missäs ne halvat käytetyt 45 tuumaset ja ylöspäin kamerat liikkuu. edes ebayssa ei ollut tungosta mielestäni. mitäs paikkoja te tarkistelette tän aiheen tiimoilta? Juha
No ei se 4x5" tuuman kuvaaminen nyt mitenkään älyttömän kallista ole, etenkään jos hoitaa itse kehityksen. Ja jos käytettyjä isonkoon kameroita haaveilee niin paras paikka on edelleenkin ebay, tosin aina joulunpyhien läheisyydessä siellä on muutenkin vähemmän tavaraa myytävänä.
ihan jättiläismäisiä vedoksia muotokuvista jos ajaa takaa niin pärjääkö esim. Graflex Crown Graphic:silla. .. saisiko tästä puolesta ja vastaan viisastelevaa keskustelua?
Ainakin 1:n liikkeen olen löytänyt, missä on sitten erittäin paljon ja erilaista tavaraa käytettynä. Hinnat on tosin aika korkeahkot, mutta ainakin löytyy: http://www.nicholascamera.com/ Muutoinkin tuolla Englannissa tuntuu olevan tätä matskua liikkeellä.
Oma kokemus tuosta nicholas kamerasta on huono....eivät olleet kovinkaan kiinnostuneita tekemään kauppoja. Isonkoon kameroiden hinnat brittiläisissä liikkeissä ovat kyllä aika korkeat, joten suosittelen edelleenkin ebaytä.
No, mitä kokoluokkaa ensinnäkin tarkoitat jättiläismäisellä vedoksella? Paljon riippuu myös filmistä, objektiivista, jalustasta jne.
tarkoitan sitä että mennään suurennoksissa yli 56mmx68mm negoista lähtevistä suurennoksista, tekniikan, filmin ja "piirron" pysyessä vakiona. Isossa koossa minulle on vierasta nuo kallistukset ja "muut" ominaisuudet joiden perään aina kuulutetaan. Missä tapauksissa ne on tarpeellisia ja tuleeko niitä kaipaamaan jos ne uupuu? Puhun projektikameran ostosta. projekti on pönöttävät mallit tyyliin BW-mag.
No eiköhän tuskolla ole 'jokin' möhkäle siellä nurkassa... ei ihan pienimpiä kokoja ollut =) Eiköhän nuo kallistukset ole eräs idea koko isonkoon kameraa. Muutin st-alueet voi jäädä suhteellisen käyttökelvottoman lyhyiksi, jollei sitä pääse kompensoimaan millään.
Ei se mitään mulla onkin omasta takaa jo noita pienimpiä kokoja mm. mamiya rb67 ,) edit: mutta pitää taas yrittää teoriatiedosta ymmärrystä ammentaa, myönnetään että toin asian esille vähän ajatuksella että joku pureskelisi mulle safkat valmiiksi ,) mutta hyvää joulua meidän joukkue!
Joo.. mutta siinä on 'hivenen' eroa vielä noihin isoihin kokoihin =) Tuo Sinar P2 ois ollut ihan ihqu räpsytin... mutta sekin meni jo ja hinta ei ollut ilmeisesti hakemaasi luokkaa...
Speed graphiceissa on vähän rajoituksia sen suhteen kuin pitkää lasia voi käyttää, palkeet ei välttämättä riitä. Itse katselisin jotain Sinar Normaa joita voi saada melkoisen halvalla, tai jotain edullista linhoffin vanhaa palkkia. Pönötyskuvissa ei juuri liikkeitä tarvita, mitä nyt vähän vähän shiftiä tms. Normaan sopii useammat osat uudempien sinarien osista mikä on minusta sinarin paras ominaisuus. Osia löytää ebaysta _helposti_. Hyvä muotokuvalasi on vaikka voigtländerin heliar jossa on mahtava bokeh jne.
ulkosalla kuvaamiseen ja miljöökuvien tetsaukseen tuo norma ei taida soveltua. jatketaan tuolla: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=5066 .. voigtländerin heliar ... pitää kurkata.
Jos hirveä hinku isoon kameraan tulee, mulla vois olla Sinarin F1 myynnissä. Ei ilmaiseksi, mutta kohtuuhintaan kuitenkin. Mutta sitten pitää ostaa koko paketti sähkösulkimineen. Jos haluaa käyttää "säätöjä", niin silloin uudemmat Sinarit pesee lähes kaikki muut kamerat helppoudessa. Etenkin P-mallit on taitavia, mutta ovat isoja ja painavat sen verran, että ulos ei ole asiaa. F-mallit on olevinaan "field" ja kai sen niinkin voi tulkita. Toimii ihan hyvin reissussa, jos asennoituu oikein.