Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canon EF 85mm f/1.8 USM

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana tuuliw, 1 Kesäkuu 2011.

  1. tuuliw

    tuuliw

    1
    0
    0
    Canon EOS 1000D toimii kamerana, ja etsin uutta objektiiviä siihen. Minulla on nyt 50mm f/1.8 ja 18-55mm. Kuvaan pääosin esim. koiranäyttelyissä, tai koiraani muuten vaan. En yleensä ota henkilökuvia. Liikekuvia olisi kiva saada myös. Suosittelisitteko siis 85mm f/1.8? Ajattelin kuitenkin että zoom olisi ehkä parempi, mutta mitä mieltä itse olette?
     
  2. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Canon EF 85mm f/1.8 USM

    Kovasti tuntuu toimivan henkilökuvauksessa etc kyseinen kakkula. Olisiko näyttelykakkulaksi joku zoom-objektiivi parempi?
     
  3. duuso

    duuso

    77
    0
    0
    Vs: Canon EF 85mm f/1.8 USM

    Kun 50 mm löytyy jo niin suosittaisin jotain muuta, ovat niin lähellä toisiaan. 50 mm taipuu molempiin jalkazoomin ansiosta, 85 laajene millään 50 milliseksi.
     
  4. Vs: Canon EF 85mm f/1.8 USM

    Mulla olisi myytävänä 3kk vanha Canon EF 100mm f/2 + vvs jäänyt vähälle käytölle.
    <EMAIL email="ville.antosalo@gmail.com"]ville.antosalo@gmail.com</EMAIL> /msg me jos kiinnostaa :)
     
  5. PKivireki

    PKivireki Active Member

    729
    31
    28
    Vs: Canon EF 85mm f/1.8 USM

    Tuo 85 on kertakaikkisen mukava kakkula, ja piirtää täydelläkin aukolla vallan kelvollisesti. Mulla on se studiosalamien kanssa käytössä ja joskus kannan mukanakin, kun tiedossa on vähää valoa.

    Jos huonoihin valoihin pikkuteleä pitää miettiä, niin harkitse ehdottomasti - halvoilla zoomeilla tulee helposti hammastenkiristelyä hitaan ja sahaavan tarkennuksen vuoksi. Ja kyllä sen polttovälieron 50 milliseen huomaa viimeistään agility-radalla ; )
     
  6. Vs: Canon EF 85mm f/1.8 USM

    Jos kuvaat ulkona, niin ehdoton valinta olis 70-200/4L. Sisällä tarvit valovoimaa, mut itse en tykännyt tuosta 85:sta. Se oli hyvä henkilökuviin, mutta itseäni ärsytti sinivioletti väri voimakkaissa kontrasteissa suurilla aukoilla. Tietysti sitä voi himmentää sinne 2.8:iin, jolloin se on loistava lasi.
     
  7. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Canon EF 85mm f/1.8 USM

    Mulla se pelasti mun roller derby -kuvaukset kun f4 on vaan liian vähän. 50mm olis ollut liian lähellä (kyseessä kuitenkin kontaktilaji), mutta 85mm kroppirungossa siis oli sopivasti. 100mm:llä olisi mennyt jo hyvät hitit liian läheltä ohi (kauemmas ei voi aina mennä kun alkaa tulla muiden kuvaajien ym päitä mukaan). Eli kuinka kaukaa yleensä kuvaat on aika hyvä kysmys vastattavaksi.... valovoima oli siis tarpeen kovasti ja taustan himmennys tärkeä varsinkin kun hallien seinät ja katsomot ovat yleensä niin sekalaista ja rumaa taustaa. 70-200 f4 IS on siis tuo toinen jota käytän, jossa positiivista on että kun sitä oppii käyttämään niin silloin pääsee nopeisiin tilanteisiin kauempaakin... tosin sen kustannuksella (IMHO) että onnistuneita shotteja eli tarkkoja tuli vähemmän.

    Hyvä kuva on kyllä potretti koheteestaan, tälläinen fiilis mulle jäi, joten ei paljoa haitannut vaikka kuinka potrettilinssinä kehutaan :)