Moi! Minulla on E-M1mk2 ja olen kokeillut siinä nyt kahta eri 25mm f/1.2 linssiä, ja molemmissa sama ongelma. Huomasin nimittäin sellaisen, ettei AF Limiter (menu A1) eikä Preset MF distance (menu A3) toimi lainkaan oikein tämän linssin kanssa. Jos vaikka asetan tarkennusetäisyydeksi 10 metriä, niin linssi tarkentaa suunnilleen kahden tai kolmen metrin päähän ja siinä se. Muiden linssien kanssa ei ole vastaavaa ongelmaa vaan etäisyydet menevät oikein. Nyt jos joku omistaa tämän saman yhdistelmän, kokeilkaapa onko siinä sama ongelma. Laittakaa vaikka AF-limiteriin asetus 4-10 metriä ja katsokaa miten käy. Minulla tuo tarkentaa silloin suunnilleen 0.5-3 metrin välillä. Eikä kyse on mistään metrit/jalat-asetuksesta, kun muut linssit tosiaan noudattaa ihan kiltisti 4-10 metrin asetusta. Alkuun epäilin että vika olisi rungossa, mutta tosiaan kaksi eri linssiä tekee samaa. Firmis on uusin ja olen yrittänyt nollata kaikki asetuksetkin, mutta vika vain pysyi.
Päivitystä: soitin Olympuksen asiakaspalveluun (se on maksuton!) ja on kuulemma mahdollista, että molemmissa kokeilemissani linssissä on vikaa. He tulevat noutamaan linssin kotiovelta ja tarkastavat ja korjaavat sen veloituksetta. Korjauskeikka kestää noin 2 viikkoa. Mikäli vikaa ei löydy, sitten tulevat erikseen hakemaan myös kameran rungon tarkastettavaksi. Hyvää palvelua, täytyy sanoa!
Pelaako aukon esivalinta + iso auto sinun setilläsi hyvin? Paritin 25 1.2 e-m1 mk1 kanssa ja mielestäni kamera arpoo ainakin sisätilassa valotusajat huonommin kuin muiden obiskojen kanssa. Se ikään kuin minimoi isoherkkyyden, jolloin valoitusajat venyy turhan pitkiksi mun makuun Tyyliin 1/20 s ja iso 200.
Eikö kamerasta löydy auto-ISOn säätöjä monipuolisesti? Nikonissani valittavana on herkkyys (auto-isolla se on samalla alin herkkyys). Sitten valittavissa on myös pisin suljinaika tietyksi ajaksi tai automaattinen asetus sille, mikä on edelleen säädettävissä lyhemmäksi tai pitemmäksi. (Tämä automaatti toimii polttovälin mukaan.) Lisäksi on valittavissa vielä suurin herkkyys johon auto-ISO saa nostaa herkkyyden.
Joo, tuota ei tosiaan moni Nikonistikaan tiedä, että se automaattisesti polttovälin mukaan säätyvä asetus on vielä erikseen säädettävissä "aukon" tai kaksi kumpaan tahansa suuntaan. Hieno ominaisuus.
Kiitti vinkistä. Tähän saakka olen osannut säätää vain max- ja default-arvoja iso autolle. Täytyy tutkia, jos auto valoitusajalle saisi max arvon asetettua. Nyt ratkaisin ongelman (väliaikaisesti) asettamalla aukon ja ajan itse manuaalisesti ja jättämällä pelkän ison autoksi. Jatketaan harjoituksia..
Vilkaisin hakua e-m1 mk1 auto ISO. Aika hämmentävää. Ehkä siinä on jotain fiksuja mahdollisuuksia? Oliko tossa vastauksessa #3 sittenkin jotain: Help - auto ISO - Olympus UK E-System User Group
Ei, kyllä sen kanssa Auto-ISO toimii ihan moitteettomasti. Tässä on nyt pari vaihtoehtoa mitkä pitäisi katsoa kuntoon. Ensinnäkin varmista että Auto-ISO on tosiaan päällä. Jos sulla on ISO 200 valittuna niin sitten se toki tarjoaa sellaista suljinaikaa kuin valotusmittari näyttää. Jos Auto-ISO on päällä, tarkasta asetukset valikosta E1, sieltä Auto ISO settings --> High ISO limit sekä Lowest shutter speed. Mulla highest ISO on 3200 ja shutter speed limit 1/60. Näillä asetuksilla kamera pitää jääräpäisesti kiinni tuosta ISO-ylärajasta 3200, eli sen yli ei koskaan mennä. Mutta hitain suljinnopeusraja sen sijaan on enemmänkin toivomus. Eli jos kuvasta tulisi alivalotettu ISO 3200 ja 1/60, niin se kyllä silti tiputtaa sitä suljinnopeutta tarvittaessa. Niin, ja sitten toki pitää tarkistaa että sulla on Auto-ISO saatavilla siinä valotusmoodissa missä satutkin olemaan. Defaulttina se taitaa olla PAS, eli jos haluat sen käyttöön PASM niin sitäkin varten on asetus valikossa E1.
Nyt vasta huomasin että sulla onkin mk1 käytössä. Siinäpä Auto-ISO on aika pöljästi toteutettu. Hitain suljinnopeus määräytyy eri valikosta kuin luulisi. Löytyy valikosta F, sieltä kohta Slow Limit. Tämä on siis salamasynkan valikko, mutta tämän asetuksen mukaan määräytyy myös Auto-ISO:n suljinnopeuden alaraja. Mk1:ssä on sitten vielä semmonen mutka matkassa, että sähköisen sulkimen kanssa kamera ei noudata tuota Slow Limit -rajaa, koska salamasynkka e-sulkimen kanssa on vain 1/13. Tutkimattomia ovat Olympuksen kamerainsinöörien tiet!
Moi, kiitoksia avusta. Mutta eikö mk 1 valikko f käsittele vain salaman kanssa kuvausta? Ongelma ilmeni meinaan ilman salamaa, sohvan nurkassa köllöttelevää koiraa kuvatessa. Tänään aamukävelyllä otetuissa kuvissa ongelma ei kuitenkaan ilmentynyt. Kuvailin kävelyllä maisemaa, kasveja ja luonnon hajuja ihmettelevää koiraa.
Niinhän sitä luulisi että koskee vain salamakuvausta, mutta se Slow Limit on myös Auto-ISO:n asetus. Usko pois, olen kuvannut sillä kameralla kohta viisi vuotta.
Alkuperäiseen aiheeseen päivitys. Obiska tuli takaisin korjattuna, nyt näyttäisi pelaavan moitteetta. Maksuton korjaus, kuriiri haki ja palautti kotiovelle. Täytyy vielä muutama päivä testailla että alkaa luottamaan siihen että etäisyydet pitää kutinsa.
Hyvä kun tuli kuntoon! Tuleeko mieleen mitään tilannetta, missä jotain samasta viasta seuraavaa ongelmaa voisi ilmetä mk1 kanssa? En hommaa mk2 ainakaan ennen tämän rungon lahoamista.. Kuinka vanha yksilö sinun obiskasi olikaan?
AF limiter löytyy toistaiseksi vain E-M1mk2, eli Mk1 kanssa tai muiden m4/3 runkojen kanssa tämä vika ei edes voisi paljastua. Obiska on 2016 lopulta. Mk1 lahoaminen voi muuten kestää yllättävän kauan. Ainoat tietämäni tyyppiviat Olympus korjaa veloituksetta. Eli hihnalenkin irtoaminen, säätörullien kontaktiviat ja joissakin yksilöissä ilmenneet suljinviat.
Nyt olen testaillut viikon verran ja kyllä se obiska on kunnossa, eli tottelee etäisyyksiä samalla tapaa kuin muutkin kakkulat. Tein myös testejä ihan mittaamalla etäisyydet rullamitalla kohteeseen ja vertasin AF limiterin asetuksiin sekä kakkuloiden omaan etäisyysasteikkoon. Kävi ilmi että mekaaninen etäisyysasteikko pitää kutinsa, mutta rungosta ohjelmoidut AF limiterin etäisyydet ovat summittaisia. Eli jos asetus on vaikka 10 metriä niin kamera tarkentaa noin 8 metriin. Tästä onkin ohjekirjassa huomautus, että "the distance is approximate and not exact". Olen kyllä hieman yllättynyt ettei tätä ole saatu kalibroitua tehtaalla tuon paremmin. Kuitenkin on niin, että jokaisella omistamallani lasilla tarkennus osuu nyt samalle etäisyydelle, eli jotenkin näyttäisi siltä että tuo olisi kalibroitavissa. Asian kanssa voi toki elää kun tiedän että kamera heittää 20% lyhyempää matkaa, mutta soisihan tuon olevan vähän täsmällisempi.