Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canon EOS 450D vai Nikon D60?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana SariJaana, 1 Joulukuu 2008.

    Olen tässä ensimmäistä järkkäriä ostamassa ja olen kahden vaiheilla, että kummamko niistä valitsen. Hintaluokaltaan n.500€-700€. Aluksi näin perussetti,ehkä myöhemmin toisen putken ostaminen.jne.jne.
    Mitä minun tulee ottaa huomioon järkkäriä valittaessa? Kuinka paljon nämä eroavat ominaisuuksiltaan?


    Tässä vaihtoehdot:

    CANON EOS 450D + EF-S 18-55/3.5-5.6 IS
    NIKON D60 + AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED II + SB-400


    Kiitokset etukäteen, niille jotka vaivatuvat vastaamaan.
    T: Sari
     
  1. Vs: Canon EOS 450D vai Nikon D60?

    Eroa niillä on kuin yöllä ja päivällä...

    Erilaisia käyttää, softa eroista johtuen, ominaisuudet "samoja"

    Miksi ei CANON EOS 1000D + EF-S 18-55/3.5-5.6 + EF 55-200/4.5-5.6 II USM tuplakitti paketti?

    Objektiivit ovat ilman vakaajaa.

    Onko ollut pokkari? jos on niin minkä merkkinen?
    Canonin pokkarin käyttäjistä tulee monesti Canonin järkän käyttäjiä, koska softassa on paljon samaan.

    Monesti tätä on täällä kysytty ja yleisin vastaus on ollut:
    "osta se kumpi tuntuu käteen paremmalta"

    Linkkijä toisiin ketjuihin:
    Mikä kamera?
    ensimmäinen digijärkkäri
    Vinkkejä digikameran ostoon
    Kameraa hankkimassa
     
  2. Vs: Canon EOS 450D vai Nikon D60?

    Jep, se kannattaa ostaa kummasta tykkää enemmän. Mitään oikeita laatueroja näiden kameroiden välillä ei taida olla. Tässä mainituista jättäisin tuon 450D:n pois paketin vaatimattomuuden takia. D1000:ssa saat kaksi tötteröä ja ja Nikon D60:n mukana tulee edes jonkilainen ulkoinen salama, sb400 ei kyllä taida kovin kummoinen olla.
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Canon EOS 450D vai Nikon D60?

    Kyllä SB-400 on kuitenkin noin 11 kertaa parempi kuin minkään kameran oma salama. Ulkoisten samien joukossa toki perusvehje.

    Jos hintaluokka voi venyö 700 euroon, niin eikös harkintaan voisi ottaa myös jotain Nikon D80 kittiä? Niitähän myydään nyt todella edullisesti... D80 olisi jo aivan eri luokan kamera kuin mikään tässä mainituista.
     
  4. Vs: Canon EOS 450D vai Nikon D60?

    Tällä taas vastineeksi Canon 40 tai 50D...
     
  5. Vs: Canon EOS 450D vai Nikon D60?

    Pokkarina on toiminut olympus u740, joka on ollut pettymys. Alusta asti tummia kuvia säätöyrityksistä huolimatta. En sitten tiedä sainko vain 'maanantai' version.
     
  6. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Canon EOS 450D vai Nikon D60?

    Kyllä se Sari -Jaana silleen menee että pokkari on pokkari,mutta hyvässä valossa säädöt kohdallaan varmaan jälkeäkin syntyy,ja taidettahan osaavissa käsissä voi tehdä kevyelläkin välineistöllä
     
  7. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Canon EOS 450D vai Nikon D60?

    D80 ja 50mm 1.8 löytyy rajalasta 499e.

    Löyty tovi sitten, en tiedä löytyykö enää. Siihen vaikka käytetty 18-55 muutamalla kympillä ja pääset pitkälle. D80 piksee käytettävyydessään kummatkin ehdottomasi rungot ja on halvempi kuin 40/50D canonilta.

    Noista kysytyistä rungoista ei ole niin väliä. Kummassakin on enemmän ominaisuuksia kuin alotteleva tarvii ja vähemmän kuin moni innokkaampi (lue: strobist) tarvitsee, mutta kelpoja pieniin käsiin kummatkin.

    Oleellisempaa kuin, "mikä kamera" on "kuinka kamera toimii." Ei kai pokkarillakaan saa mustia kuvia ellei käyttäjässä ole jotain vikaa. Pieni perehtyminen on suositeltavaa, että järkkäristä saa mitään irti.

    Aukko/aika edes jotenkin haltuun ja ymmärtää mm. tuon 50mm valovoiman ilot.

    lopuksi.. sb400 on hiukan parempi,kuin kameran oma tuikku.
     
  8. ape69

    ape69

    61
    0
    0
    Vs: Canon EOS 450D vai Nikon D60?

    Eka viesti tänne.. :)
    Niin..itse kun olin samassa "jamassa" niin,eikun paikalliseen kamera liikkeeseen,hop,hop ja kopeloimaan..siis,kameroita :)
    Mulla kun on aika pienet kädet niin.D60 oli just,passeli mulle..D80 olisi voinut muuten lähteä mukaan..
    Ja viellä tuosta SB-400 salamasta niin,on se lyömätön sisäkuvauksissa verrattuna kameran omaan salamaan..Kun siitä saa sen salaman pään käännettyä ylös päin..Itse olen ottanut just tällä tavalla sisäkuvia..Olen myös käyttänyt valkeaa laminoitua käyntikorttia siinä pikku rakosessa mikä tulee kun salaman pää on käännetty Esim: 90 asteen kulmaan..Good..  :)
     
  9. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Canon EOS 450D vai Nikon D60?

    Hyvä neuvo!
     
  10. Vs: Canon EOS 450D vai Nikon D60?


    No tuli sitten eilen käytyä liikkeessä "kopeloimassa" noita vaihtoehtoja. Canon EOS 450D lähti sitten tilaukseen, koska se tuntui istuvan mun käteen huomattavasti paremmin, kun toi nikon. No nyt sitten alkaa tuon kuvaamisen salan opiskelu. Suuret kiitokset niille, jotka vaivautuivat vastaamaan tähän topickiin. Sitten vielä tekeekö tuolla kameran omalla salamalla mitään vai tuleeko lisäsalaman ostaminen ensimmäisenä ajankohtaseksi? Sisällä nyt pääasiassa tulee varmaan näin alkuun otettua kuvia.

    T: Sari
     
  11. Vs: Canon EOS 450D vai Nikon D60?

    Kyllähän sillä omalla salamalla alkuun pääsee, tehot loppuu jos käytössä on ~10-> laajakulma, jää nurkat ja reunat mustiksi / tummiksi...

    18-55/3.5-5.6 objetiivin kanssa pitäisi riittää, alkuun.
    Ulkosen salaman käyttö on aikamoista kikkailua, ennen kuin siihen pääsee edes jotenkin kiinni...

    Paljon on myös kiinni siitä mitä kuvaat, sisällä voi kuvata myös ilman salamaa...  ;)

    Joitain vaihtoehtoja:
    430 EX II 299,-
    580EX II 499,-

    580EX II riittää potkua (riittää myös hintaa)

    Kannattaa katsoa myös Sigman vaihtoehdot...
    Sigma EF-530 DG ST
    Sigma EF-530 DG Supe
     
  12. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Canon EOS 450D vai Nikon D60?

    Jep jep..

    Salama-asioissa tuo D80 on voittamaton, tässä esitellyistä rungoista. Sille kaveriksi sb600, tai sigman vastaava salama ja pääset aivan uusille urille salamakuvauksessa heti kättelyssä!

    D80 oma tuikku osaa komentaa sb600/800/900 ja sigman vastaavia tuotoksia langattomasti. Ja salama irti kamerasta oleva salama muotoilee aina paremmin ja antaa potkua kuviin.

    Eikä tarvi miettiä kattaako salama koko laajakulman, koska voit viedä salaman paljon kameran taakse jne.. noh suora salama, missä tuo kattavuus ongelma on muutenkin melko rumaa valoa)

    ks. esim tuo filtteri, jossa on paljon "off camera light"-tekosia. Eikä maksa biljoonia, kuten nuo kanonsetit yllä. (Canonin vastaava st-lähetin härpäkse maksanee parihunttia)
     
  13. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
  14. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Canon EOS 450D vai Nikon D60?

    Lainasit toki, mutta kannattaa nyt vähän miettiä mitä tuputtaa.

    580ex yms... alottelijalle ;D

    Ja ainoa syy miksi ite tuota d80 ja sb600:sta puffasin on se, että tiedän kokemuksesta tuon systeemin hyödyn jopa alottelijalle. Aikanaan (säkällä) ostin rungon (d70) joka osasi noita komentaa. Voi sitä pikkujoulun riemua vuonna yks ja nakki kun tuon kanssa leikin laina salamalla.

    Nyttemmin tuo strobailu on jo vähän vakavampaa, mutta jo se että tuo ominaisuus löytyi oli alottelijalle (digikuvan puolella) iloksi. Aikaisemmin filmille en osannut moista edes ajatella..
     
  15. Vs: Canon EOS 450D vai Nikon D60?

    En ny sit tiärä onko hinta/laatu/jne suhteet sekaisin Nikon D60 runko + AF-S VR DX 18-55/3,5-5,6G ED +SB400 paketissa (hinta = 530,-)

    Mut hei ketjun aloittaja on jo tilannut rungoksi (oikean merkin) Canon 450D:n

    Salami onkin sitten eri juttu
     
  16. pera8x

    pera8x

    64
    0
    0
    Vs: Canon EOS 450D vai Nikon D60?

    kannattaa tarkistaa salamipuolelta myös metzin tarjonta. mielestäni hintalaatusuhteeltaan hyviä.