Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canon eos 7d vs. 60d

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana tonilehto, 7 Toukokuu 2011.

  1. tonilehto

    tonilehto Member

    214
    8
    18
    Eli tällainen topiikki nyt että mielipiteitä ja vertailua näise nkahden laitoksen välillä. Eka kameraksi aikanaan ostin 1000d josta aion nytten siirtyä laadukkaampaan kamppeeseen.. kuvannut noin 10 000 ruutua vuodessa.. Kokemuksia ja rehellisiä mieli piteitä kaivataan noista kahdesta
     
  2. jpanu

    jpanu Member

    33
    0
    6
    Vs: Canon eos 7d vs. 60d

    Omasta seiskasta oon tykänny ku hullu puurosta. Ainoa negatiivinen asia on reilu paino (jos pitkään kanniskelee).
    Käyttöliittymä on selkee ja helposti omaksuttava.
    vaihdoin omasta 350D:stä tuohon (vaihtoehto 550D, mutta isompi optinen etsin ratkaisi pelin).
    60D en o kokeillu.
     
  3. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: Canon eos 7d vs. 60d

    siskoni oli juuri saman puntaroinnin edessä ja päätyi 60D:n hankintaan. liekö edes saanut kameraa vielä, joten en kattavasti pysty sitä kommentoimaan.

    varmimmat kommentit varmasti saisi henkilöltä joka on käyttänyt molempia kameroita, mutta mistäpä sellaisen sitten löytäisi.

    ulkoa muistellen papereista löytyi erona että 7D on mallina melkein vuoden vanhempi kuin 60D. useinhan aiempien kalliimpien kameroiden ominaisuuksia valuu myöhemmin näihin halvempiin malleihin.

    7D:n sarjakuvaus on nopeampi. tällä ei tee juuri mitään jos ei ota urheilukuvia tai kuvaa nopeasti liikkuvia eläimiä.

    7D:n runko taisi olla paremmin sääsuojattu. ominaisuudella ei tee paljon mitään jos ei suunnittele kameran pitämistä esillä vesisateessa. (olen yhden jalkapallomatsin kuvannut sateessa 30D:llä eikä sekään mennyt miksikään.)

    asia joka jää helposti huomiotta: 60D:n muistikorttiformaatti (SD) on ainakin omasta mielestäni kätevämpi kuin 7D:n käyttämä CF. SD-kortit on kapasiteettiinsa nähden usein edullisempia ja monista läppäreistä löytyy vakiona SD-lukija, mutta CF:lle tarvitsee erillisen lukijalaitteensa.

    edit: saattaa noissa kyllä olla ihan yhtä hyvät sääsuojaukset, vaikea arvioida pelkkien speksien avulla. 7D:n etsin on paperilla parempi ja 7D:ssä on enemmän autofocuspisteitä. taas 60D:n näyttö vaikuttaisi paremmalta (ja on kääntyvä). on jälleen itsestä kiinni laittaako näille painoarvoa. itselleni autofocuspisteiden määrä ei ole koskaan ollut merkittävä tekijä kuvatessa.
     
  4. Huukka

    Huukka

    28
    0
    0
    Vs: Canon eos 7d vs. 60d

    Onko tota 60D kameraa jotenkin huonosti saatavana maahantuojalla tai jotain, kun ei tunnu olevan käytettynä missään ja verkkokauppa.com:kin myy 2-4 viikon viiveellä? himottaisi vaihto, mutta huonosti on saatavilla...
     
  5. Vs: Canon eos 7d vs. 60d

    Mä olen harkinnu kans ton 60D mallin hankintaa ajattelin jossakinvaihees Anttilan postimyynnistä tilata.
    Tosin sain isältä muutakuukausi takas uutta vastaavan 40D mallin millä oli laukastu n8000 kertaa.
     
  6. jpanu

    jpanu Member

    33
    0
    6
    Vs: Canon eos 7d vs. 60d

    Jaappanin maanjäristys on pistäny monen tuotteen toimitusajat uusiks....
     
  7. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 374
    6 204
    113
    Vs: Canon eos 7d vs. 60d

    Rajalalla näkyisi olevan, samaan hintaan kuin vk.comissa ja printteri kaupan päälle.
     
  8. Huukka

    Huukka

    28
    0
    0
    Vs: Canon eos 7d vs. 60d

    On tullu harkittua 450D rungon vaihtoa jo pari kertaa aikasemmin ja homma aina tyssännyt johonkin. Kun 50D tuli markkinoille olin vaihtamassa siihen, mutta se tuntui jotenkin oudolta jo syntyessään (ei esim videokuvausta jne) sittemmin mietin vakavasti 5D ykköstä ja 7D:tä ja päädyin kuitenkin vaan päivittämään objektiiveja ja ajattelin, että täyskenno olis kuitenki oltava.

    No nyt tuli taas rungonvaihto mieleen ja jotenkin 60D oli aikasemmin pois laskuista, mutta nyt mulla on sellanen ja hiukan laakeja takana. 7D:ssä en oikeastaan pysty näkemään perus harrastajalle juuri mitään etuja. Itse käytän aina ainoastaan keskimmäistä tarkennuspistettä joten noista kymmenestä 18 muusta en ilmeisesti kuitenkaan hyödy? Vai vaikuttaako ne sen tarkennuksen hakemiseen jotenkin? Noh kuitenkin 60D tuntuu tarkentavan tosi hyvin.

    Myöskään vajaa 3 kuvaa sekunnissa enemmän ei anna mitään lisäarvoa. 60D on kuin eri sfääristä 450D:n sarjakuvauksen kanssa. 450D meni jumiin käytännössä 2 kuvan jälkeen vaikka oli 6 luokan kortti ja 15mb/s nopeus. Ilmeisesti 60D:ssä on kamerassa puskurimuisti jonka vuoksi sarjakuvaus OIKEASTI toimii samalla kortilla jolla vanhassa ei toiminut.

    Näyttökin on plussa jota tuskin osaa kaivata,mutta kummasti sitä on tullu käänneltyä ja käytettyä. Ainakin saa näytön suojaan kun ei käytä.

    Kaikkiaan siis erittäin toimiva kamera ja en näe syytä maksaa noin 300 euroa enemmän 7D:stä. Käytännössähän samat sisukset siinä on kun jopa 550D:ssä ja 600D:ssäkin. Kuitenkin sata sarjaan nähden 60D runkona on jo omaa luokkaa.

    Kuten sanottua 7D on varmaan ok kamera jos etsii budjetti luokalla 8 kuvaa sekunnissa ottavaa runkoa. Muuten 60D on lähes samaa sarjaa.

    Mielelläni kuulisin muidenkin mietteitä rungosta, tuntuu aika hiljasta olevan käyttökokemukset ton 60D rungon osalta.
     
  9. D300

    D300 Member

    498
    8
    18
    Vs: Canon eos 7d vs. 60d

    Itse ottaisin 60D:n ja 7D:n valinnassa ollessa 60D:n.
    Kannattaa googletella 7D:n lukuisia tarkennusongelmia, niin syy selviää sillä...
     
  10. jiigee

    jiigee

    3
    0
    1
    Vs: Canon eos 7d vs. 60d

    Itse olen myös siinä tilanteessa, että rungon ominaisuudet ovat tulleet useasti vastaan. Nykyinen siis 450D ja useat kerrat on käyty käpistelemässä molempia runkoja. Hämärässä kuvatuissa kuvissa laatu on varmasti 600D-60D-7D kaikissa aivan omaa luokkaansa kolme vuotta vanhaan tekniikkaan verrattuna. 7D:ssä saattaa olla hieman parempi, mene ja tiedä. Mutta mun mielestä korkean ISO:n kohina ei ole erottava tekijä 60D:n ja 7D:n välillä. Entä se tarkennus sitten? Onko niistä 19 tarkennuspisteestä hyötyä kun Canon kuitenkin poikkeuksetta tarkentaa -aina- siihen lähinnä olevaan kohteeseen, joten focus-and-recompose on edelleen tapa jolla kuvat otetaan vähänkään erikoisemmista paikoista. Vai onko tästä 7D omistajilla kokemuksia, onko esim kasvojentunnistus oikeasti toimiva 7D:ssä? Pari juttua jotka mulla kallistaa 7D:n suuntaan, on se että siinä voi valita oman tarkennuspisteryhmän vaaka- ja pystykuville. Eli vaikka vaakakuviin keskimmäinen ryhmä ja pystykuviin oikea tai vasen riippuen kumpaan suuntaan kääntää. Toinen on langaton salamaohjaus, jota ei muissa amatöörirungoissa ole. Saisi off-camera flässiä käytettyä ilman mitään pocketwizardeja ja e-ttl:n kanssa. Ja on se 7D:n etsinkuvakin hieman isompi kuin 60D:ssä ja näyttää 100% tallennettavasta alueesta. Tavallaan pieniä juttuja, mutta risovat nykyisen rungon kanssa tosi usein. Oikeasti haluaisin ostaa täyskennoisen, mutta 5D2 on vielä hinnoissaan, kun kolmosen tulosta ei ole virallista tietoa. Ja objektiivikokoelmakin on enemmän croppikennoisiin soveltuva.
     
  11. Huukka

    Huukka

    28
    0
    0
    Vs: Canon eos 7d vs. 60d

    Toi langaton salamaohjaushan on minusta kyllä vähän outo ominaisuus. Joudut joka tapauksessa ampumaan kameran oman salaman vaikkakin pienellä teholla, mutta kuitenkin. Toki se lähettää silloin ettl tiedot salamalle, mutta mitä se sitten auttaa, mielestäni salamoita kannattaa opetella käyttämään ilman automatiikkaa...

    Ihan ok että kamerassa tällänen löytyy, mutta en ehkä hirveesti sitä osaa arvostaa. Mulla siis itellä 60D.
     
  12. Huukka

    Huukka

    28
    0
    0
    Vs: Canon eos 7d vs. 60d

    Mistä syystä muuten pätkii tuo kameralla kuvattu video koneella. VLC player koitettu ja goom player. Goomilla kuva toimii ehkä hidastettuna ja ääni ei kuulu kummassakaan. Kone intel core duo 2x 1.5Ghz ja 2gb keskusmuisti. Tarviiko enemmän suorituskykyä koneelta vai missä vika?
     
  13. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: Canon eos 7d vs. 60d

    Oma veikkaus on että kyse on tuosta suorituskyvystä. Omalla läppärilläni (2 x 2.2 ghz 4gb) on helppo saada varsinkin full HD videot töksähtelemään, tosin suoraan levyltä tuleva bluray tuntuu toimivan paremmin. Muistaakseni taannoin mikrobitin videoeditorijutussa mainittiin että että editoinnissa kannattaisi tehoja olla vähintään 2 x 2.6 ghz, joten tuo antanee osviittaa.

    Olen huomannut että videot jotka ovat liian raskaita VLC:ssä tuntuvat pyörivän paremmin Media Player Classicissa: Home · MPC-HC
     
  14. Huukka

    Huukka

    28
    0
    0
    Vs: Canon eos 7d vs. 60d

    Joo en tiedä, ehkä se johtuu tästä koneesta vaan. Mitenköhän noita videoita sitten parhaiten pääsee hyödyntämään. Eli miten niitä kannattaa käyttää, jotta niistä olisi jotain hyötyä. Olis ny mukava käyttää sitä kameran parasta laatua, mutta miten niitä sitten on tarkotus katsella? :O
     
  15. pb76

    pb76

    777
    0
    0
    Vs: Canon eos 7d vs. 60d

    :) Oliskohan niistä tarkoitus tehdä "leffoja" ja polttaa blu-raylle  ::) katsella sitten kunnon telkasta  ::) kunnon koneella, riittävältä näytöltä..  ::) ::)
     
  16. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: Canon eos 7d vs. 60d

    Luulen että aika moni kysyy tätä samaa itseltään nykyisessä HD-buumissa. Kamerat on niin HD:tä mutta muistuttamatta yleensä jää ettei ole itsestäänselvyys että kotoa löytyy tarpeeksi tehokas tietokone joilla videoita voi hyödyntää. HD-video näyttäisi olevan ihan eri tavalla tehosyöppö kuin vanhempien kameroiden 640x480, ja useimmat huomannevat tämän kantapään kautta.

    Vielä nykyäänkin jos ostaa tuliterän, mutta halvan läppärin tai pöytäkoneen, voi se olla alitehoinen. Arvelisin että pykälää kalliimmissa laitteissa alkaa vähitellen tehot saavuttaa HD-videoiden tarvitseman tason, mutta en ole asiaa kovin tarkasti tutkinut.
     
  17. Vs: Canon eos 7d vs. 60d

    Toinen vaihtoehto on jotenkin reprota se HD-video filmille ja projisoida.

    EDIT: tsori ootee, :DDDD
     
  18. tonilehto

    tonilehto Member

    214
    8
    18
    Vs: Canon eos 7d vs. 60d

    Onko sinulla full hd näytönohjainta.. aivan sama vaikka laskenta tehoa olisi kuinka paljon mutta jos et omaa HD näytönohjainta silloin ei noi videot toimi..
     
  19. Huukka

    Huukka

    28
    0
    0
    Vs: Canon eos 7d vs. 60d

    jaa enpä tiedä onko hd näytönohjain, mutta tuskin. on siin kyllä hd dvd asema? sellanen vanha joka oli blue rayn rinnalla hetken... miten teräväpiirtovideot on youtubessa, kun sieltä katsoen minusta toimii kyllä?
     
  20. pb76

    pb76

    777
    0
    0
    Vs: Canon eos 7d vs. 60d

    Aivan varmasti toimii. Mitä sä nyt selität.