Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

CANON EF-S 17-85/4-5.6 IS USM

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana gerbera, 25 Huhtikuu 2007.

    kertokaapa kokemuksia kyseisestä lasista..keillä nyt sellaista on.

    Kiitos etukäteen
     
  1. Vs: CANON EF-S 17-85/4-5.6 IS USM

    Ihan jees yleisputkeksi. Vakain auttaa ehkä pari-kolme aukkoa (vähemmän laajispäässä missä kuvaa pitää voida siirtääkin alle sekunnin). Yksilökohtaista vaihtelua on ainakin mun kokeilemissa yksilöissä. Omani piirtelee 17mm kohdalla heikommin kuin 17-40L, 24mm jälkeen ihan kelvollinen ja 50-85mm paikkeilla samaa jälkeä kuin 17-40L 40mm kohdalla. Kärsii vastavalosta yms enemmän kuin 17-40L.

    Omassa yksilössäni yllätti tuo piirto pitkässä päässä, joka pesi muiden kokeilemieni yksilöiden laadun. Muuten muut olivat aika samaa luokkaa noin karkeasti.

    Sopii pirun heikosti filmirunkoihin. Pitänee myydä vielä pois laatikosta makaamasta, kun digiä tulee muutenkin käyteltyä aika vähän (ja tuo 17-40L on lisäksi olemassa ja suurimman käytön saavat primet päälle). Yleisputkeksi digillä on aika näppärä ja kattaa mulle kätevän polttovälialueen.

    Nopeus ei toki ole prime-setin luokkaa, mikä lienee itsestään selvää.
     
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: CANON EF-S 17-85/4-5.6 IS USM

    Hmm...en tiedä voinko vastata, kun mulla sitä ei enää ole.....

    Tarkennus ihan hyvä, tosi hyvä polttovälialue 1,6-croppirunkoon. Kuvasin melkein vuoden pelkästään sillä  kun oli ainut optiikka. Nytkään ei ole sen laajempaa polttoväli-aluetta käytössä vaikka kuvaan työkseni.

    Vakaaja toimii niinkuin on tarkoituskin.

    Mutta sitten miinuksia:

    -todella pehmeä nurkista välillä 17-50 mm. Himmentäminen ei auta. Kuvaan ryhmäkuvia (2-150 henkilöä) jolloin ei toivoakaan saada terävää koko poppoosta. Yli 50 mm ihan riittävän skarppi.

    -laajakulmapäässä muhkeat tynnyrivääristymät, keikkakuvissa pitää alttaria suoristella, ei ilikee tehdä edes 10-kuvia muuten.

    -ca:ta ainakin riittävästi

    -kun vertaa nykyiseen 2.8-valovoimaiseen, niin toteaa että olipa pimeä.

    Vaihdoin ja ostin Tamronin 17-50/2.8. En ole katunut. 17-40L kallis, pimeä ja tumppi, Tamroni on lievätumppi. 17-85:lla otin aikani studiossa kokokuvia ihimisistä, mutta kun polttovälit pyöri studion lyhyydestä johtuen 30 millin tienoilla, niin terävyyttä ei optiikasta löytynyt riittävästi. Ostin EF 35/2 putken, jolloin alkas terävyyttä löytymään mutta karvalakki-Canonin tarkennuksen alkeellisuus tuottaa harmaita hiuksia ja tarkennus heittelee miten tahtoo samalla optiikka vinkuu niinkuin porsas, todella ärsyttävä USM:ään verratessa. Tamronin oston jälkeen 35-nen on jäänyt jäähylle koska Tamroni tarkentaa hieman sivistyneemmällä äänellä paljon tarkemmin ja terävyys hakkaa Canonin halpis-kiinteän joka polttovälillä. Tamronin ainut vika on yllättävän voimakas purppurareuna vastavaloon kuvatessa.
     
  3. Vs: CANON EF-S 17-85/4-5.6 IS USM

    Kiitän vastauksista.
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: CANON EF-S 17-85/4-5.6 IS USM

    noooh..mihinkä lopputulokseen tulit?

    Polttovälialueeltaan paras yleisputki croppirunkoon se silti on.
     
  5. Vs: CANON EF-S 17-85/4-5.6 IS USM

    Minähän olen siis NIKON-mies henkeen ja vereen, mutta kaveri meni ja sortui Canoniin. Hänen puolestaan kysyin - Mutta hän päätyi 50milliseen ja tohon Tamronin 17-50milliseen ilmeisesti tältä erää.
     
  6. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: CANON EF-S 17-85/4-5.6 IS USM

    Aha.

    Ei kannata olla Nikonisti henkeen ja vereen... käy pian niinkuin mulla, merkki vaihtui Canoniin. En filmiaikana olisi voinut kuvitellakkaan kuvaamani Canonilla, sehän on kameramaailman Corolla. Samoin kyllä Hasselikin vaihtui Mamiyaan ja samalla parempaan.
     
  7. Vs: CANON EF-S 17-85/4-5.6 IS USM

    No vitsi vitsinä - kyllähän mä filmipuolella kuvaan Canonilla ja olen välillä miettinyt digipuolellakin Canonin leiriin siirtymistä, mutta kyllä Nikon vaan on mun makuun digipuolella parempi, siis järkkäreissä - pokkareissa taas Canon :)
     
  8. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: CANON EF-S 17-85/4-5.6 IS USM

    Onhan nää merkkijutut ihan hauskoja.. :D  varmaan digikin olis vielä Nikoni jos mallien esittelyjen ajoitukset olis sopineen omiin tarpeisiini. Kieltämättä muita näistä kinomerkistä en voisi kuvitellakkaan ostavani, mutta eihän sitä kuitenkaan tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
     
  9. Argyle

    Argyle

    66
    0
    0
    Vs: CANON EF-S 17-85/4-5.6 IS USM

    Jahs, keskustelut käy kuumana täällä...tosiaan päädyin 50mm objektiin mutta olen päätynyt myös tuollaiseen 17-50 / 28-75 molemmat Tamroneja joissa tuo f/2.8...
    toki katselen edelleen itselleni sopivaa linssiä, harrastuspohjalta koko kuvauksen aloitin :D alkoi tympiä nuo pokkarikamerat. Itsellä Canon EOS 400D ja tyytyväinen olen hankintaan.