Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Canon G12 vai Fuji X10

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Juke.K, 17 Syyskuu 2012.

  1. Luomaa

    Luomaa Member

    113
    0
    16
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Joulukuusta asti olen nyt käyttänyt tuota Fujin X10 kameraa ja omaan käyttööni se on ollut oikein passeli. Muutamia jippoja kamera kuitenkin pitää sisällään, joten ihan varauksetta en sitä suositelisi.

    Ensimmäisenä ja ehkä suurimpana vikana tai ominaisuutena on RAW-kuvat, joita ei tällä hetkellä mielestäni voi käsitellä millään ohjelmalla niin teräviksi ja sävykkäiksi kuin kameran tekemät JPG-tiedostot. Edes Lightroom ei ainakaan vielä osaa käsitellä Fujin EXR-kennon kuvia yhtä hyvin kuin kameran oma prosessori.
    Oma ratkaisuni on kuvata RAW+JPG asetuksella, ja jos joku kuva kaipaa korjaamista jälkikäteen niin käsittelen raakakuvan uudelleen kamerassa. Kameran konvertterissa on kaikki tarvittavat perussäädöt ja se on erittäin nopea.

    Toinen jippo ovat ne orbit eli valopallot joita ilmaantuu kirkkaiden valopisteiden ympärille. Oman kennoni vaihdatin takuuhuollossa ilmaiseksi ja se korjasi ongelman täysin. Vaihdosta on tietysti vaivaa ja huoltoon menee kolme viikkoa.

    Hyvää on kuitenkin mielestäni enemmän kuin huonoa ja kameraa on ilo käsitellä. Manuaalisesti toimiva zoomi on luksusta sähkävipuihin verrattuna ja valotuksenkorjailuille ja muille säädöille on omat hanikat sormien ulottuvilla. Kuvaustuntuma on "järkkärimäinen". Etsin on kirkas, joskaan ei näytä koko kuva-alaa eikä mitään kuvaustietoja, kuten järkkärissä on tottunut. Kuvanlaatu on hyvä ja EXR-kenno tuo vaaleisiin sävyihin sopivasti lisää yksityiskohtia.
     
  2. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Sehän on loistava kamera! Tekee paremmat kuvat kuin paraskaan RAW-kääntäjä, jolloin ei tarvitse käyttää mitään tietokoneohjelmia - voi vain kuvata.

    Voisi äkkiseltään kuvitella, että Fuji myy nykyään tältä osin kunnollisia tavaroita, joissa on jo tehtaalla asennettu toimiva kenno...

    Et ole oikeastaan keksinyt mitään huonoa, mikä on hyvä.
     
  3. Luomaa

    Luomaa Member

    113
    0
    16
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Uusiin tehtaalta lähteviin toki varmaan laitetaankin uusi kenno, mutta liikkeessä tai tilatessa ei voi tietää onko kenno uusi vai vanha, ellei pääse kokeilemaan kameraa.
    Ostaisin silti uudestaan, koska kyseessä on huippu laite.
     
  4. Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    mitenkä kameroissa onnistuu radiolla salaman laukaisu 1/1000 tai 1/2000.
    PowerShotG7 ainakin toimi.
     
  5. Lastu

    Lastu

    595
    0
    0
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Seataan samaan ketjuun. Miten Fujin kuvanlaatu suuremmilla ISOilla, esim. 800-3200?
     
  6. V-M

    V-M Member

    123
    0
    16
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    EXR-modella(M-koossa) itse pidän rajana ISO1600, normi L-kuvakoossa rajana käytän ISO800. Varsinkin jos kuvaa keinovalossa sisätiloissa.
    Luonnon valossa ulkona saattaapi jossain tarkoituksessa pykälää isommat ISOt toimia. 
     
  7. Lastu

    Lastu

    595
    0
    0
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Kiitos vastauksesta.
     
  8. Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Rajasta näkyy saavan nyt tuota G12 "Simo vaatehuoneelta hei" -hintaan 399,-
     
  9. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Mää taisin kirjottaa väärin. Tarkootin G15. Mutta mulla on nyt toi G1X joten mä olen pokkari kylläinen. Ai niin eikös G1X jonku Eisa palkinnon saannut? (tänään tuli tuohon komea ruskea nahkakotelo, vois kuvan ottaa)

    EDIT: Lisäsin kuvan.
     
  10. Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Eisan arvonimet on yhtä arvokkaista kuin Gigantin myyjän kehutkin. Kumpikin voi siis olla oikeassa.
     
  11. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Sä olet Gigantin miehiä. Mä tiesin tän.
     
  12. tarsa

    tarsa Member

    78
    0
    6
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Nikonin P7100 on ihan käypä kamera. Paljon Fn-nappeja ja kaksi säätörullaa,monivalintanäppäin jossa ISO ja WB napit kätevästi, valotuksen säätörulla kans päällä.. Eli oikein näppärät napit,mutta koko on tietty vähän isohko.

    Itsekki olen tuota Fujin X-sarjaa himoinnu,kaikkia malleja oikeastaan.. Näyttää mallikuvissa oikein hyvältä!
    Siitä ei tosin ole kokemusta.

    Olympuksen XZ-1 on erittäin hyvä kamera! Tykkään tosi paljon käytettävyydestä,tosin ilmeisesti hieman ollu ongelmia siinä langattoman salaman käytössä FL-300R salamin kanssa?

    Sonyn RX100 odotin tosi paljon,mutta petyin ko sain kokeiluun,eikä siihenkään etsintä saa. Monet kehuu,paljonki,mutta itse en henk.koht siitä pitänyt. Vaikka onhan se parempi mitä tuolta vaimon laukusta löytyvä HX9V.

    Canonin G1X on kuulema hyvä,itse en sitä ole vielä löytäny. Kömpelö,lähin tarkennus on kilometrin päässä ja muutenki.. Plääh.. Toiset voi tykätä?

    Eräs ruotsalainen nettikauppa on hinnoitellu Panasonicin GF3:n oikein maukkaasti. Runko 115€! ja pannukakun kans oikein näppärään yhteishintaan.. Kait siihenki jonku etsimen saa?

    Myös NEX-3 + 16mm pannukakku lähtee eräästä liikkeestä hintaan 199€..

    Vaihtoehtoja on paljon... Eikä tästäkään viestistä varmaan mitään hyötyä ollu,kuhan kirjottelin...
     
  13. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Just just. Olen ihan samaa mieltä nyt pienen käyttö kokemuksen päästä. Tarkennus on surkee ja kaukana. Muutamia muitakin surkeuksia siinä on. Jos nyt saisin valita en ostaisi tuota laisinkaan. Mutta kun sellanen on pitää opetella sen kanssa pärjäämään. Se tekee hyvää kun joku vehje hiukan asettelee rajoja mulle.
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Ihan yleinen kokemus noiden pikkukameroiden kanssa. Ei koske pelkästään Canonia.

    Ongelmaa voi kiertää käyttämällä kameraa vain niissä tilanteissa, joissa sen rajoitukset eivät juuri haittaa. Mutta tästä on harmillisen usein seurauksena, ettei kameraa tule käytetyä juuri ollenkaan. Aina ei voi voittaa :-(
     
  15. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Ei kannata kirjoittaa passiivissa ikäänkuin asia olisi jotenkin yleinen. Ongelma koskee lähinnä sinua. Suurimmalle osalle ihmiskuntaa "pikkukamerat" sopivat suurimpaan osaan tilanteita, jolloin niitä tulee käytettyä paljon -- ja paljon enemmän kuin tulisi käyttyä "isoja kameroita".
     
  16. jarski

    jarski Member

    282
    0
    16
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    //del
     
  17. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    mvuorelle sanoisin vielä sen, että kalliiksi tulee jos (kun) pitää omien kokemusten kautta selvittää mikä pikkukamera on siedettävän kökkö. Meillä tätä onkin tehty. On ollut (paljolti myös perheen käytössä) mm. Pana LX-3, Fuji X100 ja E-PL2. Näistä kameroista ainostaan E-pena on enää meillä, muut on myyty. EP-L2 onkin lajissaan erittäin toimiva perheen yleiskamera.

    Näyttävät muutkin näitä aika tiuhaan vaihtavan. En siis taida olla yksin tyytymättömyydessäni.

    Tämän luokan kameroista minulla itselläni on nykyisin käytössä Nikon V1. Sekään ei ole täydellinen, mutta siinä on hyvä etsin ja nopea toiminta ja sillä saa useimmiten ihan ok kuvia. Modepyörän teippivirityksellä olen saanut käytettävyydenkin kohtuulliseksi.

    Ostin V1:n X100:n myynnistä saaduilla rahoilla koska tarvitsin pienen kameran jossa on vaihdettava objektiivi ja etsin ja jonka tarkennus toimii nopeassa tilanteessa liikkuvia kohteita kuvatessa. Tuo kaikki toimii V1:ssä hienosti, mutta kuvanlaatu ei tyydytä toiveitani korkeammilla herkkyyksillä.

    Eli kyllä V1 aika jouten makaa näin kaamosaikana. Keskelillä ja reisatessa se on kumminkin ihan hyvä. Omistan siihen 10mm , 10-30mm sekä 30-100mm obiskat. 18.5mm normaaliobjektiivin hankintaa suunnittelen. Joten olen niin vahvasti naimisissa Nikonin cx-järjestelmän kanssa, ettei vaihtoa kehtaa edes ajatella.

    Canonin G1X:ssä näyttää olevan vähän parempi kuvanlaatu kuin V1:ssä, mutta ei sitä varmaankaan käytännössä huomaa jos herkkyys on ISO800 tai alle. Mutta kaikkihan on kompromissia. Nikonissa on tosiaan hyvä videoetsin ja se on toiminnoiltaan ja tarkennukseltaan huippunopea.
     
  18. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    No Canonin GX1 kameran kuvanlaatu on kyllä huippua ja ISO arvoja saa nostettua  sinne 3200 tasolle asti. Tässä yksi kuva jossa on ISO lukema 400.
     
  19. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Tuota ei olisi otettu noin hyvänä cx-järjestelmän Nikonilla. Toisaalta uudemmat m43 kamerat pystyvät kyllä ihan samaan. Eli kennon koko se on mikä tässä ratkaisee.
     
  20. Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Itekin oon pohtinut pokkarin ostoa. Luin ensin jotain testejä.. mut päädyin sit siihen että Fuji x10 menee ostoslistalle. Se on niin karmeen nätti. Muut pikkukamerat on aika vitun rumia, ei sovi herrasmiehelle kanniskella mitään taskulaskimen ja hiustenkuivaajan ristisiitosta.