Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canon G12 vai Fuji X10

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Juke.K, 17 Syyskuu 2012.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Kävin läheisessä kivijalkaliikkeessä. Mun edellinen pokkarini alkaa temppuilemaan ihan liikaa joten kaipa on uusi pokkari oikeesti ostettava. Canon S100 oli hiukan myös mietinnässä mutta etsimen puutteen vuoksi hylkäsin sen.

    Hinta alle 500€ ja optinen etsin pitää olla ja takin taskuun mahtuva (ei paidan rintataskuun).

    Näitä kameroita saa nyt kehua ja haukkua tässä ketjussa. Muitakin hyviä saa antaa esille.

    Mää mietin ostanko vai enkö ja minkä ostan jos ostan, vai odotanko vielä että tulee parempia?
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Koska olet paatunut Canonisti, niin G-sarja on varmaan luonteva valinta.
     
  3. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    No ei se nyt noin mene. Vaikka mulla on Canonia niin kyllä mä aina olen avoin muillekkin kameroille. Oikeastaan Lightroom ohjelma on antanut vapauden kun ei ole Canonin softassa kiinni (en ole moneen kuukauteen koskenut canonin DPP softaan).

    Miten ois Nikon...löytyykö sieltä vastaavaa tai parempaa?
     
  4. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu 2019
  5. BenKaila

    BenKaila Well-Known Member

    796
    372
    63
  6. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Harmillisesti ovat luopuneet käännettävästä näytöstä. Kokemukset digikameroista ovat todella mitättömät, mutta muutaman kerran olen tuollaisella G-Canonilla leikkinyt ja kääntyvä näyttö on ollut kätsyn tuntuinen, kun on halunnut kuvata maanrajasta tai niin korkealta kuin ylettyy varpaillaan seisten. Muuten olen ihan ummikko noiden hienouksien kanssa, mutta kait tuossa herkkyyttä, aikaa, aukkoa ja tarkennusta voi säätää, että minunlaiseni noviisikin tuolla kuvan saisi.
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    P7100 on tuoreempi malli. Toi alkuperäinen oli aika hidas, vaikka hyvä kuvanlaatu kummassakin. Mutta eiköhän Canon ole tässä sarjassa parempi. Nikon ei ole koskaan osanut pokkareita :-(

    Fuji X10:n kuvia joskus katselin. Siinä oli erittäin miellyttävät värit niin kui Fujissa aina. Jos ulkonäöstä tykkää, niin mikäs tuossa.
     
  8. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu 2019
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Kaikki ei tykkää retrosta
     
  10. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Kyllä Fuji näöllisesti on minusta komeampi. Sellainen 80 luvun järkkäri on kait sellanen joka on vieläkin näöllisesti mukava.

    Mutta jos Canonilta tuli nyt uusi G15 voipi tota G12:ta loppuja saada pi(r/l)kka hintaan. Pitäneepä seurata
     
  11. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    En ole vielä ton G12 hintaa löytänyt. Onko tietoa?

    Tuli mieleen että onko pokareita jotka kuvaa suoraan 2/3 kuvaa? Noi tuntuu kaikki olevan 3/4 suhteisia.
     
  12. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu 2019
  13. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Ei haittaa kuhan on vain etsin että voin tihrustaa ja saan tukea järkähtämättömästä päästäni.
    Olympuksen XZ-2 näyttää hyvältä.
     
  14. Est

    Est Well-Known Member

    17 343
    1 857
    113
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Jos arvostat video-ominaisuuksia pokkareissa, niin tuossa Fuji X10 -kamerassa se ei ole kovin kelpo.
    Sitten siinä on se tunnettu valopallo-ongelmakin (vieläkin?). Monia se ei juuri haittaa mutta itse kuvaan tosi paljon kaupnkia varsin hämärässä ja tuo vika olisi mielestäni  hemmetin ärsyttävä.

    Kameroiden ulkonäkö on sitten asia erikseen eikä pitemmän päälle itselleni juuri merkkaa toimivuuden rinnalla.

    Yksi Fuji X10 yksilö taitaa nytkin olla hyvin edullisesti myyntipalstalla tarjolla.

    Canonin pokkareista on itselläni varsin positiivisia käytännön kokemuksia - mul on ollut niitä monia.
    Olisin hiljattain ostanut Canon G1X mallin (hyvän kokoinen kenno) mutta sen tarkennus oli minusta aivan liian hidas.
    Pokkarin on hyvä olla aina valmis ja terhakka !
     
  15. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu 2019
  16. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu 2019
  17. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu 2019
  18. Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Canon G12 on myös sisäänrakennettu ND-suodatin, jota itse käytän siihen, että voi käyttää isoa aukkoa kirkkaassa valossa. Toimii.
    G12 optinen etsin ei kehuja paljoa ansaitse. Se on pieni, tunkkainen eikä näytä koko kuva-alaa. Kenno siis valottaa aina reilusti enemmän kuin mitä etsimessä näkyy. Tukea kuvaamiseen kyllä siitä saa mutta siihen ne ominaisuudet sitten loppuvatkin, esim. tarkennusta siitä on turha yrittää tihrustaa (ei ainakaan minulla onnistu).
    Kuvanlaatu on tarpeisiini ok (portfolio-, netti- ja matkakuvat). Photarin uusissa versioissa löytyy suoraan linssivääristymän oikaisu kun kuvaa raw-tiedostoja -- tynnörivääristymä on laajassa päässä melkoinen.
    Yleisarviona kamerassa on enemmän hyviä kuin huonoja puolia, siksi sen hankinkin. Plussaa ovat kuvan laatu, RAW-tiedostot, manuaalisäädöt, fyysiset napit valotuksen säädölle ja ISO-arvolle ja se optinen etsin.
    Miinusta miltei kaikkia digikameroita vaivaava sekava valikkosysteemi, linssivääristymät, heikko vastavalon sieto, telepään valovoima ja se optinen etsin. Jos näiden kanssa voi elää, vehje on ok.
     
  19. Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Est: kannattaisikohan sun tutustua lähemmin myös Nikonin V1-malliin. Kenno on tietysti pienempi kuin G1Xssä, mutta selkeästi suurempi kuin ns. tavallisissa pokkareissa. Joka tapuksessa kamera on nopea ja vielä nopeampi tarkentamaan. Omasta mielestäni olen saanut sellaisella hämmästyttävänkin hyviä tuloksia ainakin ISo 800 asti. Hintakin on tainnut tulla viime aikoina aika paljon alaspäin...
    Kamera, joka varmasti herättää mielipiteitä puolesta ja vastaan - myös testaajissa ;)
     
  20. Est

    Est Well-Known Member

    17 343
    1 857
    113
    Vs: Canon G12 vai Fuji X10

    Olen mä noita - pieniä Nikoneita - sillä silmällä jo katsellutkin (aina välillä).
    Vaikka alunperin olin suorastaan ylikriitttinen.
    Kuvanlaatu on kuulemma kokoisekseen kennokkaaksi hyvä (ja niiden kuvien perusteella, joita olen nähnyt).
    Sitten noissa toimisi kuulemma hyvin Nikonin omalla sovitteella kaikki mun vanha Nikkorit. Oikein laajakulmaa ei taida vieläkään olla tarjolla? Tarkennus on käsittääkseni hyvä myös.
    Ihan mielenkiintoisia nuokin.