Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canon järkkärin kuvissa samat tahrapilkut vaikka vaihdan objektiivia, mitä teen?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana t.sammakko, 22 Huhtikuu 2016.

    Olen sen verran tekniikkatietämätön etten osaa varmaankaan puhua asioista oikeilla termeillä, mutta oletan että se kuvaushetkellä kääntyvä juttu kameran sisällä on tämä paljon puhuttu peili. Luulen että kamerani peilissä on jotain köhnää, mutten tiedä miten tässä tilanteessa tulisi toimia. Objektiivien päitä olen putsannut mikrokuituliinalla, mutta pilkut ovat ja pysyvät. Kameran sisään en ole uskaltanut ronkkia. Peiliä olen yrittänyt puhdistaa ainoastaan paineilmalla tölkistä, valitettavasti tuloksetta, joten jostain muusta kuin ihan vaan pölystä lie kysymys. Oletan että roskat/lika ovat peilissä eikä objektiiveissa, koska pilkut ilmaantuvat vaikka vaihdan objektiivia.

    Onko kameraliikkeillä jotain puhdistuspalvelua?

    Kamera on alle vuoden minulla ollut, eli takuu vielä voimassa, mutta oletan että pilkut johtuvat liasta, eivät viasta. Sikäli outoa että minulla oli vastaava kamera lainassa samanlaisessa käytössä 2 vuotta eikä se koskaan roskaantunut ja nyt tuohon ilmeentyi samanlaisessa käytössä ja samanlaisella "hoidolla" jotain mähnää.
     
  1. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Canon järkkärin kuvissa samat tahrapilkut vaikka vaihdan objektiivia, mitä teen?

    Vaikuttaa roskilta kennolla. Sen voi puhdistaa itse tai viedä osaavaan liikkeeseen puhdistettavaksi. Tältäkin foorumilta löytyy etsimällä ohjeita miten sen voi tehdä.

    Peilin roskista ei ole kyse.
     
  2. Vs: Canon järkkärin kuvissa samat tahrapilkut vaikka vaihdan objektiivia, mitä teen?

    Vaikka kuviin tulisikin valo peilin kautta, sinä oleva töhnä ei näkyisi. Mutta onneksi peili kääntyy pois tietä kuvanottoa ennen, muuten kuvaa ei olisi, koska peili kääntää valon kennon edestä kohti prismaa...eli olisi kuvaoton edessä ja esteenä. Se töhnä on siis kennolla, mitä myöskään ei kannata paineilmalla puhallella, kuten ei peiliäkään.