Tulin juuri huomanneeksi, että Canon itseasiassa myöntää, että DSLR oli hankalaa heille. This full-frame mirrorless camera system is built around the pioneering EOS R lens mount, which enables faster focusing speeds, better image quality and brighter lenses. Mirrorless vs DSLR - Camera Comparison - Canon Europe Jos tuo toteuttuu, minua kiinnostaa kyllä. Nopeampi automaattitarkennus on hyvä olla, parempi kuvanlaatu kelpaa aina ja suurempi aukkosuhde. Toisaalta pikkuhiljaa huokaan helpotuksesta, kun DSLR kamerat ja objektiivit jäi hankkimatta. Nyt ei olisi kiva olla sellaisten omistajana.
Miksi ei? Kyllä minulla ainakin on ihan kivaa, vaikka DSLR-kameran omistankin. Tavaraahan se vain on ja siitäkin pääsee eroon, jos jostain syytä omistaminen rupeaa liikaa ahdistamaan.
Toisaalta niin teki myös Leica - SLR tekniikasta luovuttiin, eikä Leica R yltänyt koskaan siihen, mihin M sarja on tähän mennessä päässyt.(aukkosuhteen osalta) Summilux-M 21mm f/1.4 ASPH. vs 21mm f/4 Super-Angulon-R (Schneider-Kreuznach) Summilux-M 24mm f/1.4 ASPH. vs 24mm f/2.8 Elmarit-R (Minolta) Summilux-M 28mm f/1.4 ASPH. vs 28mm f/2.8 Elmarit-R II Summilux-M 35mm f/1.4 ASPH. vs 35mm f/1.4 Summilux-R Noctilux-M 50mm f/0.95 ASPH. vs 50mm f/1.4 Summilux-R II Noctilux-M 75mm f/1.25 ASPH. vs 75mm f/2 Elcan-R ja 80mm f/1.4 Summilux-R Summilux-M 90mm f/1.5 ASPH. vs 90mm f/2 Summicron-R However, in March 2009 Leica announced that it would not pursue the development of the R10 and discontinue the production of its R-series of SLR cameras and lenses altogether. Leica R10 - The R-system flagship that did not materialize
Koska netistä joutuu lukea moista: Hints of a Leica 35mm Noctilux Lens Spill Onto the Web DSLR kameralle ei tule koskaan 35mm objektiivia aukkosuhteella f/0.95
Toisaalta Leica ei suinkaan ole ainoa, joka valmistaa todella suurella aukkosuhteella objektiiveja peilittömiin kameroihin. katsos näitä Voigtländer GmbH objektiiveja 10,5 mm/1:0,95 Nokton MFT 17,5 mm/1:0,95 Nokton MFT 25 mm / 1:0,95 Nokton II MFT 42,5 mm/1:0,95 Nokton MFT 60 mm / 1:0,95 Nokton MFT MFT- Anschluss - Voigtländer kinofilmivastaavuudet: 21 mm/1:1,9 35 mm/1:1,9 50 mm/1:1,9 85 mm/1:1,9 120 mm/1:1,9
No voi voi. Paras jättää moiset lukematta. Tuollako jonkun elämästä muka ilo katoaa? Meikäläisellä ei ”aukkosuhde” ole ihan elämän keskipisteenä, mutta kaipa joillekin tuollakin on merkityksensä.
Tuolla joitain kuvia siitä, mitä näillä voi saada aikaan: Nikon Nikkor Z 58mm f/0.95 S Noct Review - Sample Images | Photography Blog melkoista sotkua
Toisaalta hyvä, että tuli ketju nyt tänne kamerapuolelle, eikä objektiiveihin. Peilitön on hyvä valinta, koska valittuaan peilittömän voi sitten sen jälkeen valita joko sen pimeän zoomobjektiivin tai kiinteäpolttovälisen suurella aukkosuhteella. Vaihtoehtoja on enemmän. Tähän samaan peilittömään myydään/tarjotaan myös objektiivia: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM RF 24-105mm F4-7.1 IS STM - Canon Oy Toisaalta uusi RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objektiivi on tulossa. EOS R -objektiiveihin liittyvä ilmoitus - Canon Oy
Toisaalta jos tulee uutena asiakkaana, tällä hetkellä tuo Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM on pakko ottaa. Kameraa EOS R myydään joko EF-EOS-R -adapterilla tai 24-105 mm -objektiivilla. Kun tullaan uutena, ei sille adapterille tule myöhemminkään käyttöä, joten tuo on pakko valita. Pelkkää runkoa ei näytä löytyvän. 1 999,90 € - Canon EOS R -mikrojärjestelmäkamera + EF-EOS-R -adapteri 2 039,90 € - Canon EOS R -mikrojärjestelmäkamera + 24-105 mm -objektiivi
lainasin Digikuva81 kommenttia ... ---Tuolla joitain kuvia siitä, mitä näillä voi saada aikaan: Nikon Nikkor Z 58mm f/0.95 S Noct Review - Sample Images | Photography Blog melkoista sotkua --- Esimerkkikuvat kertovat hyvin miten linssi toimii 'vaikeissa' olosuhteissa linssin erityispiirteet huomioiden. Valinta ei perustu kuvien kerronnallisuuteen tai taiteellisuuteen. Millaisilla kokemuksilla muuten käyt museoissa ja taidenäyttelyissä? Paljonko näkemissäsi kuvissa löytyy silmätarkennusta, aukkosuhdetta, tai nopeaa kuvausta, vaikka 12 kuvaa/s, joista voi valita arvomaailmaansa sopivan, ilman että kuvatuksi tullut kokee tulleensa luottamuksella kohdelluksi? Tai hyväksyy kuvaan liittyvän arvoristiriidan erilaisen maailman kohtaamisena. Varsinkin kun kuvat usein irroitetaan yhteydestään? Otetaan mukaan maalaukset, joiden synnyssä ei useinkaan tavoitella jotain siivua jonkin hetken prosessinomaisessa tapahtumasarjassa. Nykyvalokuvaus lähenee usein kuvataiteita. Sori jos ilmaisin konstikkaasti. Etsin siis hyväntahtoista tai moniarvoista tulkintaa sallivaa vastausta. Miksei myös kestävää kuvaa/sarjaa. t. manual
Ymmärrän hyvin, jos joku ei arvosta suurella aukolla otettua kuvaa. En kuitenkaan ymmärrä lainkaan, kun puolustetaan vanhaa DSLR tekniikkaa sillä verukkeella, että pienempi aukko on parempi. Jos hetkeksi unohdetaan taiteen tekijät ja harrastelijat ja keskitytään täysin asiakkaan kuuntelemiseen. Valokuvaaja on hankkinut joko Leica M tai Leica R. Kahdenlaisia asiakkaita saapuu valokuvauksen erikoisliikkeeseen. Yksi haluaa yhtä ja toinen toista. DSLR ongelmat selviää, kun asiakas haluaa laajan kuvakulman ja kuvattavan suurella aukkosuhteella. Tässä kohtaa asiakkaalle sitten myydään "ei oota". Vaihtoehdot on joko 21mm f/4 tai 24mm f/2.8, mutta ne eivät asiakkaalle kelpaa. Jos oltaisiin valittu Leica M, voitaisiin tarjota 21mm f/1.4, 24mm f/1.4 ja 28mm f/1.4 ASPH. Leica M ongelmat selviää, kun asiakas haluaa kapean kuvakulman ja kuvattavan suurella aukkosuhteella. Vielä 90 mm polttovälillä Leica M tarjontaa on valtavasti, mutta heti sen jälkeen loppuu kuin seinään. Löytyy kuitenkin 135 mm polttoväli, mutta ei enää suurella aukkosuhteella. APO-Telyt 135mm f/3.4 vs 135mm f/2.8 Elmarit-R II Summilux-M 90mm f/1.5 ASPH. Apo-Summicron-M 90mm f/2 ASPH. Thambar-M 90mm f/2.2 Summarit-M 90mm f/2.4 Macro-Elmar-M 90mm f/4 Jos oltaisiin valittu Leica R, voitaisiin tarjota vielä: 180mm f/2.8 Elmarit-R II 280mm f/2.8 APO-Telyt-R 400mm f/2.8 APO-Telyt-R Nyt jos halutaan pitää kaikki asiakkaat tyytyväisinä, joudutaan hyllyssä pitämään molempia järjestelmiä. Nykyaikana jos valitaan peilitön, saadaan samaan järjestelmään kaikki sieltä kaikkein laajakulmaisimmasta sinne kaikkein tiukimpaan rajaukseen. Edellä mainittu ei aivan vielä toteudu Canon EOS R + RF järjestelmässä, mutta ei myöskään Nikonin Z järjestelmässä. Canonin peilittömässä mahdollisesti tullaan pian näkemään myös kunnollisia laajakulmaisia, mutta kapeilla kuvakulmilla tarjonta loppuu objektiiviin Canon RF 85mm F1.2L USM Nikonin peilittömissä toistaiseksi tilanne näyttää vielä tuotakin huolestuttavammalta. Laajakulmat on valikoimassa, löytyy NIKKOR Z 20mm f/1.8 S, mutta kapeilla kuvakulmilla tarjonta on 1.2 askelta Canonin tarjontaa pienemmällä aukolla NIKKOR Z 85mm f/1.8 S ja siihen loppuu. Toistaiseksi tuo "samaan järjestelmään kaikki" toteutuu kunnolla vasta Micro Four Thirds System kohdalla. Löytyy kaikkea väliltä: LEICA DG SUMMILUX 12mm / F1.4 ASPH. - 24 mm f/2.8 (35 mm:n kinovastaavuus) LEICA DG ELMARIT 200 mm / F2.8 / POWER O.I.S. - 400 mm f/5.6 (35 mm:n kinovastaavuus) Eli aika tarkalleen sama kuin kompaktikamerassa Panasonic LUMIX FZ1000II (25 - 400mm in 35mm equiv. in 3:2), mutta vain sillä erolla, että Micro Four Thirds System objektiivit ovat suuremmalla aukkosuhteella. Sitten siellä DSLR puolella oli laajakulmaisten aukkosuhteen lisäksi myös toinen ongelma: RF objektiivin "better image quality" Objektiivin rakenne (elementtiä/ryhmää) EF 50mm F1.2L USM - 8/6 RF 50mm F1.2L USM - 15/9 Siinä kohtaa, missä DSLR objektiivin aukkosuhde yltääkin samalle tasolle peilittömän objektiivin kanssa, jäädään rakenteen osalta kauas. Yksinkertaisempi rakenne näkyy valitettavasti kuvanlaadussa. Heikompaa kuvanlaatua voi olla vaikea perustella asiakkaalle.
Voisiko tässä olla yksi osoitus siitä, että asiakas todella haluaa suuremman aukon ja laajan kuvakulman. Optical Increase maximum aperture by 1 stop. (with a maximum output aperture of f/0.9). Makes lens 0.71x wider. Canon EF Lens to EFM Mount T Speed Booster ULTRA 0.71x (EOS M) Metabones®
Sitten vielä suuren aukon DSLR objektiivien kuvanlaadusta: Tässä haukuttiin NIKKOR aukon f/1.4 objektiivit verrattuna aukon f/1.8 objektiiveihin. Joku ongelma näissä suuren aukon DSLR objektiiveissa näyttäisi olevan. Sharpness (24mm) and Indicative price (USD) f/1.8G - 30 P-Mpix - 750 f/1.4G - 23 P-Mpix - 2 200 Nikon AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED on Nikon D800E vs Nikon AF-S Nikkor 24mm f/1.4G ED on Nikon D800E Maksat kolminkertaisen summan rahaa, jotta saat näistä sen selvästi huonomman. Sharpness (28mm) ja hinta € f/1.8G - 28 P-Mpix - 799,00 € f/1.4G testi puuttuu 2 199,00 € Nikon AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G - DxOMark Maksat kolminkertaisen summan rahaa, mutta saatko tässäkään varmasti rahalle vastinetta? Sharpness (35mm) and Indicative price (USD) f/1.8G - 27 P-Mpix - 600 f/1.4G - 22 P-Mpix - 1 797 Nikon AF-S NIKKOR 35mm f/1.8G ED on Nikon D800E vs Nikon AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G on Nikon D800E Maksat kolminkertaisen summan rahaa, jotta saat näistä sen selvästi huonomman.
Canon on kyllä hienosti onnistunut RF objektiivien kanssa. Canon EF 50mm f/1.8 STM ei ole millään kuvanlaadun mittarilla se paras Canonin 50 mm polttovälin kiinteäpolttovälinen objektiivi. Canon RF 50mm f/1.2L USM on Canon EOS R vs Canon EF 50mm f/1.8 STM on Canon EOS 5D Mark IV vs Canon EF 50mm f/1.4 USM on Canon EOS 5D Mark IV