Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

canon eos 5d

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana samivain, 10 Joulukuu 2006.

  1. sf

    sf

    785
    0
    0
    Vs: canon eos 5d

    No siihen väliinhän se onkin tehty ;o)
     
  2. Vs: canon eos 5d

    Näinhän se on, mutta kun tuntuu, että ykkössarjalaisia vähemmän käytttäneet näkevät sen lähes jumalallisena.
     
  3. Vs: canon eos 5d

    No, sanavalinta huono on kieltämättä vähän kärjistetty. Koitan tehdä selvän eron itse rungon ja kennon välille, koska niissä on niin selkeä ero. Käytännössä vitosen ostaja ostaa kennon ja saa kotelon kaupanpäälle, jossa se kenno on ;)

    Se, että mitenkä arvio asioiden tärkeyttä on toinen juttu. Vastakkain voisi laittaa toimintavarmuuden, monipuolisuuden, käyttöliittymän... vs kuvan laatu, jos sen niin haluaa ilmaista. Laadullisesti kuvassa ei kyllä ole nimeksikään eroa. Toinen vaan tekee isompia kuvia ja mahdollistaa näenneäisesti lyhyemmän syväterävyyden samalla optiikalla.

    Vitosella voi siis varmasti tehdä ammattilanenkin kuvia ;) Sitä en ole epäillyt missään vaiheessa. Ammattilainen tekisi myös 400D:llä studiossa ihan yhtä hyviä kuvia.

    Mitä tulee AF-ongelmiin, niin ne esiintyy useimmiten ääriolosuhteissa. Käytän myös usein ND-filsua tai polaa kakkulan edessä ja se ei ainakaan auta asiaa. Ohjausvalojen tehot ja studion seinien värit vaikuttavat myös tuohon.

    Makuasiaksi menee myös haluaako pystykuvauskahvan vai ei. Minä haluan ja ero kiinteän ja irtonaisen välillä on todella selvä. Siitä lienee turha sen enempää kirjoitella. Jos haluaa pienen rungon, niin silloin etu on selvästi taas toisen.

    Muita puutteita tuossa on ajastimen turhan pitkä aika, joka on minusta ainakin selkeä puute. MKII bufferia en ole koskaan saanut jumiin, vitosen silloin tällöin.

    Alkuperäinen kirjoittaja ei kertonut mihin lähinnä oli ajatellut kameraa ja mihin sitä tarvitsee. Mielestäni 5D (tai sen kenno+kotelo;)) ei siis ole kuitenkaan huono hankinta, ei ole myöskään MKII. Soveltuvat toinen paremmin kuin toinen tarkoituksesta riippuen. Siitä ei vaan pääse yli eikä ympäri, että kenno on hyvä ja runko huono ;) 30D tai Pentax KD10 voi olla tietyissä jutuissa parempi valinta...tai vaikka Nikon D200. Nikonin ergonomiaa ei muuten turhaan kehuta.

    "Minulla on niin hyvä kamera-kirjoituksia" on netti pullollaan. Olkoon tämä vastapainoksi niille :)
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 321
    1 222
    113
    Vs: canon eos 5d

    Jos D100/D70 on Nikoni, niin mulle on jäänyt mystiseksi käsitykseksi "hyvä ergonomia". Hyvä se voi olla, mutta ei missään nimessä mitenkään ylivoimainen verrattuna D20/30-Canoniin.

    Ammatti-Nikonit on erikseen.
     
  5. Vs: canon eos 5d

    Onhan ne jotain Nikonin irvikuvia ;) Käyttöliittymä on noissa kuitenkin jo miellyttävämpi. Varsinaisesta ergonomiasta pääse nauttimaan sitten eteenkin D2X:n kohdalla. Istuu kuin hanska käteen. Se on noista se, mitä olen eniten käyttänyt ja siksi jättänyt sellaisen fiiliksen "Nikonin hyvästä ergonomiasta". Pikaisen testauksen perusteella tuntui tuo D200 kahvan kanssa olevan myös ihan kiva. Onhan Nikoneissa muitakin etuja, mutta ei niitä nyt jaksa alkaa listamaan tuhanteen kertaan.
     
  6. Vs: canon eos 5d

    Täytyy kompata... parhaiten käteen istunut kamera, mitä oon käyttänyt on ehdottomasti D2X