Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canon EOS 5D Mark II vs 6d

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana tonilehto, 12 Kesäkuu 2015.

  1. tonilehto

    tonilehto Member

    214
    8
    18
    Terve

    Olen jo pari vuotta haaveillu tuosta Canon EOS 5D Mark II hankinnasta. Mark 3:sen tultua ei tunnu 2:sta löytyä mistään myynnistä. joten kysymys iski seuraava.
    Millainen on ero otsikon mukaisilla laitteilla kun tuo 6d on uutena 1200-1300€ eli reilusti halavempi kuin mark2 aikanaan uutena.
    Mark 2 olisi himot mutta ei taho mistään löytyä joten viisaammat valaiskkaa?
     
  2. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
  3. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Canon EOS 5D Mark II vs 6d

    Mullekkin sopi 10-sarjalaiset paremmin käteen kuin 5D /5D mk2,  ovat jotenkin liian isoja. Ehkä 6D vois sopia myös, mutta mk3 räjäytti pankin, koskaan mulla ei ole ollut niin ergonomista ja käteensopivaa kameraa kuin se,  vaikka onkin iso ja painava. Kuvasin sillä hetken ilman kahvaakin, mutta kahvalla parani entisestään.
    Pitelin ja kuvasinkin  tutun N D800:lla, mutta oli oudoksesta tosi luontaantyöntävän tuntuinen käteen.

    Varmaan 6D on järkevämpi ostos kuin 5D mk2.
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Canon EOS 5D Mark II vs 6d

    Mitä olen hypistellyt, niin 5D2 on jytymmän tuntuinen. Siksi hankin itse sellaisen. Minun kouriini se myös istuu kooltaan (iso on äijäkin). Paino on pelkkää plussaa heilahduksia vastustaessa. Vitosen rakennusfilosofia lienee ollut enemmän semipro kuin kuluttajamalli ja sen suljin kestää koulukuvaustakin tarvittaessa. Muuten 6D:ssä on vakiona enemmän käteviä ominaisuuksia, kuten GPS ja WLAN sekä joillekin tärkeää sensorin herkkyyttä. Vastaavasti 5Dmk2:ssa ohjelmistoa voi puolestaan monipuolistaa käyttämällä Magic Lantern-softaa, jolloin siitä saa enemmän irti videokäytössä, kuten esim. 4:4:4-videota ulos yli 14 aukon dynamiikalla ja erilaisia tarkennus- ja valotusaputoimintoja.
     
  5. Vs: Canon EOS 5D Mark II vs 6d

    Speksierot vitosten ja kutosen välillä liene katsonut?

    http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=canon_eos6d&products=canon_eos5dmkii&products=canon_eos5dmkiii&products=canon_eos5ds&products=canon_eos5dsr

    Kennoissa on eroa, kuten tuossa todettiin, mutta niin on eroa prossuissa ja tarkennuspisteissäkin. Ihan paperilla tekisin valinnan 6D:n ja 5D markIII:n välillä, jos ei ole tarvetta uudempiin, huimiin pikselimääriin.

    Rungon sopiminen käreen onkin vaikeammin analysoitava juttu. Itse lähtisin siitä, että miten perus asiat, aika, aukko ja herkkyys löytyvät. Kaikki muu on sitten vähän ylimääräistä. Tämän jälkeen kokeilee, miltä kamera erilaisilla objektiiveilla tuntuu kädessä.

    Viimeksi tein valinnan Fuji X Pro1:n ja Canonin 5D mark III:n välillä. Molemmat sopivat käteen, mutta Fujissa on paljon vähemmän kannettavaa ja siihen sai ne objektiivit, joita kuvittelin tarvitsevani. Kumpaakin kokeilin ilman lisäkahvaa, koska ajatus oli joka tapauksessa minimoida mukana kulkeva paino. Oletko kokeillut 1Dx:ää käytettynä?
     
  6. tonilehto

    tonilehto Member

    214
    8
    18
    Vs: Canon EOS 5D Mark II vs 6d

    Tuohon 5d mk2:seen alkaa kallistumaan ajatukseni.
    Kouran koko itsellänkikin sitäluokkaa ettei tuosa kameran lisä koosta ainakaan haittaa ole, pikemminkin hyötyä.
    Merkin vaihto on hieman pois siljettu kun tuota Canonin omaa rekvisiittaa on tullut nurkkiin raahattua siihen malliin ettei haluttaisi koko välineistöä  uusiksi laittaa.

    Nyt kun vielä löytäisi jostakin käytettynä tuon rungon kun "uutena" sitä ei mistään enään tahdo saada.
    Onko muita väyliä kuin foorumin ostaa ja myy palsta mistä laitetta kannttaisi alkaa kyselemään.

    Kiitos vastauksistanne

    Terveisin
    Toni Lehtola
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Canon EOS 5D Mark II vs 6d

    Euroopasta.  Suomenkielistä käyttöohjekirjaa tuskin silloin saa.

    http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=eos%205D%20geh%C3%A4use&LH_PrefLoc=3&rt=nc&LH_Auction=1&_trksid=p2045573.m1684  huutokaupat (auktion)

    http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=eos%205D%20geh%C3%A4use&LH_PrefLoc=3&rt=nc&_trksid=p2045573.m1684 kaikki

    sofort kaufen - osta heti
    preisvorschlag - ehdota hintaa
    gehäuse = runko (kokeile hakuun body gehäusen tilalle, jos tulisi vielä lisää)

    Jos on vain esim. Saksaan merkitty lähetettäväksi, kannattaa kysyä myyjältä toimittaako Suomeen. Hyvin usein onnistuu.  (Versand nach: Deutschland)
     
  8. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Canon EOS 5D Mark II vs 6d

    Yksi asia, jolla saattaa olla jollekin merkitystä, on EOS 5D mk2:n mitoitus puoliammattilaisuuteen eli se kestää koulukuvausta ym. taksiajoa.
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Canon EOS 5D Mark II vs 6d

    No ei kai se koulukuvaus kameralle nyt mitään erityisen rankkaa ole.

    Olen silloin tällöin kuvannut 5D mkII:lla, enkä sitä mitenkään erityisen hyvää kamerana osaa pitää. Huono tarkennus ja kuvanlaatu aikalailla siinä ja siinä. Näin etenkin kuvien säätövaran näkökulmasta. 6D en ole kokeillut, mutta eikös siinä le kuvanlaatu sentään jonkun verran parempi? Tarkennusjärjestelmä on siinäkin alkeellinen, missä suhteessa 5D mkIII on aivan eri peli.
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Canon EOS 5D Mark II vs 6d

    EOS 5D mk2 on julkaistu vuonna 2008, joten siinä valossa voi tarkennusta arvioida. Ammattikuvauksiin se sopii mainiosti, sillä osaavissa käsissä sillä syntyy ammattijälkeä ja suljin kestää 2000++ laukaisua päivässä ilman, että kone heittää rasvat kennolle retusoitaviksi yksi kuva kerrallaan.
     
  11. D300

    D300 Member

    498
    8
    18
    Vs: Canon EOS 5D Mark II vs 6d

    Nykyinen runkoni on 6D, edellisen ollessa 5D Mark II, joten uskaltaisin osaavani valaista hieman muulta, kuin mututuntumalta (tai sitten en)...

    Jos nyt ensin puhutaan ergonometriasta, niin 5D Mark II vie 6D:tä kuin pässiä narussa, vaan kyllä olen tuohon 6D:kin tottunut, tämän puolen vuoden omistussuhteen aikana. Olen 198 cm pitkä satakiloinen mies, jolla isot kädet ja akkukahvalla 6D on suht´käteen käypä kampe.

    Jos kuvanlaadullisiin argumentteihin kommentoin, niin kuvadynamiikkaa 6D:ssä on enemmän, vaan huomioiden sen, että kuitenkin aikas moni käyttää kuvansa jonkin softan läpi, niin puntit tasoittuvat...
    Vaan annas olla, kun mennään noihin pimeän/hämärän olosuhteisiin, niin 6D tempaisee kaulaa ja siellä ne erot tulevat suhteellisen selkeästi esille.

    Summa summarum, eivät nuo kuvanlaadulliset erot mitään järisyttäviä ole, mutta olemassaolevia kuitenkin. (vaikkakin 5D Mark II on edelleen loistava kamera).

    Jos tähän loppuun saisin suositella, niin ota 6D sen kuvanlaadullisten argumenttien vuoksi.
     
  12. Vs: Canon EOS 5D Mark II vs 6d

    Olen kanssa kuikuillut 6 D:tä. olisi aika sopivan kokonen, 7 mm kapeampi kuin vitonen ja puolen senttiä matalampi ja olis silti täyskennonen.

    5D:n hinnalla saisi varmaan kaksi 6D:tä, silti samoilla laseilla kuvat otetaan. Tuskin paljoo tarvii kuvan puolesta kainostella?
     
  13. D300

    D300 Member

    498
    8
    18
    Vs: Canon EOS 5D Mark II vs 6d

    Jos siis tuolla 5D:llä tarkoitat III:sta, niin henk.koht. en osaa sanoa, ainoastaan sen mitä olen lukenut, että eipä noissa juurikaan eroa taida olla... Itse kuvanneet valaiskoot asiaa ?