Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canon EF 85mm f1.8 USM

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana miiru, 9 Maaliskuu 2008.

  1. miiru

    miiru

    53
    0
    0
    Olen eri palstoilta (PBase ja Photo.net) ymmärtänyt, että Canon EF 85mm f1.8 USM olisi varsin hyvä linssi erityisesti henkilökuvaukseen, mutta ilmeisesti sillä on käyttöä muutenkin. Ovatko tämän palstan käyttäjät samaa mieltä? Kovasti harkitsen objektiivin hankintaa, mutta onko linssi tarpeellinen, kun käytössä on jo 50mm f1.8?
     
  2. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Canon EF 85mm f1.8 USM

    Onko siellä opiskan takana croppidigi?
     
  3. miiru

    miiru

    53
    0
    0
    Vs: Canon EF 85mm f1.8 USM

    ööö-öö, en tiedä mikä sellainen on, mutta 400D on käytössä.
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Canon EF 85mm f1.8 USM

    On hyvä.  Oma studio on pikkasen lyhyt, joten 1,6-croppirungolla 85-millinen sopii paremmin tiukkoihin rajauksiin kun 50/1,4  sopii puolivartalokuviin ja 35-millinen on kokokuvien heiniä.

    Kinokennolla 50-millinen kokokuviin ja 85 on loistava puolivartalokuviin, 1,3-crpilla testaamisesta jäi halju maku.....ei ole mun juttu (siis se 1,3:nen)
     
  5. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Canon EF 85mm f1.8 USM

    Se on tietysti oma mielipideasia, että mikä on hyvä muotokuviin tai muuten. 85mm on yleisesti ollut ainakin "full-frame" -kameroissa sopiva polttoväli muotokuviin. 400D:ssä on sen verran pienempi se kenno kuin esim. kinofilmikamerassa filmi, että tuo 50mm vastaa kuvakulmaltaan n. 80-millistä "FF"-kamerassa.

    Tuo suositus on luultavasti tehty näitä kalliimpia kameroita ajatellen. 85mm 400D:ssä on "kinovastaavuudeltaan jotain reilut 130 mm, eli kuvakulma on jo aika pieni. Sopii ehkä paremmin erikoislähikuviin, kuin ihan peruspotretteihin.

    Oletko ollut tyytyväinen tuohon viiskymppiseen? Mieti, uskotko tämän sijoituksen olevan kannattava. Etsi vaikka netistä 400D:llä ja tuolla 85-millisellä otettuja kuvia, esim. www.flickr.com -sivustolta.
     
  6. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Canon EF 85mm f1.8 USM

    Siis on. Minä kuvaisin peruspotretteja tuolla 50 millisellä.
     
  7. miiru

    miiru

    53
    0
    0
    Vs: Canon EF 85mm f1.8 USM

    Kävin katselemassa kuvia tuolta flickr.comista ja kyllä musta tuntuisi, että tuon objektiivin hankin. Aion ostaa sen Australiasta jahka pääsemme sinne nyt lähiakoina muuttamaan ja siellä sen taitaa saada alle 300 euron, joten sikäli sijoitus ei ole kovin paha. Kuitenkin jäädessäni kotiin lasten kera tartten jotain järjellistä puuhaa ja valokuvaus on siitä hyvä harraste, kun sitä voi tehdä lasten kanssa. Luen kyllä mieluusti lisää kommentteja tästä linssistä, jos jollakulla on siitä jotain sanottavaa. Lisäksi haluaisin hankkia jonkun hyvän zoomin, jolla kuvailla paikallista luontoa ja eläinkuntaa. Täytyykin alkaa kartoittaa sitä puolta seuraavaksi.
     
  8. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Canon EF 85mm f1.8 USM

    Ei ehkä paras sisäkuvaukseen, koska kuvakulma on pieni, mutta ulkonahan on tilaa... Entä oletko harkinnut esim. 35mm f2 objektiivia tai Sigman 30mm f1.4 ? Noin niinkun vertailumielessä ajattelin mainita, tuon polttovälin suhteen.
     
  9. PKivireki

    PKivireki Active Member

    729
    31
    28
    Vs: Canon EF 85mm f1.8 USM

    Hmm, tuolla myytävät -palstallahan on jollain - ei minulla - myynnissä yks uudenveroinen hintaan 340 €. Ei sun siis tarvitse hakea toiselta puolelta maapalloa..
     
  10. miiru

    miiru

    53
    0
    0
    Vs: Canon EF 85mm f1.8 USM

    Kiitti PKivireki infosta. Linssi oli harmikseni jo mennyt.

    Kiitos Frank pohdinnoistasi. Voi olla, ettei 85 tosiaan ole kotioloissa se paras mahdollinen, mutta suunnitelmissa olisi maapallon kolkan vaihduttua viettää paljon aikaa ulkosalla, joten uskoisin, että tuo 85mm on siellä oikein oiva. Jotenkin minitele kiehtoo enemmän kuin laajempi kuvakulma.
     
  11. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Canon EF 85mm f1.8 USM

    Henkilö-ulkokuvauksessa croppirungolla oon käyttänyt paljolti kasivitosta, hyvä siihen.

    Nytvissiin tulee  laitettua 70-200 5D:n nokalle.
     
  12. PKivireki

    PKivireki Active Member

    729
    31
    28
    Vs: Canon EF 85mm f1.8 USM

    OT. Mulla on vanhempi EF70-200/2.8 L ja se on viimonen kakkula mistä luopuisin!

    Ostin sen aikanaan JAS-tekniikasta huollettuna ja 5 v. tulee yhteistä taivallusta täyteen kesäkuussa. Mitään muuta niin kauan ei olekaan kyydissä pysynyt..
     
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Canon EF 85mm f1.8 USM

    Mun oma on vasta syksyllä hankittu IS, joten kauheesti ei ulkoilutuskuvia oo sillä otettu. Pidempää en tarvitse, 1,6 cropilla oli 85-millinen pisin ja se nippa-nappa riitti mun omaan käyttöön.