMark
    Canon EF 28mm f/1.8 USM - DxOMark

    Canonilla on tällä hetkellä L sarja ja sitten se edullisempi sarja objektiiveja. Peilittömien puolella L sarja näyttää tarkoittavan aukkosuhdetta f/1.2. En ole kuitenkaan lainkaan varma, riittääkö näiden suuren aukon objektiivien kontrasti 80 - 90 megapikselin kennolle.

    Olen sitä jo miettinyt, onko Canonilta mahdollisesti tulossa joku LS sarja objektiiveja, joiden on tarkoitus vastata suuremman resoluution tuomiin haasteisiin.

    Vastaavalla tavalla pelkään, että Leica S järjestelmässä käy sama. Objektiivien kontrasti varmasti riittää 64 megapikselin kennolle, mutta riittääkö se enää 150 megapikselin kennolle. Jos ei riitä, voi olla, ettei moista 150 megapikselin Leica S kameraa tulla koskaan näkemään.

    Joku ehkä sanoisi, että typerää juttua, koska Canon korjasi jo asian tuomalla EF 28mm f/2.8 IS USM.

    Mutta tämä ei sitten enää toimi Leican tapauksessa. Jos on maksanut 7 656,00 € objektiivista Summarit-S 35 f/2.5 ASPH. ja Leica myöhemmin tuo uuden sarjan vastaamaan 150 megapikselin vaatimuksia vielä kovemmalla hintapyynnöllä, niin en usko löytyvän kovin montaa, jotka siinä kohtaa lähtevät objektiivejaan uusimaan.
     
  14. Mikaa

    Mikaa Member

    142
    14
    18
    Totta, en seuraa Leicaa, koska Leica tulee yleensä jälkijunassa verrattuna aasialaisiin brändeihin. SL2:sesta ovat näemmä tiputtaneet mekaanisen tarkennuksen pois, S3:ssa se edellenkin on. En kylläkään tajua miksi Leica tuo SL-rungon, kun heillä on M-sarjalainenkin jo valmiiksi olemassa. Se on aina ollutkin peilitön, ja siinä taas on manuaalinen tarkennusmahdollisuus ollut aina.

    Leican SL-sarjan linssilistauksesta pistää silmään heti muutama asia. Niitä on aika vähän SL-sarjalle, 5 kiinteää + 3 zoomia. Kiinteiden lyhin polttoväli on 35 mm, kun taas M-sarjassa se on sitten Super-Elmar-M 18 mm/3.8. Toinen vaihtoehto M-sarjalaisissa on Summilux-M 21 mm/1.4. Silmiinpistävänä seikkana on se, että laajemmat valovoimaiset objektiivit loistavat kummastakin listasta poissaolollaan, osaatko arvata mistä tämä johtuu?

    Vastaus: digitaalikennojen fysiikasta. Lyhyiden takapolttovälien ongelmana on nimittäin se, että reunakenttien säteiden kulma tuppaa kasvamaan sensorille päin kuljettaessa. Efekti korostuu voimakkaasti juurikin lyhyillä polttoväleillä, ja sen näkee hyvin esimerkiksi kännykkäkameroiden havainnekuvista, kuten vaikkapa tältä sivulta näkee. Reunakenttä on se purppuran värinen, ja sen pääsäde on nipun keskellä, ja tulee tuossa kuvassa yli 20 asteen kulmalla sensorille. Kännykkäkameroiden osalta jouduttiin siihen, että mikrolinssit siirtyvät optiselta akselilta sivuun kuljettaessa yhä enemmän ja enemmän sivulle jotta tuota voisi edes jollain tavalla kompensoida. Näin kävi myös Leican M sarjan rungoille.

    Peilijärkkäreissä tuota ei yleisesti ottaen tarvinnut tehdä, mutta tarkempaa tietoa minullakaan ei ole, sillä Canon ja Sony eivät yleensä hirveästi huutele näistä ulkopuolisille. Leican SL-sarjan Vario-Elmarista puuttuu kokonaan valovoiman muutoksen kuvaaja, joka taas on nähtävillä M-sarjan tapauksessa. M-sarjan osalta reunakirkkaus ei erityisemmin nouse vaikka kuristaa aukkoa F/8:n tuntumaan (22 % --> 35 %), peilijärkkäreissä nousee enemmän (esim Sigma 20/1.4 Art ja vielä osuvammin 14/1.8 Art). Efekti johtuu yllämainitusta syystä sekä Leican suunnittelufilosofiasta, mutta efekti toistuu myös Canonin RF15-35:ssa, kuulostaa testeissä tehot tippuvan nurkissa. Siitä nostan edelleen hattua Leicalle, että heidän dokumentaationsa on kuitenkin paras mitä saatavilla on, kattaen useamman apertuurivaihtoehdon sekä useimmiten myös minimitarkennusetäisyydet.

    Seuraava juttu liittyy sekä pikseleiden kokoon että tulokulmiin. Tässä linkissä esitellään jollekin sensorille suunniteltavaa konenäköobjektiiviä. Sivun lopussa on kuvaaja sensorin hyväksyntäkulmista. Tulokulman kasvaessa yli 15 asteen sensorin vaste tippuu 25 % kieppeille. Tämä tarkoittaa sitä, että tuolle sensorille ei juuri kannattaisi F/2.2:sta pienempää objektiiviä tehdä, sillä valo ei kuitenkaan kytkeydy pikseleihin. Emme tiedä mikä on tällä hetkellä uusimpien kameroiden mikrolinssimatriisien kulmavaste, toivottavasti ainakin +/-20 asteen luokkaa, joka vastaa F-lukua 1,4. Milläs perusteella kompensoivien mikrolinssien siirtymät kuva-alueen reunaa kohden alunperin on sitten valittu? Niinpä... ja nyt pitäisi kaikki objektiivit saada toteuttamaan sama siirtymä peilittömillä.

    Peilittömien objektiivien suurimpia kysymyksiä minulla onkin, että miksi edes normaalialueella ei saada mitattua ulos luvattuja asioita? Nykyiset peilittömien objektiivit eivät ole pienempiä, eivätkä ne ole halvempia. RF35/1.8 Canonin tapauksessa on ainoa enemmän siellä päin oleva juttu, joka toisi jotain uutta paremmalla makrolla mukaan, mutta tuon nojalla en kyllä lähde EOS R-juttuihin mukaan. Vertailtaessa vaikkapa Leican SL sarjan APO-Vario-Elmarit-SL 90-280mm F2.8-4.0 objektiiviä vanhempaan Sigman 100-300/4.0 EX DG HSM versioon, huomataan MTF:ien olevan pitkälti samat (300 millin kieppeellä), Sigman tapaus on 300 g kevyempi ja 10 mm lyhyempi, ja Sigma taas ei edes yritä mennä 2.8:iin lyhyessä päässä, koska sen ei olla haluttu menevän sinne. Mitä etua peilittömällä on verrattuna peililliseen versioon? Se ei ole lyhyempi eikä kevyempikään, eikä suorituskykykään MTF:n osalta ole esitettyjen käyrien osalta merkittävästi parempi (tosin Leica taitaa esittää mitatut, Sigma suunnitellut). Purppurareunojen poistuminen korkeiden kontrastimuutosten rajoiltako?

    Mitä pikseleiden määrään tulee, niin henkilökohtaisesti en enää käsitä sitä menoa. Mitä pienempi pikseli, sitä vaikeampi on pienentää mikrolinssimatriisin linssielementin koko sellaiseksi, että edes nykyinen F-luku saadaan kytkettyä pikseliin. Tässä täytyy olla kyse siitä, että pikseleitä on helppo myydä. Ikävä kyllä sillä on myös paljon suunnittelua vaikeuttavia seurauksia. Objektiivien pitäisi olla merkittävästi parempia jotta teoreettinen MTF voitaisiin edes saavuttaa, mutta sen toteutuminen käytännön kuvaustilanteissa onkin sitten isompi kysymysmerkki. Käpistelin hetken omaa 5DIV:tä täydellä resolla, ja parin kuvasession jälkeen tulikin siirtymä mRAWiin. En ole tarvinnut 30 megapikseliä, pärjään hyvin jopa 12:kin. Mutta pienempi kennon kohina ja parempi automaattitarkennus sekä muutama muu parannus taas olivat erittäin tervetulleita - näin vuosia 5DI:llä kuvaamaan tottuneelle. Allekirjoittanut on harkinnut matkakäytössä olleesta 5DI:stä luopumista ja kevyempään EOS R:ään siirtymistä, mutta se ei tapahdu tällä linssivalikoimalla. Matkalinssit ovat edelleen EF-puolella.
     
    Viimeksi muokattu: 26 Toukokuu 2020
  15. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Sulla jäi huomaamatta, että Leica on itseasiassa luvannut tuoda lisää laajakulmapäähän. Jostain syystä se tieto vain täytyy hakea yhteistyökumppanin sivustolta, he eivät laittaneet vielä omille sivuilleen.

    APO-SUPER-SUMMICRON-SL f2/21mm ASPH. (Sales scheduled for 2021)
    APO-SUMMICRON-SL f2/24mm ASPH. (Sales scheduled for 2021)
    APO-SUMMICRON-SL f2/28mm ASPH. (Sales scheduled for 2021)
    L-Mount - Panasonic

    Ja juurikin nuo ovat ne, mitä Leicalla jäi tuomatta aikoinaan Leica R järjestelmään.

    21mm f/4 Super-Angulon-R (Schneider-Kreuznach)
    24mm f/2.8 Elmarit-R (Minolta)
    28mm f/2.8 Elmarit-R II

    Joten lopulta en nurise siitä, ettei Leica R sarjaan tullut aukkosuhteella f/1.4 laajakulmaisia. Vaan kun se ongelma on siinä, kun ei tullut edes aukkosuhteella f/2

    Panasonicilta on tulossa 24mm F1.8 (Sales scheduled)
     
  16. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Vaan eipä tässä ole tarkoitus keskustella vain ja ainoastaan polttovälistä ja aukkosuhteesta. Yhtenä perusteluna vaihtaa peilittömään Canon mainitsi tämän:

    "EOS R lens mount, which enables better image quality"

    Ja tuo parempi kuvanlaatu näkyy nimenomaan siellä laajakulmapäässä esim. tässä vertailussa:

    Sharpness

    Nikon AF-S NIKKOR 20mm f/1.8G ED - 30 P-Mpix
    Carl Zeiss Loxia 2.8/21 - 37 P-Mpix

    Nikon AF-S NIKKOR 20mm f/1.8G ED on Nikon D850 vs Carl Zeiss Loxia 2.8/21 on Sony A7R II

    Aina välillä pelataan niukkaa, välillä rutkaa. Välillä voitetaan niukasti, välillä rutkasti, mutta aina voitetaan. Jos jossain kohtaa ei voitetakaan, päästään vähintään tasapeliin.
     
  17. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Jossain peleissä peili losahtaa kuin rotanloukku, mikä tuo varmasti hitusen tärähdysepäterävyyttä, mutta se on se hinta, jonka monet ovat valmiita maksamaan reaaliaikaisesta kirkkaasta etsinkuvasta.
     
  18. Mikaa

    Mikaa Member

    142
    14
    18
    No eipä tuo kauhean vakuuttavalta näytä, että Leica ei puhu kehitteillä olevista linsseistä mitään, vaan antaa yhteistyökumppaneiden tehdä sen. Katsotaan nyt onko niitä tulossa vai ei. Sama asia raivostuttaa Canonin RF-sarjan kanssa myös, ei mitään tietoa mitä sieltä on tulossa, ja onko luvassa mitään järkevän hintaista ja painoista tavaraa.

    Milläs tavalla se parempi kuvanlaatu näkyy muuten tässä vertailussa, kun otetaan Sigma 20/1.4 Art mukaan? Sigman versio on Zeissiä halvempi, ja se on nähtävästi peilillisessä järkkärissä parempi kuin peilittömän Zeiss. Huomaa muuten myös huomattava hyppy kuvanlaadussa Canonin ja Nikonin välillä samalla linssillä. :D Just näistä syistä DXO:n pisteillä ei ole merkitystä. Heidän suorat mittaustuloksensa ovat sen sijaan käyttökelpoisia.

    DXOMark: Canon 5DIV + S20/1.4 Art vs Nikon D850 + S20/1.4 Art vs Sony A7RII + Zeiss Loxia 21/2.8

    En nyt kyllä oikein ymmärrä että miten voisikaan olla mahdollista, että peilijärkkärin kuvanlaatu onkin parempi kuin peilittömän! Näin vieläpä jokusen satasen halvemmalla ja vähemmän vignetoivalla optiikalla, joka on siis huomattavasti hankalampi suunnitella. Lisäksi jostain kumman syystä Leicalta ei löydy 14/1.8 objektiivejä, tai edes 14/2.8 versioita niistä. Zeissillä on hyllyssä ainakin Distagon 15/2.8, tämä on tosin peilijärkkäreille. Huomautan lisäksi, että Leicalla on ollut aika paljon enemmän aikaa miettiä vastaavia, kuin Nikonilla, Sonyllä tai Canonilla, puhumattakaan Panasonicista. Eipä vaan ole tapahtunut. Ihan kuin (nielaus) Canoninkin ilmaisu "paremmasta optiikasta" saattaisikin sisältää ehtoja!
     
  19. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Kyllä on tulossa. Panasonic ei ole enää vain yhteistyökumppani, vaan "liittolainen".

    The L-Mount Alliance is a partnership between Leica Camera, Sigma and Panasonic, designed to provide photographers with one unified lens mount standard. Developed by Leica Camera, the L-Mount allows photographers to combine lenses and cameras made by any of the three partner companies. A new era of creative freedom has begun.
    L-Mount: The universal lens bayonet for interchangeable lenses

    Siinä on Panasonicilla oma lehmä ojassa. Ei Panasonic voi luvata Leican puolesta jotain, joka perustuu vain epäluotettaviin huhuihin. Se tulisi kostautumaan myöhemmin.

    Tuo Sigman tekeminen saattaa vaikuttaa L-Mount kameroissa jopa voimakkaammin joskus myöhemmin kuin mitä se mutkistaa vertailuja nyt. Sigma on luvannut tuoda lisää pieniä ja edullisia objektiiveja L-Mount kameroille.

    Sigma will release more small lenses like Sigma 45mm f/2.8 DG DN C lens for street photographers, or those who need smaller, stylish, high-quality products.
    Sigma Interview: We Need One or Two More Years to Complete the L-mount System
     
  20. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18