Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canon EF 50mm f/1.2L vai 85mm f/1.2L

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Riksarst, 14 Toukokuu 2009.

Toinen vaihtoehdoista pitäisi valita ja valittu rantautuu laukkuuni toukokuun aikana, ehkä... ellen

  1. Canon 50mm f/1.2L

    8 ääntä
    34,8%
  2. Canon 85mm f/1.2L

    15 ääntä
    65,2%
    Millaista jälkeä ko. objektiivi tekee, netistä löytyi aika ristiriitaista tietoa kun yritin etsiä.

    Toinen vaihtoehto on 85mm f/1.2L II, mutta kumpi on järkevämpi hankinta?

    Edessä on on kuitenkin siirtyminen cropista täyskennoon n. 4kk sisällä.


    Edit: otsikkoa rukattu sopivammaksi
     
  1. Vs: Canon EF 50mm f/1.2L

    pikkutele vai normaali. kerrot mihin sitä käytät niin voi olla mahkuja arvata kumpi on ..järkevämpi. Nyt jää sellanen olo että kuvaat tiiliseiniä.
     
  2. Vs: Canon EF 50mm f/1.2L

    Tarkoitus on korvata 50 f/1.8, jolla sisällä kuvaan... (hidas ja "pimeä")
    Muotokuvaa käyttöön lähinnä olen ajatellut + yllä mainittu.

    FF kennoista varten olen hankkimassa.

    Miten nuo mm. vinjetoi?

    <SIZE size="60"]Hyvät perustelut (mulla) ostaa pitkälti yli tonnin objektiivi  ;D</SIZE>
     
  3. Vs: Canon EF 50mm f/1.2L

    Käsivarakuvaukseen pimeässä, MTF:llä on aika pieni vaikutus. Vinjentoiko ällät?
    Eikö pikkutele ole sisällä liian pitkä, ja pimeällä etenkin?
    Mutta saahan sitä ostaa, itse ostaisin kuitenkin 50/1.4 kwannonin jos pitäisi sisälle ostaa.
    Muotokuvassa haluan liikkua 60-70mm hujakoilla jos miniatyyrikennoon verrataan, eli kinarikokoon. Nämä on varmasti mieltymys kysymyksiä. Täyskennossa muuttuu sitten mukamas tarkennusetäisyys ja kun 85mm tulee 85mm . ihan makroja ei enää otetakkaan.
     
  4. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: Canon EF 50mm f/1.2L

    Ällät pääsääntöisesti ei vinjetoi ollenkaan niin paljon kuin saisivat. Pitää aina erikseen olla lisäämässä.

    Ei tota 50/1.2 kannata ostaa sen takia että 1.8 on liian pimeä. Syväterävyys on niin kapea siellä lähempänä aukkoa 1.2 että mieluummin kuitenkin pyrkii käyttämään sitä himmennettynä (ISOa ylös). Eri asia sitten on jos halaua efektinä käyttää kapeaa syväterävyyttä, sellaisessa tilanteessa mihin se sopii.

    Osta käsislama, skyportit, Manfrotto Nano-jalusta, sontsaheijastin/diffuusori ja sontsapidike. Edit: jos maksaa liian vähän, osta settejä kaksi.
     
  5. Epimetheus

    Epimetheus Member

    375
    0
    16
    Vs: Canon EF 50mm f/1.2L

    Loistava objektiivi se on, mutta siinä ja siinä onko hintansa arvoinen. Itse vaihdoin sen vain murto-osan maksavaan Sigman 50mm F1.4, joka on loistava ja kaikilta ominaisuuksiltaan hyvin lähellä tuota Canonia. Välillä silti kaipaan vielä kapeampaa syväterävyyttä ja F1.2 valovoimaa.

    Täällä ja täällä muutamia tuolla Canonilla ottamiani kuvia.

    85mm f/1.2L minulla oli myös ja se on todella ainutlaatuinen kuvanlaatunsa ja kykynsä erottaa kohde taustasta puolesta. Se on valtavan kokoinen ja painoinen eikä sitä kovin mielellään raahaa mukana.
     
  6. Vs: Canon EF 50mm f/1.2L

    Anteeksi linkkaus mutta tässä on juuri se mitä haen / haluan. (poistan jos haluat)

    85mm f/1.2
    Terävyys alue on todella kapea...

    Cropissa hiukan tele, mutta FF:ssä ?
     
  7. Vs: Canon EF 50mm f/1.2L

    Ihan samanlainen kuin kaikissa 85-millisissä samoilla aukoilla.

    Kinossa normaali on n.45mm, mutta etsinsuurennoksen vuoksi n.50mm.

    Sinänsä objektiivivaihtoehdot herättävät aika tavalla kysymyksiä, mutta jos milleistä ei tarvitse sen kummemmin välittää (ja niiden sopivuus on katsottavissa omasta kamerasta ja omalla objektiivilla) -tai ehkä kirjoittelet tänne ihan ilman sen kummempaa valokuvauskokemusta, tai ainakin ilman mitään välineitä? Jos kerran siirryt kropista kinoon, niin vertaa kroppikertoimen avulla? Minulle sopisi tuo 85/1,2 ok.