Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Canon myöntää DSLR kameran ongelmat.

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana digikuva81, 23 Toukokuu 2020 klo 20:17.

  1. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
    Tulin juuri huomanneeksi, että Canon itseasiassa myöntää, että DSLR oli hankalaa heille.

    This full-frame mirrorless camera system is built around the pioneering EOS R lens mount, which enables faster focusing speeds, better image quality and brighter lenses.
    Mirrorless vs DSLR - Camera Comparison - Canon Europe

    Jos tuo toteuttuu, minua kiinnostaa kyllä. Nopeampi automaattitarkennus on hyvä olla, parempi kuvanlaatu kelpaa aina ja suurempi aukkosuhde.

    Toisaalta pikkuhiljaa huokaan helpotuksesta, kun DSLR kamerat ja objektiivit jäi hankkimatta. Nyt ei olisi kiva olla sellaisten omistajana.
     
  2. Jari_S

    Jari_S Active Member

    390
    76
    28
    Miksi ei? Kyllä minulla ainakin on ihan kivaa, vaikka DSLR-kameran omistankin. Tavaraahan se vain on ja siitäkin pääsee eroon, jos jostain syytä omistaminen rupeaa liikaa ahdistamaan.
     
    paraneva ja Est tykkäävät tästä.
  3. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
    Toisaalta niin teki myös Leica - SLR tekniikasta luovuttiin, eikä Leica R yltänyt koskaan siihen, mihin M sarja on tähän mennessä päässyt.(aukkosuhteen osalta)

    Summilux-M 21mm f/1.4 ASPH. vs 21mm f/4 Super-Angulon-R (Schneider-Kreuznach)
    Summilux-M 24mm f/1.4 ASPH. vs 24mm f/2.8 Elmarit-R (Minolta)
    Summilux-M 28mm f/1.4 ASPH. vs 28mm f/2.8 Elmarit-R II
    Summilux-M 35mm f/1.4 ASPH. vs 35mm f/1.4 Summilux-R
    Noctilux-M 50mm f/0.95 ASPH. vs 50mm f/1.4 Summilux-R II
    Noctilux-M 75mm f/1.25 ASPH. vs 75mm f/2 Elcan-R ja 80mm f/1.4 Summilux-R
    Summilux-M 90mm f/1.5 ASPH. vs 90mm f/2 Summicron-R

    However, in March 2009 Leica announced that it would not pursue the development of the R10 and discontinue the production of its R-series of SLR cameras and lenses altogether.
    Leica R10 - The R-system flagship that did not materialize
     
  4. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
    Koska netistä joutuu lukea moista: Hints of a Leica 35mm Noctilux Lens Spill Onto the Web

    DSLR kameralle ei tule koskaan 35mm objektiivia aukkosuhteella f/0.95
     
  5. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
    Toisaalta Leica ei suinkaan ole ainoa, joka valmistaa todella suurella aukkosuhteella objektiiveja peilittömiin kameroihin.

    katsos näitä Voigtländer GmbH objektiiveja

    10,5 mm/1:0,95 Nokton MFT
    17,5 mm/1:0,95 Nokton MFT
    25 mm / 1:0,95 Nokton II MFT
    42,5 mm/1:0,95 Nokton MFT
    60 mm / 1:0,95 Nokton MFT

    MFT- Anschluss - Voigtländer

    kinofilmivastaavuudet:

    21 mm/1:1,9
    35 mm/1:1,9
    50 mm/1:1,9
    85 mm/1:1,9
    120 mm/1:1,9
     
  6. Jari_S

    Jari_S Active Member

    390
    76
    28
    No voi voi. Paras jättää moiset lukematta.

    Tuollako jonkun elämästä muka ilo katoaa? Meikäläisellä ei ”aukkosuhde” ole ihan elämän keskipisteenä, mutta kaipa joillekin tuollakin on merkityksensä.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    21 523
    426
    83
  8. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
    Kyllä sillä on merkitystä. Minä olen saanut tarpeekseni pienistä aukoista.
     
  9. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
  10. Jari_S

    Jari_S Active Member

    390
    76
    28
    Kyllä minusta pienempi aukko on miellyttävämpi kuin iso, mutta mieltymyksiä on monia.
     
  11. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
    Toisaalta hyvä, että tuli ketju nyt tänne kamerapuolelle, eikä objektiiveihin. Peilitön on hyvä valinta, koska valittuaan peilittömän voi sitten sen jälkeen valita joko sen pimeän zoomobjektiivin tai kiinteäpolttovälisen suurella aukkosuhteella. Vaihtoehtoja on enemmän. Tähän samaan peilittömään myydään/tarjotaan myös objektiivia:

    Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
    RF 24-105mm F4-7.1 IS STM - Canon Oy

    Toisaalta uusi RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objektiivi on tulossa.
    EOS R -objektiiveihin liittyvä ilmoitus - Canon Oy
     
  12. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
    Toisaalta jos tulee uutena asiakkaana, tällä hetkellä tuo Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM on pakko ottaa.

    Kameraa EOS R myydään joko EF-EOS-R -adapterilla tai 24-105 mm -objektiivilla. Kun tullaan uutena, ei sille adapterille tule myöhemminkään käyttöä, joten tuo on pakko valita. Pelkkää runkoa ei näytä löytyvän.

    1 999,90 € - Canon EOS R -mikrojärjestelmäkamera + EF-EOS-R -adapteri
    2 039,90 € - Canon EOS R -mikrojärjestelmäkamera + 24-105 mm -objektiivi
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    21 523
    426
    83
    Joo mutta eihän Canonissa ole järkeä. Ei Nikonissakaan. Käyttäjiä on toki moneen junaan.
     
  14. AIM

    AIM Member

    121
    13
    18
    Mielestäni se perinteinen aukko, suhteessani on parempi.
     
    Matero tykkää tästä.
  15. Jari_S

    Jari_S Active Member

    390
    76
    28
    Se perinteinen aukko suhteessa toki tuo iloa elämään ja mitä pienempi se aukko on, sen parempi…
     
    AIM ja Matero tykkäävät tästä.
  16. mlphotic

    mlphotic Well-Known Member

    5 593
    1 591
    113
    Kun on jonkin aikaa jo kuvannut, niin huomio on että Canonilla kuvaavat enemmän harrastajat, Nikonilla tekijämiehet ja Leicalla monet joilla ei oikein olis siihen varaakaan. Mutta aukon perään ne on kovin kaikki.
     
    Matero ja Jari_S tykkäävät tästä.
  17. Manual

    Manual Active Member

    903
    30
    28
    lainasin Digikuva81 kommenttia ...
    ---Tuolla joitain kuvia siitä, mitä näillä voi saada aikaan: Nikon Nikkor Z 58mm f/0.95 S Noct Review - Sample Images | Photography Blog
    melkoista sotkua ---

    Esimerkkikuvat kertovat hyvin miten linssi toimii 'vaikeissa' olosuhteissa linssin erityispiirteet huomioiden. Valinta ei perustu kuvien kerronnallisuuteen tai taiteellisuuteen.

    Millaisilla kokemuksilla muuten käyt museoissa ja taidenäyttelyissä?
    Paljonko näkemissäsi kuvissa löytyy silmätarkennusta, aukkosuhdetta, tai nopeaa kuvausta, vaikka 12 kuvaa/s, joista voi valita arvomaailmaansa sopivan, ilman että kuvatuksi tullut kokee tulleensa luottamuksella kohdelluksi? Tai hyväksyy kuvaan liittyvän arvoristiriidan erilaisen maailman kohtaamisena. Varsinkin kun kuvat usein irroitetaan yhteydestään?
    Otetaan mukaan maalaukset, joiden synnyssä ei useinkaan tavoitella jotain siivua jonkin hetken prosessinomaisessa tapahtumasarjassa. Nykyvalokuvaus lähenee usein kuvataiteita.
    Sori jos ilmaisin konstikkaasti. Etsin siis hyväntahtoista tai moniarvoista tulkintaa sallivaa vastausta. Miksei myös kestävää kuvaa/sarjaa. t. manual
     
    mlphotic tykkää tästä.
  18. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
    Ymmärrän hyvin, jos joku ei arvosta suurella aukolla otettua kuvaa.

    En kuitenkaan ymmärrä lainkaan, kun puolustetaan vanhaa DSLR tekniikkaa sillä verukkeella, että pienempi aukko on parempi.

    Jos hetkeksi unohdetaan taiteen tekijät ja harrastelijat ja keskitytään täysin asiakkaan kuuntelemiseen. Valokuvaaja on hankkinut joko Leica M tai Leica R. Kahdenlaisia asiakkaita saapuu valokuvauksen erikoisliikkeeseen. Yksi haluaa yhtä ja toinen toista.

    DSLR ongelmat selviää, kun asiakas haluaa laajan kuvakulman ja kuvattavan suurella aukkosuhteella. Tässä kohtaa asiakkaalle sitten myydään "ei oota". Vaihtoehdot on joko 21mm f/4 tai 24mm f/2.8, mutta ne eivät asiakkaalle kelpaa. Jos oltaisiin valittu Leica M, voitaisiin tarjota 21mm f/1.4, 24mm f/1.4 ja 28mm f/1.4 ASPH.

    Leica M ongelmat selviää, kun asiakas haluaa kapean kuvakulman ja kuvattavan suurella aukkosuhteella. Vielä 90 mm polttovälillä Leica M tarjontaa on valtavasti, mutta heti sen jälkeen loppuu kuin seinään. Löytyy kuitenkin 135 mm polttoväli, mutta ei enää suurella aukkosuhteella.

    APO-Telyt 135mm f/3.4 vs 135mm f/2.8 Elmarit-R II

    Summilux-M 90mm f/1.5 ASPH.
    Apo-Summicron-M 90mm f/2 ASPH.
    Thambar-M 90mm f/2.2
    Summarit-M 90mm f/2.4
    Macro-Elmar-M 90mm f/4

    Jos oltaisiin valittu Leica R, voitaisiin tarjota vielä:

    180mm f/2.8 Elmarit-R II
    280mm f/2.8 APO-Telyt-R
    400mm f/2.8 APO-Telyt-R

    Nyt jos halutaan pitää kaikki asiakkaat tyytyväisinä, joudutaan hyllyssä pitämään molempia järjestelmiä. Nykyaikana jos valitaan peilitön, saadaan samaan järjestelmään kaikki sieltä kaikkein laajakulmaisimmasta sinne kaikkein tiukimpaan rajaukseen.

    Edellä mainittu ei aivan vielä toteudu Canon EOS R + RF järjestelmässä, mutta ei myöskään Nikonin Z järjestelmässä.

    Canonin peilittömässä mahdollisesti tullaan pian näkemään myös kunnollisia laajakulmaisia, mutta kapeilla kuvakulmilla tarjonta loppuu objektiiviin Canon RF 85mm F1.2L USM

    Nikonin peilittömissä toistaiseksi tilanne näyttää vielä tuotakin huolestuttavammalta. Laajakulmat on valikoimassa, löytyy NIKKOR Z 20mm f/1.8 S, mutta kapeilla kuvakulmilla tarjonta on 1.2 askelta Canonin tarjontaa pienemmällä aukolla NIKKOR Z 85mm f/1.8 S ja siihen loppuu.

    Toistaiseksi tuo "samaan järjestelmään kaikki" toteutuu kunnolla vasta Micro Four Thirds System kohdalla. Löytyy kaikkea väliltä:

    LEICA DG SUMMILUX 12mm / F1.4 ASPH. - 24 mm f/2.8 (35 mm:n kinovastaavuus)
    LEICA DG ELMARIT 200 mm / F2.8 / POWER O.I.S. - 400 mm f/5.6 (35 mm:n kinovastaavuus)

    Eli aika tarkalleen sama kuin kompaktikamerassa Panasonic LUMIX FZ1000II (25 - 400mm in 35mm equiv. in 3:2), mutta vain sillä erolla, että Micro Four Thirds System objektiivit ovat suuremmalla aukkosuhteella.

    Sitten siellä DSLR puolella oli laajakulmaisten aukkosuhteen lisäksi myös toinen ongelma: RF objektiivin "better image quality"

    Objektiivin rakenne (elementtiä/ryhmää)

    EF 50mm F1.2L USM - 8/6
    RF 50mm F1.2L USM - 15/9

    Siinä kohtaa, missä DSLR objektiivin aukkosuhde yltääkin samalle tasolle peilittömän objektiivin kanssa, jäädään rakenteen osalta kauas. Yksinkertaisempi rakenne näkyy valitettavasti kuvanlaadussa. Heikompaa kuvanlaatua voi olla vaikea perustella asiakkaalle.
     
  19. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
    Voisiko tässä olla yksi osoitus siitä, että asiakas todella haluaa suuremman aukon ja laajan kuvakulman.

    Optical

    Increase maximum aperture by 1 stop. (with a maximum output aperture of f/0.9).
    Makes lens 0.71x wider.

    Canon EF Lens to EFM Mount T Speed Booster ULTRA 0.71x (EOS M)
    Metabones®
     
  20. digikuva81

    digikuva81 Member

    365
    9
    18
    Sitten vielä suuren aukon DSLR objektiivien kuvanlaadusta:



    Tässä haukuttiin NIKKOR aukon f/1.4 objektiivit verrattuna aukon f/1.8 objektiiveihin. Joku ongelma näissä suuren aukon DSLR objektiiveissa näyttäisi olevan.


    Sharpness (24mm) and Indicative price (USD)

    f/1.8G - 30 P-Mpix - 750
    f/1.4G - 23 P-Mpix - 2 200

    Nikon AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED on Nikon D800E vs Nikon AF-S Nikkor 24mm f/1.4G ED on Nikon D800E

    Maksat kolminkertaisen summan rahaa, jotta saat näistä sen selvästi huonomman.


    Sharpness (28mm) ja hinta €

    f/1.8G - 28 P-Mpix - 799,00 €
    f/1.4G testi puuttuu 2 199,00 €

    Nikon AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G - DxOMark

    Maksat kolminkertaisen summan rahaa, mutta saatko tässäkään varmasti rahalle vastinetta?


    Sharpness (35mm) and Indicative price (USD)

    f/1.8G - 27 P-Mpix - 600
    f/1.4G - 22 P-Mpix - 1 797

    Nikon AF-S NIKKOR 35mm f/1.8G ED on Nikon D800E vs Nikon AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G on Nikon D800E

    Maksat kolminkertaisen summan rahaa, jotta saat näistä sen selvästi huonomman.