Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Canon EOS R ja muut RF keskusteluketju.

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana RB, 2 Lokakuu 2020.

1. Anie Mist

Anie Mist Active Member

324
    41
    28
    Canonin RF on toinen järjestelmä mitä käytän, toinen on OM System. Minulta löytyy R6 ja siihen vähän RF-optiikkaa, tällä hetkellä RF 14-35/4L, RF 24-70/2.8L ja RF 70-200/2.8L. Niin ja muovirimpula RF 50/1.8. Isoja möhkäleitä nuo L-sarjan lasit, etenkin f2.8 valovoimalla olevat. 14-35/4 on selkeästi pienemmän tuntuinen.

Kyllä R6:lla etunsa on. Autofocus ei ole tästä maailmasta, ja ISO-arvot voi vetäistä jopa sinne 12800 mikä on kyllä mahtavaa. Kameran käytettävyys on huippuluokkaa, samaten nappien kustomoitavuus. Pidän erityisen paljon linssistä löytyvän renkaan ohjelmoitavuudesta, itselläni siitä löytyy ISOn säätö.

R6 on liian iso omaan käteeni, siinä missä OM Systemin uusi OM-1 on täydellisen kokoinen ja tuntuinen.

Hieno järjestelmä, Canon tehnyt hyvää työtä. Odotan että markkinoille saadaan ”R6 mini”, ja myös L-sarjan f1.4/1.8 optiikka puuttuu vielä kokonaan. Haluaisin valovoimaisen 50mm primen, mutta RF 50mm/1.2 on naurettavan kokoinen. Ja hintainen. RF-optiikan hinnoittelu on muutenkin melko… hmmm… hulluttelevaa.

Viimeksi muokattu: 12 Huhtikuu 2022
  2. RB

RB Well-Known Member

9 391
    1 257
    113
    Mitä meinaat että R6 AF ei oo tästä maailmasta? Hyvä vai huono?

3. Anie Mist

Anie Mist Active Member

324
    41
    28
    Erinomaisen hyvä. Tapa, millä AF kiinnittyy mallin kasvoihin ja pysyy siinä, saa hymyilemään vielä vuoden käytönkin jälkeen. Ei R6:lla kuvatessa tarvitse miettiä AF:n toimivuutta, se vain yksinkertaisesti toimii siellä taustalla ja kuvaaja voi keskittyä muihin juttuihin.

JPu tykkää tästä.
  4. RB

RB Well-Known Member

9 391
    1 257
    113
    Mulle R6 kahvan kanssa sopii just hyvin käteen, 5D Mk3 oli hyvä, mutta R6 on vielä parempi.
    Kun R ja R6 tulee käytettyä rinnakkain, niin käteen sopivuuden ero on suuri. Herkkyyssäädön oon muuttanut peukalopyörälle, kun takarulla pitää toimia molemmissa samoin.
    R:n tarkennuspisteen valinta näytöltä toimii paremmin, R6:n takanäyttö on liian herkkä.
    Salamasynkka-aika on pettymys…verhoa pukkaa kuviin herkästi salamakuvissa.
    Harmittava juttu, kun studio-/akkusalamat on museokamaa…..tämän vuosituhannen alusta. Uudemmissa Elinkoissa olis nopealle salamalle synkat.

R6 AF:ään oon tyytyväinen. Videohommissa en viimeisiä säätöjä siitä etsinyt, Pikku-Sonylla teen enempi YT-videoita, siinä on hyvä tuote-esittelytoiminto mitä R6 en oo vielä löytänyt.

5. Anie Mist

Anie Mist Active Member

324
    41
    28
    Minä käytän R6:n (niinkuin Olympuksenkin) kanssa Godoxin salamalaitteistoa, etenkin V1 on erinomainen salama jossa riittää hyvin paukkua high speed sync toimintoon. Olen ottanut sillä lukemattomia asiakaspotretteja yhden salaman taktiikalla.

Viimeksi muokattu: 12 Huhtikuu 2022
  6. Anie Mist

Anie Mist Active Member

324
    41
    28
    Pitääpä katsoa mitä teen RF 50mm f1.2 tilaukseni kanssa. Lasi on järjettömän kokoinen, mutta valovoimaista viisikymppistä primeä olen vailla. Minulla on lokakuussa eli puoli vuotta sitten laitettu lasista tilaus Verkkokauppaan, mutta edelleen lasin saatavuus on olematonta.

Mikä ei haittaa, koska voin nyt odotella ja ihmetellä mitä teen asian kanssa. Tilaus on lunastettavissa ”vanhaan” hintaan 2.199e, nythän sen hinta on noussut; halvimmillaan Verkkiksen 2.399e ja kalleimmillaan Rahalan 2.949e. Vähemmän yllättäen Rahalasta löytyisi suoraan hyllystä, mutta 750e hintaerolla taidan passata.

Off topic, mutta tuntuu että Rahalassa on lähtenyt aivan lapasesta tuo hinnoittelu, lasitavara on välillä aivan överihinnoiteltua. Myös vaihtotarjoukset ovat huonontuneet vuosi vuodelta, liekkö ahneus iskenyt. Itse ostan nykyään muualta.

7. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113
    Ei paha verraten. Monsteriluokka toki.

Canon
    • Suodinkierre: 77mm
    • Koko: 89.8mm x 108.0mm
    • Paino: 950g

Nikkor
      suodin 82mm
      Noin 89,5 mm (suurin halkaisija) x 150 mm (pituus objektiivin kiinnitysrenkaasta objektiivin päähän)
      1090 g

8. Anie Mist

Anie Mist Active Member

324
    41
    28
    Monsteriluokkaa tosiaan. Minulla on se RF 50mm f1.8 rimpula, painoa 160g ja suodinkierre 43mm. Luulisi että tuohon väliin saisi laadukkaan 50mm f1.4 L lasin jonnekin puolen kilon hujakoille.

9. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113
    Kyllä. Tai suunnittelussaan täyden aukon toistoon tarpeeksi painotettu 1,8 olisi myös kiinnostava - hinta ja koko toki helposti silloin 1,4 luokkaa.

Anie Mist tykkää tästä.
  10. m-kooteevee

m-kooteevee Well-Known Member

576
    963
    93
    Eipä tuo RF-bajonetin 'nifty fiftykään' mikään ihan köppänen lasi ole. Paperillahan tuo on kaikkialla paitsi ihan nurkassa terävämpi, kuin vaikkapa Zeissin FE-bajonetin 55/1.8 täydelläkin aukolla. Noista Zeissi maksaa touhutonnin ja Canoni ei. Mutta se on kieltämättä vähän kummaa, että nuo välimallin lasit ovat RF-bajonetin valikoimasta melkein kokonaan unohtuneet. Ja tuo olikin yksi syy, miksi minä vaihdoin Canonista Sonyyn.

Alkavat kyllä vaan nuo "nykyaikaiset" 50/1.4-lasitkin olemaan melkoisia murkuloita. Samyangin uusin 50-millinen taitaa jäädä sinne puolen kilon nurkille, mutta välissä oli muutamakin lähes kilon painoinen vaihtoehto eri valmistajilta. Tokinan Opera-sarjan normaalia joskus katselin EF-bajonetille, se taisi painaa just karvan alle kilon.

Ehkä ihan hyvä, ettei tullut moista murkulaa ostettua. Nyt hauskinta on kuvata Samyangin 45-millisellä (160g) Sonyn a7C:n (510g) nokalla.

11. Anie Mist

Anie Mist Active Member

324
    41
    28
    Koosta tuli mieleen kuinka hauska taas huomata, että vaikka minulla on R6 ja siihen vimosen päälle lasitavaraa, ja myös OM Systemin OM-1, niin mikä runko se lähtikään eilen tyttären kanssa pyöräretkelle mukaan? Olympuksen EM5.3 ja 12-45/4 lasi. Right tool for the job.

12. RB

RB Well-Known Member

9 391
    1 257
    113
    Canon R:t on aika hyvä silloin hyviä kun mennään kuvaamaan, valokuvaus oheisohjelmana pyöräretkellä voi kääntää valinnan toisen järjestelmän eduksi.

13. Anie Mist

Anie Mist Active Member

324
    41
    28
    Kyllä, näin se on. Toki myös mft on hyvä myös monessa ”oikeassa” kuvauksessa, olen kuvannut sillä varsin paljon ihan asiakaskeikkojakin. Jokainen järjestelmä on hyvä omalla tavallaan, ja on ilo käyttää useampaa!

sacredbirdman tykkää tästä.
  14. RB

RB Well-Known Member

9 391
    1 257
    113
    Tuntuis Canonin RF-sarjalaiset rönsyilevän aikalailla.
    Toinen toistaan kehnomman tuntuisia uusia malleja, ja pimeitä tötteröitä.
    Nytkin lykkää monesta tuutista kehoituksia ostaa uusi R8, ei ollenkaan mun mieluinen kamera.

Eipä silti, meikäläisen kameranostohalut on ihan pohjalukemissa vaikka kuvata vielä tykkäänkin.

15. Jari_S

Jari_S Well-Known Member

3 497
    720
    113
    Eihän niitä ole mikään pakko ostaa. Tuo R8 on yksi edullinen vaihtoehto täysikennoista peilitöntä etsivälle, jollekin muulle kuin sinulle… :)

16. RB

RB Well-Known Member

9 391
    1 257
    113
    Itte tykkään tuosta R6:ta mutta tuntuu että noista halpismalleista on riisuttu juuri ne asiat mistä tykkään R6:ssa…
    Mutta mulla onkin niin hölmöt mieltymykset:)

Tietysti jos on oikeen sopivan pieni…mulla on Sony ZV-E10 hömppäkamerana ja tykkään kun se on pieni eikä oo etsintä, gimbalilla kätevä käyttää.

17. canonmk4

canonmk4 Well-Known Member

1 680
    621
    113
    onhan se totta että Canon pukkaa kameroita/kakkuloita markkinoille enemmän kuin tarpeeksi, siinä on otettu huomioon? myös mitä käyttäjät on valmiita maksamaan, tietenkin laadusta ja ominaisuuksia karsimalla, yhdestä asiasta olen erimieltä, nimittäin ostamastasi Sonysta runko n.800e ja zoomilla 3.5-5.6 16-50mm n.900e kyllä tuohon hintaan pitäisi olla myös tärkein `Etsin` kyllä se on ulkona aurinkoisina päivinä ehdoton, tietenkin on minulla pari Leicaa Vario-Elmarit kakkulalla ilman etsintä, hinta käytettynä 60-100e, ja kun mahtuu Lee Farkkujen ns. kellotaskuun niin mikäs siinä on männessä.

18. RB

RB Well-Known Member

9 391
    1 257
    113
    Itte teen tuolla Sonylla pääasiassa YT-videoita niin siinä en etsintä kaipaa….oikeastansa tämmösenä digijääränä olen sitä mieltä että juuri siinä ei sitä saa olla. Gimbal-käytössä keveys ja pieni koko on eruksi. Tuo Sonykin on moneen paikkaan liian iso, on pakko käyttää GoPro-prutkuja joiden säädöt ja muut ominaisuudet on hanurista. Canoneilla oon joitain videoita kuvannut, mutta silloin pitää tekijä ja kuvaaja olla ihan erikseen.

Ja kun oon peilittömiin tottunut, niin hömppäkuvia tuloo otettua Sonyllakin ihan mukavasti, hyvä kaveri noille kahvallisille R-Canoneille ja IPponille.

Ja Sonyyn on 16-50 ja 10-18/4 zoomit, 90 % ajasta on 10-18 kiinni. Oon kattellut muitakin vaihtoehtoja, mutta en keksi niille mitään käyttöä.

Viimeksi muokattu: 10 Helmikuu 2023
  19. canonmk4

canonmk4 Well-Known Member

1 680
    621
    113
    näin kyllä fundeerasinkin että ei ollut Sony normikuvauksiin.

20. JPu

JPu Well-Known Member

5 455
    201
    63
    Tämä lupaa hyvää siinä mielessä, että uusi pudottaa ehkä vanhan mallin hintaa ja saan RP;n halvemmalla :)