Yritän tässä opetella täytesalaman käyttöä ulkona tapahtuvaa ihmisten kuvaamista varten. Kalusto on Nikon FE+af micro nikkor 105/2.8d + Minolta 32 Auto. Oletan ymmärtäväni manuaalisen salaman asetukset eli rungosta 1/125sek aika, salaman säätöpyöristä oikea ASA herkkyys, objektiivista tarkentamisen jälkeen etäisyys jonka mukaan valitaan aukko. Salama tulee kokolailla oikean tehoisena(kun salaman pää on 90 asteen kulmassa), mutta suorana salamana päin pläsiä. Salamassa on kääntyvä pää, joka lukittuu 4 eri asentoon(merkinnät tele ja wide). Pitäisikö 105mm kanssa käyttää tuota teleasentoa ja jos niin pitäisikö tämä huomioida jotenkin kompensoimalla käytettävää aukkoa? Kaikki vinkit ko. salaman käytössä täytesalamana ovat tervetulleita. Olen täysi vasta-alkaja salamakuvauksessa.
Jos valotusmittarisi näyttää esim. 1/125 s ja aukoksi vaikkapa 8, on sinun käytettävä salaman tehona mielummin 5.6 tai hieman vähemmän. Kyseessähän on siis "täytesalama" - eikö totta? Jos käytät salaman automatiikkaa, onnistuu muutos narraamalla itse salamalle, että käytät muka herkempää filmiä, jolloin salama annostelee pienitehoisemman välkyn. Jos taas haluat vain aavistuksen täytettä varjon puolelle ja silmiin pienen tuikun, vähennä kaksi aukkoa siitä, mitä vallitsevan valon aukkoarvo on.
Tuo on automaattisalama, joten sitäkin voisi koittaa, eikä silloin tarvitse laskeskella metrejä. Tällöin salaman tehoa voi vähentää valehtelemalla sille että käytät herkempää filmiä kuin käytätkään. Niin juu ja voi kamerassa käyttää hitaanpaakin aikaa kuin synkka-aika -se on vain nopein jota voi käyttää..
Täytesalama vaatii verhosulkimen kanssa tehokkaanpuoleisen salamavaalolaitteen ja silti jää kiusaksi pitkän valotusajan pulmat. Vähintäänkin 1/500 s:iin yltävän keskussulkimen kanssa kädet ovat vapaammat, yleensä. Ja noita keskussuljinkameroita saa melkein ilmaiseksi: Canonetit, Yashica Lynxit, Contaflexit, TLR:t, ym. T. Kerkko.
Kiitoksia tähänastisista. Miten tuon salaman automatiikka toimii, ko runko ja salamahan ei käsittäkseni kommunikoi keskenään muutoin kun siten että runko antaa laukaisukäskyn. Eli etäisyystieto ainakin pitäisi saada jotenkin käsin asettaen salamalle vai mittaako salama sen itse? Olen opettelemassa nimen omaan tämän kaluston käyttöä, helpompiakin ratkaisuja salamakuvaukseen varmasti on mutta haluaisin ymmärtää perusteet. Kokeileminen suurilla kuvamäärillä on tänä päivänä dialle kuvattaessa kallista...
Salama mittaa itse. Salamassa on kenno, joka lopettaa välähdyksen, kun siihen on heijastunut takaisin keskiharmaan verran valoa. Tämä kannattaa huomioida, kun salamaa säätää. Kalleuskin on suhteellista. Laskeskelin, että kehitetylle laakadialle tulee hintaa 5-6€/kpl No kukin taaplaa tyylillään, mutta en pidä muutaman rullallisen harkittua harjoituskäyttöä mitenkään huonona investointina varsinkin, kun se kasvaa korkoa välittömästi parantamalla oikeassa kuvaustilanteessa onnistumisprosenttia.