Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

canon ef 100-400 kastui

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana om4ti, 14 Maaliskuu 2017.

  1. om4ti

    om4ti

    397
    0
    0
    canon ef 100-400 kastui ja ollut nyt pari päivää kuivassa. Kun katsoo läpi on vielä pientä hyörypisaraa ja ei kikas.

    JAS:iin vain vai odotanko kuivumista?
     
  2. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Silicageelin, kissanhiekan tai riisin kanssa voisit kokeilla laittaa vielä pariksi päiväksi suljettuun astiaan tai muovipussiin. Jos on vielä sen jälkeen pisaraa niin lienee huoltokeikka edessä.
     
  3. om4ti

    om4ti

    397
    0
    0
    kiitos!
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Minä ilmoittaisin vahingosta vakuutusyhtiöön ja heti suurimman kuivattelun jälkeenlaittaisin objektiivin huoltoon. Tuon kastumisen aiheuttama vika voi ilmetä vasta kuukausien tai vuosienkin jälkeen.
     
  5. juvonen

    juvonen

    1
    0
    0
    Minun vastaavan lasin II-versio unohtui yöksi puutarhapöydälle viime loppukesästä. Siinä oli aamulla höyrymuodostumaa etulasin takana. Onneksi kesän aurinko kuivasi sen täysin parissa tunnissa aamupäivän aikana. Mitään "jälkitauteja" en ole havainnut. Olen kuullut tuosta etupään herkkyydestä kosteudelle muualtakin.
     
  6. PKivireki

    PKivireki Active Member

    729
    31
    28
    Minä kuvasin kerran kotvasen aikaa savusaunomista ja äkkiäpä sitä kosteutta kondensoitui sekä kameraan että silloiseen zoomiin, oliko EF17-35. Kuivattelin kosteuden huolella ja luulin jo selvinneeni pälkähästä, mutta muutaman päivän päästä alkoivat oireet; virrat pätkivät ja tarkennus hukkasi. JAS-Tekniikan tuomio oli kosteuden aiheuttamia hapettumisvaurioita molemmissa, kameraan n. 800 €:n remppa..
     
  7. PKivireki

    PKivireki Active Member

    729
    31
    28
    Joopa-joo. Sain vihdoin toimitettua huoltoon syksystä saakka odottaneen tarkennushäröilevän EF135/2:n, justiinsa tuli JAS-Tekniikasta kustannusarvio:

    Vikaselite..:
    TARKENNUSMOOTTORIN UUSIMINEN, 9 NESTEVAURIO
    PÄÄPIIRIKORTIN UUSIMINEN. LAITTEESSA 107 VIRTAPIIRI UUSIT.
    NESTEEN AIHEUTTAMAA HAPETTUMAA. 119 AUTOFOCUS UUSIT.
    ..
    Laskutus EUR 558.73

    En kyl muista tuota edes kastelleeni! Sateessa olen saattanut kuvata..
     
  8. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 291
    529
    113
    Otan osaa ... se pääkortti on ihan alaleuattoman hintainen varaosa.
     
  9. Ulalaa hinnoista!
    Tässä se taas nähtiin että kannattaa pitää huolta välineistään ja jos saunakaveriksi, niin vain kuvan oton ajaksi.
    Mahdollisten kosteustiiveiden toimivuudesta ei taida edes TM tehdä vertailua.


    Joskus vanhan liiton pari manuaalista ostin yhdessä ja olivat käyneet sademetsää puolitoista vuotta.
    Molemmissa oli sienikasvustoa linssipinnoilla sisässä.
    Ne sai kyllä purettua ihan kotikonstein ja putsattua kuntoon.
    Mutta ennenhän oli muutenkin paremmin.
    Kosteutta nykyteknisille , niin voi manuaalisestikin käyttö jäädä jos aukon lukeminen katoaa samalla, kuten olettaisin piirilevyoptiikoista.