Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Canon EOS R ja muut RF keskusteluketju.

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana RB, 2 Lokakuu 2020.

1. RB

RB Well-Known Member

9 391
    1 257
    113
    Näin se voi olla.

2. canonmk4

canonmk4 Well-Known Member

1 680
    621
    113
    osta vaan RP hyvä peli, itse ostin tämän uutena 4v. sitten 925e sisälsi adapterin, nythän sitä saa ilman adapteria Suomesta 899e halvin esim: Stockmann myy adapterilla 999e takuitakin on 12kk-36kk kannattaa katsoa mistä ostaa, luulen kyllä RP:n varastot rupeaa olemaan pieniä, kun uusia Canonin malleja tulee kuin ketun nenää, tietenkin R6 olisi vakaajan takia ehkä paras valinta mutta hinta ratkaisee, kuvaan kyllä enemmän Canon 6D Mk II mallilla kun en ole saanut ostettua ensimmäistäkään RF kakkulaa, muita Canonin kakkuloita ja manuaalisia löytyy tarpeeksi.

3. RB

RB Well-Known Member

9 391
    1 257
    113
    Mulla on pari RF-kakkulaa, mutta oon ostanut (vaihtanut) EF:ä lisää R:n hankinnan jälkeen.

EF 85/1.8 vaihtui käytettyyn EF 85/1.4 L IS:ään ja EF 70-200/2.8 L IS vaihtui käytettyyn EF 135/2 L:ään.
    135 on mun pisin tällä hetkellä, tuskinpa pirempää ostankaan.
    Adaptereita on 2, R:n kaveriksi ostin tavallisen EF-RF sovitteen ja nyt talvella ND-filtterillisen käytettynä.

4. canonmk4

1 680
    621
    113
    näinhän se on, ostetaan, myydään, vaihdetaan tarpeen mukaan.

5. JPu

JPu Well-Known Member

5 455
    201
    63
    Kiitos RP:n kehusta, olen siihen päätymässä, meilläkin lähtee muita canoneita matkaan ja 6D yksi niistä, on myös vanhat 30D ja 650D, sekä 1Dsmk3 ja paljon kakkuloita..
    Mutta meinaan ostaa RP:een tämän objektiivin
    Canon RF 24-240mm f/4-6.3 IS USM -objektiivi

6. canonmk4

1 680
    621
    113
    no niin 10x zoomi ei paljon muita tarvita,hyvän kokoinen objektiivi tietysti venyy 240mm asennossa valovoimakin ihan jees, 5 askeleen kuvanvakain,hinta aika sopiva ainakin Verkkokauppa Comissa 899e.

JPu tykkää tästä.
  7. RB

RB Well-Known Member

9 391
    1 257
    113
    Itte en henkilökohtaisesti tykkää 6.3 ja huonompivalovoimaisista objektiiveista.
    Uusi RF 24-50/4.5-6.3 taitaa olla aika pienikokoinen.

Mulla on RF 24-70/2.8 L. Voisin harkita 24-105/4 L:n hankintaa.

8. canonmk4

1 680
    621
    113
    jos tällaista RF 24-240 f2.8 Canon tai joku muu? tekisi se voisi olla aika järkäle ja hintaakin tulisi Leican malliin.

9. JPu

JPu Well-Known Member

5 455
    201
    63
    Mulla on tuossa hyllyssä 70-200/4 IS, jonka päivitin 70-200/2.8 objektiivista, en ole katunut. Tuo yhden aukon huonompi lähtee yleensä mukaan ja tuo "parempi" jäi yleensä kotiin liian painavana. Hyllyssä on myös EF 100-400/4.5-5.6 L IS joka jo painaa 1,6 kg ja usein jää kotiin. Valovoimaa olisin harvemmin tarvinnut enemmän, jalusta korvaa paljon ja hyvä runko (ISO). Loppujen lopuksi keveys on ehdoton etu, toisaalta myös monipuolisuus jota 24-240 antaa

10. JPu

JPu Well-Known Member

5 455
    201
    63
    Osaako kukaan sanoa noista adaptereista RF:n ja EF:n välillä, onko Canonin oma oikeasti 50,- euron edestä parempi kuin esim. Rajalassa myynnissä oleva Viltron (tms.) adapteri? hintaero on aika suuri, vaikka summa ei olekaan.. Olisi kiva saada keskustelua, vaikka ei sata varmaa faktaa olisikaan..

Ilmeisesti tuo halvempi adapteri ei osaa asettaa croppia päälle autromaattisesti jos nokalle laittaa EF-S objektiivin.. Oivalsin, ettei mulla edes ole noita EF-S objektiiveja kuin yksi ja sitä tuon nokalle ei tulla asettamaan, eli halvemman sitten ostin ja lupailemani RP:n + 24-240 objektiivin.. Toivottavasti vastaa odotuksia.

Viimeksi muokattu: 22 Maaliskuu 2023
  11. Anie Mist

Anie Mist Active Member

324
    41
    28
    Minä päivitin R6:n vajaa vuosi sitten R6 mark kakkoseen, ja on kyllä ollut kovassa käytössä. Parannukset ovat lähinnä videopuolella, mutta kyllä jotain pientä kivaa myös still-kuvaukseen. Edelleen ihmettelen tänä Canonin dual pixel autofokusta, joka on useammankin vuoden käytön jälkeen maagista. Sillä osuu tyyliin aina.

Mutta tänään Canon julkaisi varsinaisen pommin, 24-105mm f2.8 L USM Z linssin. Luit oikein, 24-105 f2.8! Taitaa lentää ostohousut jalkaan. Tuollahan tekee käytännössä melkein kaiken. Painoa lähteistä riippuen 1430g tai 1330g, oletan että tripod-jalan kanssa tai ilman. Eli kyseessä ei ole pieni linssi, mutta sanoinko jo polttovälin ja aukon? 24-105mm f2.8. Ja internal zoom joten putki ei tuosta zoomatessa veny. (Tuo nimen Z ei viittaa Nikonin Z-mountiin, eikä onneksi myöskään itärajan taakse, vaan on power zoom jossa lisälaitteella zoomia voi ohjailla elektronisesti tai vaikka kännykällä.)

JPu tykkää tästä.
  12. RB

RB Well-Known Member

9 391
    1 257
    113
    Itte jonkinverran YT-videoita kuvailen, välillä R6:kin.
    Videon rajaaminen puoleen tuntiin on todella raivostuttava, mitään varoitusta ei anna….vaan sammuu.

pc-synkkapiuhan puuttuminen raivostuttaa valokuvauspuolella.

pikseleitä vois olla enemmän, mutta aika mieluinen tuo on. Takanäyttö on liian herkkä säätöjen tekemiselle, R:n oma on paljon parempi.

R6 mk2 olis kyllä hyvän tuntuinen päivitys.

ja tuommonen zoomi olis kyllä hyvä.

13. RB

RB Well-Known Member

9 391
    1 257
    113
    R6:n sähkösuljin ei tee niin helposti raitaa loisteputkista ja huonoista ledeistä kun R:n sähkösuljin tekee.

kehitystä on tapahtunut siinäkin.